توافق طالبان و احمد مسعود برای استفاده نکردن از گزینه نظامی تا نشست بعدی



طالبان،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
یک عضو هیأت طرفداران احمد مسعود می‌گوید: در نشست دیروز (سه شنبه ) با طالبان توافق شده است که تا پایان مذاکرات، دو طرف از حمله نظامی بر علیه یکدیگر خودداری کنند.

به گزارش ایرنا به نقل از منابع خبری افغان، در این نشست طالبان در ترکیب یک هیات شش نفری به رهبری محمد محسن هاشمی، معین استخبارات، با یک هیات دوازده نفری طرفداران احمد مسعود به رهبری محمد الماس زاهد گفت وگو کردند.

 

محمد علم ایزدیار، یک عضو هیأت طرفداران احمد مسعود، در صفحه فیسبوک خود نوشت: در این گفت وگوی سه ساعته علاوه بر مسایل دیگر توافق شده است که دو طرف از حمله به مواضع یکدیگر خودداری کنند.

 

ایزدیار در ادامه آورده است: «بعد از سه ساعت بحث قرار شد هیأت های دوطرف پیام طرفین را با رهبرانشان در میان بگذارند و مذاکرات برای دست یابی به یک صلح و ثبات دایمی در کشور از سر گرفته شود و تا برگزاری دور دوم مذاکرات طرفین هیچگونه حمله نظامی علیه یکدیگر نداشته باشند».

 

از سویی هم طالبان می گوید که در گفت وگوی روز گذشته خواهان حل مساله پنجشیر شدند اما نیروهای مخالف می‌خواهند که در باره ساختار نظام آینده با طالبان گفت وگو کنند.

 

انعام الله سمنگانی، عضو کمیسیون فرهنگی طالبان نیز با تایید این نشست گفت: هیات طالبان می‌خواستند درباره حل مساله پنجشیر با آنان گفت وگو کنند اما نیروهای طرفدار احمد مسعود خواهان گفت وگو درباره ساختار دولت آینده بودند. از همین رو این مذاکرات پیشرفت چندانی نداشته است.

 

سمنگانی گفت: «هیأتی که از پنجشیر آمده بود بیشتر بر ساختار کل نظام یا دولت تمرکز داشتند؛ اما چون بین خواسته‌ها تفاوت زیادی بود موافقت بر این شد که هیأت های دو طرف پیام ها را به رهبران خود ابلاغ کنند .»

 

نورالله نوری، عضو دفتر سیاسی طالبان، نیز گفت: «این کار در روزهای آینده انشاالله نتیجه خواهد داشت، در غیر اینصورت و اگرطرف مقابل بر سر مواضع خود پافشاری کرد به دنبال گزینه های دیگر خواهیم بود.»

 

حامد سیفی، عضو جبهه مخالف طالبان، گفت: «در ارتباط با مذاکراتی که ادامه دارد ما هنوز هم منتظر نتیجه مذاکرات هستیم. هم راستا با این اقدامات تمام تدابیر نظامی ما در جبهه مقاومت در نظر گرفته می شود.»

 

احمد مسعود در گفت وگویی با بی‌بی‌سی گفته است که اگر حکومت همه‌ گیر و پذیرفتنی برای همه طرف‌ها ایجاد نشود، افغانستان منزوی اقتصادی و سیاسی خواهد شد.

 

احمد مسعود، فرمانده نیروهای مخالف طالبان، گفت: «ما در حال صحبت و مذاکره با طالبان هستیم.اما همان طوری که بسیاری از کشورها اعلام کردند که در صورت آمدن یک دولت یک طرفه و به اصطلاح امارت آن را به رسمیت نمی‌شناسند و در نتیجه باعث آسیب دیدن مردم مظلوم خواهد شد.»

 

اما طالبان همواره از ایجاد حکومت همه‌ گیر در افغانستان سخن گفته‌اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------