چرا بایدن با وجود دریافت چهار دوز واکسن کرونا گرفت؟



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
مبتلا شدن جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به عفونت کرونا نمونه‌ای واضح از این حقیقت است که واکسن‌ها هر چقدر هم که قدرتمند باشند، بر خلاف آنچه زمانی دانشمندان امید آن را داشتند، سپرهایی نفوذناپذیر در برابر کروناویروس نیستند.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از نیویورک تایمز بایدن چندین دوز واکسن فایزر- بیونتک دریافت کرده است که آخرین آن یعنی دوز دوم یادآور یا تقویتی مربوط به ۳۰ مارس (۱۰ فروردین) می‌شود. بررسی‌ها نشان داده‌اند تزریق دوزهای یادآور واکسن کرونا حفاظتی قدرتمند در برابر بیماری شدید کووید-۱۹ ایجاد می‌کند – و در واقع عفونت کرونای بایدن که روز پنجشنبه شناسایی شد، تا به حال فقط علائم خفیفی ایجاد کرده است.

 

اما حتی تزریق دوزهای یادآور یا تقویت‌کننده واکسن کرونا نمی‌تواند حفاظت چندانی در برابر عفونت به خصوص عفونت سویه‌های جدیدتر کروناویروس ایجاد کند. از طرف دیگر بررسی‌های متعدد نشان داده‌اند که حفاظت ناشی از واکسن‌ها در برابر عفونت به سرعت و در مدت کوتاهی افت می‌کند. در مورد بایدن، دوز یادآور واکسن حدود چهار ماه پیش تزریق شده بود، احتمالا اغلب قدرتش را در پیشگیری از عفونت را از دست داده بود.

 

کارشناسان در ابتدای پاندمی کرونا عقیده داشتند که واکسن‌ها نه تنها از بیماری شدید جلوگیری می‌کنند، بلکه به میزان زیادی مانع از ایجاد عفونت ویروسی هم می‌شوند. در هنگام شیوع عفونت ناشی از سویه‌های اولیه ویروس از جمله سویه دلتا که به همه جهان گسترش یافت، به نظر می‌رسید که این عقیده درست باشد.

 

اما ظهور سویه اُمیکرون کرونا این امیدها را بر باد داد. در حالیکه شمار بیشتری از جمعیت از طریق دچار شدن به عفونت یا تزریق واکسن میزانی از ایمنی را به دست می‌آوردند، ویروس هم طوری تحول یافت که از این سدهای دفاعی بگذرد. BA.1، زیرسویه‌ای از اُمیکرون که در طول زمستان در گردش بود، طوری سازگاری یافته بود که حتی در افرادی که یک دوز یادآور واکسن را فقط چند هفته پیش دریافت کرده بودند، عفونت ایجاد کند.

 

زیرسویه‌های بعدی اُمیکرون توانایی حتی بهتری در این دور زدن ایمنی پیدا کردند. BA.5 که اکنون حدود ۸۰ درصد موارد عفونت در آمریکا را ایجاد می‌کند، از این لحاظ بیشترین توانایی را دارد. داده‌های مشروح گردآوری‌شده در قطر نشان می‌دهد که ایمنی ناشی از عفونت‌های قبلی و تزریق واکسن کمترین تاثیر را بر BA.5 در مقایسه با زیرسویه‌های قبلی دارد.

 

BA.5 همچنین بسیار واگیر است. در آمریکا هر روز به طور میانگین حدود ۱۳۰۰۰۰ مورد عفونت ثبت می‌شود و احتمالا میزان واقعی عفونت‌ها بسیار بالاتر از این مقدار است، چرا که بسیاری از افراد از تست‌های خانگی استفاده می‌کنند یا اصلا آزمایش نمی‌دهند.

 

گرچه BA.5 ظاهرا باعث بیماری شدیدتری نسبت به اشکال دیگر اُمیکرون نمی‌شود، شمار موارد بستری هم در طول چند هفته گذشته اوج گرفته است،

 

با توجه به تغییرات بسیاری که در ویروس کرونا ایجاد شده است، مقامات بهداشتی آمریکا در حال بحث در این مورد هستند که آیا تایید کردن تزریق دوزهای اضافی واکسن ساخته شده از ویروس اصلی در پاییز و ارائه دوز دوم یادآور (دوز کلی چهارم واکسن) به افراد زیر ۵۰ سال ارزشی دارد یا نه. یک هیئت کارشناسی مشاور سازمان غذا و داروی آمریکا اعلام کرد واکسن‌سازان جدیدترین سویه‌های ویروس را باید در واکسن‌هایشان بگنجانند.

 

اما هنوز روشن نیست که آیا این واکسن‌های جدید به موقع وارد بازار خواهند شد تا مانع از اوج‌گیری احتمالی شیوع کرونا در پاییز در ابتدای فصل‌های سرد شوند و همچنین اینکه آیا ویروس کرونا دوباره طوری تحول خواهد یافت که از تاثیر این واکسن‌ها هم بگریزد یا نه.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------