اختلاف‌نظر سناتورهای جمهوری‌خواه با کاخ سفید درباره لغو تحریم‌های روسیه



اخبار,اخباربین الملل,کاخ سفید

حدود ۱۰ تن از جمهوری‌خواهان سنای آمریکا بر سر برداشته شدن تحریم‌ها علیه روسیه سمت‌وسوی خود را از کاخ سفید جدا کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، این قطعنامه دموکرات‌ها وزارت خزانه‌داری آمریکا را از لغو تحریم‌ها علیه شرکت تولید آلومینیوم روسی "روسال" و دو شرکت دیگر که به اولگ دریپاسکا، اولیگارش روس و رئیس شرکت روسال مرتبط هستند، بازمی‌دارد. سناتورها دو بار برای ادامه روند تصویب این قطعنامه رای‌گیری کردند و ۱۱ تن از سناتورهای جمهوری‌خواه در این رای‌گیری با دموکرات‌ها همسو بودند.

در حالی که احتمال دارد دموکرات‌ها ۶۰ رای مورد نیار برای تصویب این قطعنامه را به دست نیاورند، رای موافق برخی از جمهورخواهان به این قطعنامه نشانه دیگری از تمایل آنان به مخالفت با کاخ سفید و دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا در خصوص مسائل امنیت ملی است.

رای مثبت این سناتورهای جمهوری‌خواه چند ساعت پس از آن صورت گرفت که استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا به کنگره آمد و از جمهوری‌خواهان درخواست کرد که علیه این قطعنامه رای دهند.

سوزان کالینز، سناتور جمهوری‌خواه پس از این رای‌گیری در توییتر نوشت: من علیه لغو تحریم‌های خزانه‌داری که علیه شرکت‌های روسی اعمال شده‌اند، رای می‌دهم؛ شرکت‌هایی که اولگ دریپاسکا، اولیگارش و متحد پوتین در آن‌ها حضور دارد. او با توجه به روابطش با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، تسلط خود را بر مسائل حفظ خواهد کرد. کاهش تحریم‌ها پیامی اشتباه را به روسیه و دریپاسکا مخابره می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، وزارت خزانه‌داری آمریکا در ماه دسامبر اعلام کرد که آمریکا تحریم‌های اعمال شده علیه سه شرکت روسال، گروه "ای‌ان+" و "یوروسیب انرجو" را برخواهد داشت.

وزارت خزانه‌داری می‌گوید این شرکت‌های روسی از دریپاسکا جدا شده‌اند اما او همچنان در فهرست سیاه آمریکا باقی می‌ماند. به گفته این وزارتخانه، این شرکت‌ها برای کاهش سهام دریپاسکا و از بین بردن نفوذ او اقدام کرده‌اند. منوچین در بیانیه‌ای که هفته گذشته منتشر کرد، گفت دریپاسکا همچنان تحت تحریم‌ها باقی می‌ماند، "دارایی‌ها و منافعش مسدود می‌مانند و هر شرکتی که تحت کنترل او است نیز تحریم خواهد بود".

منوچین پس از نشست خود با سناتورهای جمهوری‌خواه که پشت درهای بسته برگزار شد، گفت: این تحریم‌ها نباید به مساله‌ای سیاسی تبدیل شوند.

او نیز همچون ترامپ گفت: ما با اعمال تحریم‌های بیشتر علیه روسیه، نسبت به هر دولت دیگری در خصوص مسکو سختگیرتر بوده‌ایم.

میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنا نیز جمهوری‌خواهان را به رای دادن علیه این قطعنامه تشویق کرد.

قرار است که سنا امروز، چهارشنبه، نیز رای‌گیری دیگری برای ادامه روند تصویب این قطعنامه برگزار کند و حامیان این طرح این بار برای پیشرفت این روند به ۶۰ رای نیازمند خواهند بود که در صورت تکرار آرای روز سه‌شنبه با ۵۷ رای موافق، تنها سه رای برای ادامه روند تصویب این قطعنامه لازم است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------