زلنسکی: کی‌یف آماده مذاکرات فوری با روسیه برای تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل است



زلنسکی و گوترش،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
رئیس جمهوری اوکراین اعلام کرد، کی‌یف آماده آغاز مذاکرات فوری با روسیه پیرامون تخلیه امن غیرنظامیان از مجتمع متالورژی آزووستال و دیگر مناطق شهر ماریوپل است.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، "ولودیمیر زلنسکی" رئیس جمهور اوکراین در کنفرانس خبری مشترکی با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: اوکراین برای مذاکرات فوری درباره تخلیه غیرنظامیان از ماریوپل آماده است و انتظار کمک از سوی سازمان ملل را دارد.

 

وی افزود: ما شاهد هستیم که علی‌رغم اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه درباره توقف ادعاشده درگیری‌ها و خصومت‌ها در ماریوپل، مجتمع متالورژی آزووستال تحت بمباران "وحشیانه" ارتش روسیه قرار دارد. این حملات حتی در دوران سفر گوترش به مسکو نیز ادامه داشتند.

 

زلنسکی تصریح کرد: من از گوترش می‌خواهم تا برای جلوگیری از انتقال شهروندان اوکراینی به روسیه تلاش کند.

 

گوترش نیز به نوبه خود گفت: ماریوپل بحرانی در دل یک بحران است. هزاران غیرنظامی نیاز به کمک‌های حیاتی دارند. بسیاری از آنها مسن هستند و به خدمات درمانی نیاز دارند یا از محدودیت تحرکی برخوردارند. آنها به یک راه فرار از این آخرالزمان نیاز دارند.

 

وی افزود: سازمان ملل هر کار بتواند برای کمک به تخلیه مجتمع متالورژی آزووستال انجام می‌دهد.

 

آنتونیو گوترش اوایل روز پنجشنبه به محض ورود به کی‌یف با زلنسکی دیدار و درباره اوضاع این کشور گفت و گو کردند.

 

به گفته دفتر گوترش آنها درباره برنامه سازمان ملل در مورد ماریوپل صحبت کردند.

 

در همین حال، آندری سیبیها، معاون رئیس دفتر زلنسکی گفت: گوترش و رئیس جمهور اوکراین درباره دورنماهای سازماندهی کریدورهای انسانی به ویژه از ماریوپل و همچنین تهدید امنیت غذایی جهانی گفتگو کردند.

 

وی افزود: ما گفتگوی جدی درباره احتمالات سازماندهی کریدورهای انسانی توسط سازمان ملل اول از همه از ماریوپل داشتیم. امیدواریم که به لطف مداخله شخصی گوترش همه چیز به خوبی انجام شود. امنیت غذایی نیز یکی دیگر از موضوعات کلیدی بود چرا که اگر تامین کالاهای ضروری از اوکراین قطع شود جهان با خطر گرسنگی و بی‌ثباتی سیاسی مواجه هست.

 

در همین حال روسیه عصر پنجشنبه همزمان با حضور دبیرکل سازمان ملل در شهر کی‌یف، به این شهر حمله موشکی کرد.

 

رئیس جمهوری اوکراین گفت که بمباران روسیه در کی‌یف همزمان با سفر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد با هدف «تحقیر سازمان ملل» بوده است.

 

زلنسکی در ویدئویی که در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت: «این [حمله] چیزهای زیادی درباره نگرش واقعی روسیه نسبت به نهادهای بین‌المللی، درباره تلاش‌های رهبران روس برای تحقیر سازمان ملل و هر چیزی که این سازمان از آن دفاع می‌کند، می‌گوید.»

 

***

 

انگلیس: اوکراین حق حمله به امکانات لجستیکی روسیه را دارد

وزیر دفاع انگلیس طی مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی اظهار کرد که که هدف قرار دادن امکانات لجستیکی روسیه توسط نیروهای اوکراینی "مشروع و قانونی" خواهد بود، اما "بعید" است که آن‌ها برای این کار از تسلیحات انگلیسی استفاده کنند.

 

هم زمان با اعلام مسکو مبنی بر اینکه لندن، اوکراین را تحریک می‌کند تا روسیه را هدف قرار دهد، تنش میان انگلیس و روسیه افزایش یافته است.

 

این در حالیست که بن والاس، وزیر دفاع انگلیس مدعی شد: «اوکراین تحت قوانین بین‌المللی این حق را دارد تا از خود دفاع کند.»

 

وی در این مصاحبه عنوان داشت: «بدیهی است که چنین حمله‌ای برای دفاع از خود انجام شود. اوکراین به سمت خطوط تدارکاتی ارتش روسیه خواهد رفت زیرا بدون سوخت، غذا و مهمات ارتش روسیه متوقف می‌شود و دیگر نمی‌تواند به حمله خود ادامه دهد.»

 

از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین (۲۴ فوریه)، انگلیس یکی از کشورهایی بوده که حمایت بی‌دریغ خود را نسبت به اوکراین نشان داده است.

 

بن والاس افزود: «انگلیس تسلیحات مختلفی از جمله توپ‌هایی را به اوکراین فرستاده است تا نیروهای اوکراینی آن‌ها را علیه حمله روسیه استفاده کنند، اما کشور ما تسلیحاتی را ارسال نکرده که برای حملات دور بردتر مورد استفاده قرار گیرد و علاوه بر آن ارسال چنین تسلیحاتی هم بعید است.»

 

وی مدعی شد که مشخص نیست حملاتی که در هفته‌های اخیر در روسیه دیده شده از سوی دولت اوکراین بوده است یا خیر؛ زیرا اوکراین آن دسته از تسلیحات انگلیسی را ندارد که بخواهد چنین حملاتی را انجام دهد.

 

وزیر دفاع انگلیس در نهایت تاکید کرد که "ممکن است" غرب تسلیحات سنگین بیشتری به اوکراین بدهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------