آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

روسیه: یک سامانه دفاعی و یک بالگرد اوکراینی را هدف قرار دادیم/ زلنسکی: به دنبال ترور من بودند



جنگ اوکراین،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که نیروی موشکی این کشور یک سامانه دفاع هوایی و یک بالگرد اوکراین را هدف قرار داده است.

به گزارش فارس، وزارت دفاع روسیه روز جمعه خبر داد که 6 پهپاد اوکراینی و سه موشک Tochka U اوکراین توسط پدافند هوایی روسیه رهگیری و سرنگون شده است. 

 

بر اساس بیانیه وزارت دفاع روسیه، نیروهای این کشور 38 هدف نظامی اوکراین را از جمله یک انبار سوخت را با موشکهای بسیار دقیق هدف قرار دارند.

 

در این بیانیه آمده است که نیروی هوایی روسیه 22 نقطه را در اوکراین از جمله انبار موشک‌ها و خمپاره را هدف قرار داده است.

 

وزارت دفاع روسیه اضافه کرد که نیروی موشکی روسیه نیز یک سامانه دفاع هوایی Buk-M1 و یک بالگرد Mi-24‌ را هدف قرار داده است. 

 

***

 

ادعای رئیس جمهوری اوکراین در باره تلاش روسیه برای قتل او

 ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین در گفت وگو با هفته نامه تایم ادعا کرده که نیروهای تکاور و چتربازان روس در ساعت های اولیه آغاز جنگ، برای ترور یا دستگیر کردن او و خانواده اش به مجتمع ریاست جمهوری در کی یف حمله کرده بودند.

 

به گزارش ایرنا از هفته نامه تایم؛ زلنسکی به سیمون شوستر خبرنگار تایم که ۲ هفته در کی یف بوده، گفت: چتربازان روس در نخستین ساعت های آغاز جنگ در ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) برای یافتن او و خانواده اش، وارد ناحیه ساختمان های دولتی در کی یف شده بودند.

 

 زلنسکی با پراکنده خواندن خاطراتش از چند ساعت نخست جنگ در بامداد پنجشنبه، افزود: پس از آغاز حملات هوایی و بمباران ها که صدای بلندی داشت، به همراه اولنا زلنسکا همسرش، دختر ۱۷ ساله و پسر ۹ ساله اش را بیدار کردند تا آماده فرار شوند.  

 

اندری یرمک رئیس دفتر ریاست جمهوری اوکراین نیز به تایم گفت: ارتش به زلنسکی اطلاع داد که گروه های چتربازان ارتش روسیه برای کشتن یا اسارت او و خانواده اش در کی یف فرود آمده اند. رخدادهای آن شب را قبلا تنها در فیلم های سینمایی دیده بودیم.

 

تایم نوشت: تیراندازی هایی در اواخر شب و هم زمان با آغاز نخستین روز جنگ در اطراف مجتمع ریاست جمهوری رخ داد. نگهبانان داخل مجتمع، چراغ ها را خاموش و جلیقه های ضد گلوله و تفنگ و مسلسل برای زلنسکی و نزدیک به ۱۲ تن از دستیاران و اطرافیانش اوردند. مجتمع کاملا به دیوانه خانه تبدیل شده بود.

 

نظامیان روسیه ۲ بار در هنگام اقامت خانواده زلنسکی درون مجتمع، برای حمله تلاش کردند. زلنسکی در شب بعد با رد چند پیشنهاد برای انتقال به مکان امن تر و یا پیشنهاد ایالات متحده و انگلیس برای خروج از کشور و تشکیل دولت در تبعید، برای ضبط پیام تصویری با گوشی خود به حیاط مجتمع رفت.

 

زلنسکی به تایم گفت: در آن هنگام کاملا از نقش خود در این جنگ آگاه شده و دریافته بودم که تحت نظر قرار دارم و به یک نماد تبدیل شده ام و باید همانند یک رئیس کشور اقدام و رفتار کنم.

 

***

 

لاوروف: پیمان دفاعی بودن ناتو دروغی بیش نیست

وزیر امور خارجه روسیه شامگاه جمعه در مصاحبه با شبکه خبری العربیه گفت که پیمان دفاعی بودن ناتو دروغی بیش نبوده و ناتو پس از فروپاشی شوروی از دفاع به هجوم تغییر وضعیت داد.

 

«سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه شامگاه جمعه گفت که غرب معاهده‌های پیشنهادی درباره ضمانت‌های امنیتی درخواستی مسکو را رد کرد و ناتو نیز با امضای معاهده امنیت اروپا موافقت نکرد.

 

وی که با شبکه خبری العربیه مصاحبه می‌کند، گفت: «هیچ کشوری نمی‌تواند امنیت خود را به حساب کشور دیگر تقویت کند».

 

لاوروف ادامه داد: «ناتو ارائه هرگونه ضمانت امنیتی خارج از چارچوب ساختارش را رد می‌کند و این پیمان نظامی گمان می‌کند که پیمانی دفاعی بوده و از ما می‌خواهد که از آن نترسیم».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «ناتو پس از فروپاشی پیمان ورشو 5 بار به سوی شرق توسعه پیدا کرده و این گفته که ناتو، پیمانی دفاعی بوده دروغ است».

 

وی گفت:‌«ناتو طرح‌های توسعه طلبانه خود در شرق اروپا را پنهان می‌کند و کشورهای اروپایی پیشتر انقلاب خونباری را در اوکراین ساماندهی کردند».

 

لاوروف اضافه کرد: «هدف از عملیات نظامی در اوکراین، حمایت از هموطنان در دونباس است».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «زلنسکی به اشتباه اوکراین در خلع سلاح هستهای اذعان کرده و وی گفت که اوکراین به سلاح هسته‌ای دست خواهد یافت». وی تاکید کرد که نباید اجازه بروز جنگ هسته‌ای داده شود. 

 

لاوروف گفت: «با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، ناتو از دفاع به هجوم تغییر موضع داد و سران ناتو خود را در وضعیت جنگی با روسیه می‌بینند».

 

وی گفت: «ما در حال جنگ با ناتو قرار نداریم چون این موضوع باعث افزایش خطرات می‌شود».

 

وزیر امور خارجه روسیه اضافه کرد: «می‌دانیم چه کشورهایی به ارائه تسلیحات به اوکراین می‌پردازند و محموله‌های تسلیحات را هنگام رسیدن به اوکراین هدف قرار می‌دهیم».

 

لاوروف تاکید کرد که هرگونه محموله سلاح غرب در اوکراین هدفی مشروع برای نیروهای روسیه به شمار می‌آیند.

 

وی گفت: «هدف ما حمایت از دو جمهوری دونتسک و لوهانسک از حملات اوکراین بوده و از طی هشت سال گذشته، اوکراین 14 هزار نفر را در دونتسک و لوهانسک کشته است».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «تحرکات ما در اوکراین برای واکنش به آن چیزی بود که ناتو علیه ما در حال آماده کردن بود و ناتو تسلیحاتی را به اوکراین ارسال کرده که برد آن روسیه را تهدید می‌کند».

 

لاوروف تاکید کرد: «اهداف عملیات نظامی روسیه در اوکراین غیر قابل مذاکره بوده و این عملیات نظامی به محض تحقق اهداف روسیه پایان خواهد یافت و این اهداف به زودی محقق خواهند شد».

 

وی گفت: «آمریکا معتقد است که روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی پنهان شده است و نه اتحاد جماهیر شوروی و نه روسیه یک روز نیز بدون تحریم‌ها زندگی نکرده‌اند».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «تحریم‌های آمریکا چیز جدیدی نبوده و از زمان فروپاشی اتحادی جماهیر شوروی ادامه داشته است».

 

لاوروف گفت: «تحریم‌های اخیر چهره غرب را که از روسیه متنفر بوده، نشان داد و هدف این تحریم‌ها این است که روسیه در برابر "عمو سام" (آمریکا) گریه کند».

 

وی گفت: «در آینده هرگز به غرب در تامین نیازهایمان اعتماد نخواهیم کرد و این تحریم‌ها سبب می‌شود که برای خودکفایی به خود تکیه کنیم».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «رفتارهای استعماری واشنگتن کاملا غیرقابل قبول است».

 

لاوروف به بحران غذا در جهان نیز اشاره کرد و گفت: «بحران غذا پیشتر به دلیل کرونا و نه به دلیل اوکراین آغاز شده بود و تحریم‌های غرب علیه روسیه نیز تامین جهانی غذارا با مشکل مواجه کرد».

 

وی گفت: «اگر غرب می‌خواهد دلیل بحران غذا را بفهمد باید به آینه نگاه کند».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «هدف روسیه از پرداخت بهای گاز روسیه به روبل، جلوگیری از سرقت پول گاز صادراتی روسیه است».

 

وی اضافه کرد: «پس از عملیات نظامی، دوستانمان در غرب 300 میلیارد دلار روسیه را به سرقت بردند و غرب پولی را که باید در مقابل صادرات گاز روسیه پرداخت می‌کردند دزدیدند».

 

لاوروف گفت: «صادرات گاز به بلغارستان و لهستان را متوقف کردیم چون این دو کشور هزینه گاز صادراتی را پرداخت نکردند».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «از مزدوران و سوری‌ها در جنگ اوکراین استفاده نکرده و سوری‌ها سرگرم موضوعات خود هستند».

 

وی افزود: «ما و ترکیه همدیگر را می‌فهمیم و با یکدیگر همکاری داریم».

 

لاوروف افزود: «ما می‌دانیم که چگونه از خود و ماموریت خود در سوریه دفاع کنیم».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «صحبت‌های ما درباره وجود مراکز تحقیقاتی (بیولوژیکی) آمریکا در اوکراین معتبر بوده و واکنش آمریکا درباره وجود این مراکز در اوکراین ناصحیح است».

 

وی اضافه کرد: «وزارت دفاع آمریکا 30 آزمایشگاه مطالعاتی میکروبی را در اوکراین اداره می‌کند و دلایلی را مبنی بر نقض پیمان ممنوعیت تسلیحات بیولوژیکی توسط اوکراین ارائه کردیم».

 

لاوروف گفت: «آمریکایی‌ها، مغولستان را نیز تحت فشار قرار داده تا آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خاک خود راه اندازی کنند».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «به آزمایشگاه‌هایی در اوکراین دست پیدا کردیم که در آنها عناصری که باعث بیماری‌های خطرناکی می‌شدند یافتیم».

 

وی گفت: «سازمان ملل باید بر تسلیحات بیولوژیکی و شیمایی در اوکراین متمرکز شود».

 

لاوروف هشدار داد: «سازمان ملل در صورتی که غرب همچنان این نهاد را از موضوعات مهم دور بدارد، از بین خواهد رفت».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «آمریکا از سلاح کمک‌های خود برای تحمیل شرط هایش بر دیگر کشورها استفاده می‌کند».

 

وی افزود: «آمریکایی‌ها سفیران را تهدید می‌کنند که حساب بانکی‌شان را می‌بندند یا فرزندانشان را از دانشگاه بیرون می‌کنند».

 

لاوروف تاکید کرد: «روابط در سازمان ملل باید بر اساس برابری و حق حاکمیت باشد».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «آمریکا این حق را نداشت که وارد عراق و سوریه شده و به بمباران لیبی بپردازد».

 

لاوروف گفت: «واشنگتن تهدیداتی را علیه کشورهایی که 10 هزار کیلومتر با خود فاصله دارند ایجاد کرده است».

 

وی افزود: «غربی‌ها دیکتاتور بوده و دیگر کشورها را که در راستای سیاست‌های خود گام بر نمیدارند به مجازات تهدید می‌کنند».

 

وزیر امور خارجه روسیه گفت: «مولداوی را از پیوستن به ناتو بر حذر می‌داریم و این اقدام امنیت این کشور را تقویت نخواهد کرد».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------