۱۰۰۰ نیروی نظامی آمریکایی شمال سوریه را ترک می‌کنند



اخبار,اخباربین الملل,نظامیان آمریکا
وزیر دفاع آمریکا اعلام کرد به دستور رئیس‌جمهور این کشور ۱۰۰۰ نظامی آمریکایی مناطق شمالی سوریه را ترک می‌کنند.

به گزارش فارس، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد که صدها نیروی نظامی این کشور از مواضع خود در شمال سوریه عقب‌نشینی می‌کنند.

اسپر گفت این اقدام به دستور «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و با توجه به ادامه عملیات نظامی ترکیه در مناطق شمالی سوریه صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه خروج نیروهای آمریکایی از این مناطق به «ایمن‌ترین و سریع‌ترین صورت ممکن» انجام می‌شود، گفت: «ما میان دو طرف در حال جنگ گیر افتاده‌ایم... باقی نگه داشتن نیروهایمان در آن وضعیت، غیرمسئولانه بود.»

وزیر دفاع آمریکا مشخص نکرده است که آیا این نیروها به کلی سوریه را ترک می‌کنند یا قرار است در منطقه دیگری مستقر شوند. بر اساس آمارهای غیررسمی آمریکا تا چند ماه پیش ۲۰۰۰  نظامی در سوریه داشته، که نیمی از آن‌ها اواسط تابستان با تصمیم ترامپ این کشور را ترک کرده‌اند.

این خبر ساعتی پس از آن منتشر می‌شود روزنامه «واشنگتن‌پست» به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد که نیروهای این کشور شهر «عین عیسی» را ترک کرده و در پایگاه‌های این کشور در «کوبانی» و «منبج» مستقر شده‌اند. بر اساس این گزارش، شبه نظامیان تحت حمایت ترکیه ورودی‌های شهر عین عیسی را به کنترل خود درآورده‌اند و در بزرگراه منتهی به این شهر هم پست‌های ایست و بازرسی گذاشته‌اند. این امر عملا دسترسی این نیروهای آمریکایی به بخش شرقی سوریه را نیز مسدود کرده است.

عین عیسی پس از «تل ابیض» و «رأس‌العین» سومین شهری است که بعد از تصمیم ترامپ برای عقب‌نشینی از مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد، از نظامیان آمریکایی تخلیه شده است.

عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از عین عیسی یک روز پس از آن صورت می‌گیرد که واشنگتن اعلام کرد توپخانه ارتش ترکیه نقاطی در چندصدمتری نیروهای آمریکایی در اطراف شهر کوبانی را هدف قرار داده است. این در حالی است که به گفته مقام‌های آمریکایی، ترکیه به خوبی از مختصات محل‌های حضور ارتش آمریکا مطلع است و این حمله نمی‌تواند به اشتباه صورت گرفته باشد.

هرچند ترکیه ابتدا این حمله را «تصادفی» توصیف کرد و بعد به کلی منکر آن شد، اما رسانه‌های آمریکایی از آن به عنوان یک «اخطار» یاد کرده و نوشته‌اند آنکارا با این حمله به واشنگتن هشدار داده است که نباید مانع عملیات آمریکا در شمال سوریه شود.

هفته گذشته ترامپ بعد از مکالمه تلفنی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که ارتش آمریکا در آستانه عملیات ارتش ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، این مناطق را ترک می‌کند. بر اساس توافق صورت‌گرفته میان واشنگتن و آنکارا، قرار است ترکیه در ازای عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی، نگهداری چند هزار اسیر داعشی را که در حال حاضر در اختیار شبه نظامیان کرد هستند، بر عهده بگیرد.

ترکیه بعد از اعلام تصمیم ترامپ و به بهانه ایجاد یک «منطقه امن» برای اسکان آوارگان سوری، عملیاتی نظامی را در شمال سوریه آغاز کرده است. بنا بر اعلام آنکارا، ارتش ترکیه قصد دارد تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری سوریه پیشروی کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------