عراقی‌های معترض پرچم ترکیه را آتش‌ زدند



اعتراضات در عراق،اخبار بین الملل،خبرهای بین الملل
اعتراض‌ها در عراق به حملات روز گذشته به شمال این کشور ادامه دارد و علاوه بر بیانیه‌های شدید‌اللحن مقامات و چهره‌های سیاسی، مردم استان‌های مختلف به خیابان‌ها آمده‌ و خواستار مجازات ترکیه هستند.

به گزارش فارس، ابراز خشم و اعتراض مردم عراق به حمله روز گذشته به شهر «زاخو» واقع در استان «دهوک» در منطقه کردستان عراق که به کشته شدن ۹ تن و مجروحیت ۳۱ نفر منجر شد، همچنان ادامه دارد و آنها با تاکید بر این‌که، مسئولیت این حمله به گردن ترکیه است، خواستار اتخاذ تصمیمی قاطعانه از سوی بغداد هستند.

 

در حالی که ترکیه مسؤولیت این حمله را برعهده نمی‌گیرد و آن را به گردن پ.ک.ک می‌اندازد، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز تصریح کرد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند. حزب کارگران کردستان «پ.ک.ک»، نیز امروز، دست داشتن در حمله مرگبار روز گذشته به استان دهوک عراق را رد کرد.

 

از روز گذشته مقامات، چهره‌های سیاسی و گروه‌های عراقی هر یک در واکنش به این حمله بیانیه شدیداللحنی صادر می‌کنند و با نسبت دادن این حمله به ترکیه آن را به شدت محکوم می‌کنند.

 

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق ضمن نسبت دادن این حمله به ترکیه، تأکید کرد: «عراق حق کامل خود در پاسخ به این تجاوزها را محفوظ می‌داند و تمام اقدامات لازم برای حفظ مردم این کشور و تحمیل کردن تبعات تنش مستمر به طرف متجاوز را اتخاذ خواهد کرد».

 

«سید مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر نیز روز گذشته در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیه با این گمان که عراق نمی‌تواند پاسخ دهد مگر -با عرض تأسف شدید- با بیانیه ضعیف وزارت خارجه، وقاحتش را زیاد کرده است.»

 

دیالی؛ آتش‌زدن پرچم ترکیه در خانقین

ساکنان استان دیالی عراق نیز با تظاهرات در شهر بعقوبه، به حمله مرگبار روز گذشته ترکیه علیه شهر زاخو، اعتراض کردند.

 

شماری از ساکنان این استان، همچنین امروز در شهرستان «خانقین» واقع در استان دیالی، پرچم ترکیه را به آتش‌کشیدند.

 

به نوشته «المعلومه» ده‌ها نفر از شهروندان عراقی با تظاهرات در شهرستان خانقین در اعتراض به حمله روز گذشته ترکیه به زاخو، پرچم این کشور را به آتش کشیدند.

 

تظاهرات صدها نفری در ذی‌قار و بصره

صدها نفر از شهروندان استان‌های ذی‌قار و بصره، با برگزاری تظاهرات در اعتراض به حمله روز گذشته علیه شهروندان عراقی در شمال این کشور، از دولت مرکزی خواستند تا گامهایی عملی در محکومیت این حمله خونین اتخاذ کند.

 

تظاهرات‌کنندگان از دولت مرکزی عراق خواستند تا پاسخی قاطع به تجاوزهای ترکیه به منظور جلوگیری از تکرار آن بدهد و گام‌های قاطعانه‌ای در این مسیر بردارد.

 

تحرک نمایندگان پارلمان منطقه کردستان برای بستن مرز با ترکیه

«دیاری انور» عضو پارلمان منطقه کردستان عراق، نیز امروز تصریح کرد که کمپین جمع آویو امضا در پارلمان کردستان عراق، برای بستن مرز با ترکیه آغاز شده است.

 

وی در گفت‌وگو با المعلومه، تصریح کرد: «ترکیه جنایت بزرگی مرتکب شده است که این بار باید قاطعانه در مقابل آن ایستاد، زیرا از همه عرف‌ها و ارزش‌های انسانی تخطی کرده است. نمایندگان پارلمان کردستان کمپینی برای جمع‌آوری امضا به منظور وادار کردن دولت منطقه کردستان به قطع مبادلات تجاری با ترکیه و پایان دادن به حضور شرکت‌های این کشور در شهرهای منطقه کردستان آغاز کردند».

 

تظاهرات در مقابل سفارت ترکیه در بغداد

منابع رسانه‌ای عراق همچنین از تظاهرات شب گذشته شمار زیادی از شهروندان عراقی در بغداد در مقابل سفارتخانه آنکارا و تاکید بر ضرورت اخراج سفیر ترکیه در عراق خبر دادند.

 

به نوشته شفق‌نیوز، تجمع معترضان در مقابل این سفارتخانه، موجب شد تا یکی از کارمندان این سفارتخانه به منظور آرام کردن فضا، پرچم ترکیه را از بالای ساختمان آن، پایین آورد و پس از آن بود که از تظاهرات‌کنندگان خواسته شد تا به تجمع خود پایان دهند.

 

بسته شدن مرکز صدور روادید ترکیه در کرکوک

امروز با تجمع معترضان عراقی در مقابل مرکز ویژه صدور روادید ترکیه در کرکوک، این مرکز بسته شد و معترضان عراقی، پرچم عراق را جایگزین پرچم ترکیه کردند.

 

پایین کشیدن پرچم ترکیه از بالای کنسولگری ترکیه در اربیل و نجف اشرف

در ادامه اعتراض‌های مردمی در استان‌های مختلف عراق، تظاهرات‌کنندگان در نجف اشرف و اربیل، پرچم‌های ترکیه را از بالای ساختمان‌های کنسولگری‌ ترکیه در این دو استان و مراکز صدور ویزا، پایین کشیدند.

 

برخی منابع نیز از آتش زدن پرچم ترکیه در نجف اشرف از سوی مردم خشمگین عراق خبر دادند و تصاویر آن نیز در شبکه‌های اجتماعی در حال بازنشر است.

 

درخواست نمایندگان عراقی برای اخراج سفیر ترکیه و محدود کردن مبادلات تجاری با آنکارا

شماری از نمایندگان پارلمان عراق، امروز با حضور در یک نشست خبری، ضمن محکوم کردن این حمله خونین ترکیه، خواستار اخراج سفیر این کشور از بغداد و محدود کردن حجم مبادلات تجاری میان دو کشور و فراخواندن کاردار عراق از خاک ترکیه شدند.

 

به نوشته السومریه، نمایندگان عراقی، همچنین خواستار مداخله سازمان‌ملل در این پرونده شدند و تاکید کردند: «روسای قوای سه‌گانه نتوانستند عزت مردم عراق را حفظ و احیا کنند، بنابراین ما واکنش و پاسخ دیگری خواهیم داشت».

 

بر اساس این گزارش، بیش از یکصد نماینده عراقی با جمع‌آوری امضا، خواستار برگزاری نشست فوق‌العاده پارلمان برای بررسی پیامدهای حمله روز گذشته به استان دهوک شدند.

 

«محمد نوری» یکی از نمایندگان حاضر در این نشست خبری بر ضرورت قطع مبادلات تجاری با ترکیه و تحریم کالاهای آن، علاوه بر اخراج سفیر ترکیه تاکید کرد و گفت: ما لایحه‌ای به منظور اصلاح قانون تنظیم روابط عراق و ترکیه ارائه خواهیم کرد و نشستی‌ فوق‌العاده برگزار خواهیم کرد و تاکنون بیش از ۱۰۰ نماینده عراقی، درخواست برگزاری این نشست را امضاء کرده‌اند که به ریاست پارلمان تحویل داده خواهد شد.

 

اتاق بازرگانی دیالی دستور تحریم واردات کالاهای ترکیه‌ را صادر کرد

اتاق بازرگانی دیالی، امروز (پنجشنبه، ۲۱ ژوئیه)، به حمله عصر روز گذشته به شمال عراق و کشته شدن ۹ نفر و مجروحیت ۳۱ شهروند عراقی واکنش نشان داد.

 

در حالی که ترکیه مسؤولیت این حمله را برعهده نمی‌گیرد و آن را به گردن پ.ک.ک می‌اندازد، «فؤاد حسین» وزیر امور خارجه عراق، امروز تصریح کرد که کارشناسان نظامی عراق حمله ترکیه به منطقه کردستان را تأیید کرده‌اند.

 

در همین راستا، اتاق بازرگانی دیالی، امروز (پنجشنبه، ۲۱ ژوئیه)، بخشنامه‌ای فوری درباره نحوه برخورد با آنکارا و پاسخ به حمله خونین روز گذشته در شمال عراق صادر کرد.

 

به نوشته وبگاه «العهد»، «موسی التمیمی» عضو اتاق بازرگانی «دیالی» اعلام کرد که در بخشنامه صادره، از تمامی تجار خواسته شده که از واردات انواع کالاهای ترکیه خودداری کرده و از شرکت های گردشگری نیز خواسته شده که سفر به آنکارا و سایر شهرهای ترکیه را تبلیغ نکنند».

 


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------