روسیه حمله موشکی به بندر اودسا را تایید کرد



اخبار،اخبار جدید،اخبار روز
یک روز پس از توافق روسیه و اوکراین برای ازسرگیری صادرات غله اوکراین به جهان، ارتش روسیه به بندر اودسا حمله کرد. وزیر دفاع ترکیه گفته بود، روس‌ها هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و در حال بررسی دقیق این موضوع هستند.

- به گزارش دویچه وله،تنها چند ساعت پس از آنکه روسیه مسئولیت حمله موشکی روز شنبه، ۲۳ ژوییه (یکم مرداد) به شهر بندری اودسا در اوکراین را تکذیب کرد، وزارت خارجه این کشور به نقش روسیه در این حمله اعتراف کرد.

 

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد: «موشک‌های با دقت بالا زیرساخت‌های نظامی بندر اودسا را منهدم کردند.

 

تایید سخنگوی وزارت خارجه روسیه نخستین واکنش رسمی روسیه در خصوص این حمله به شمار می‌رود.

 

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین گفت، این حمله بخت گفت‌وگو یا توافق با مسکو را از بین برده است.

 

به گفته مقامات اوکراینی، ارتش روسیه دست‌کم چهار موشک به بندر اودسا شلیک کرده که از این میان، دو موشک به اهداف مورد انتظار روسیه اصابت کرده است. ارتش اوکراین اعلام کرد که دو موشک دیگر را از بین برده است.

 

دو روز پیش از حمله به بندر اودسا که انبارهای بزرگ غلات در آن قرار دارد، در استانبول با میانجی‌گری ترکیه و سازمان ملل توافقی بین روسیه و اوکراین به منظور ازسرگیری صادرات غلات از طریق دریای سیاه امضا شده بود.

 

به همین دلیل حلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه در این زمینه فعال شد و روز شنبه اعلام کرد: «روس‌ها به ما اعلام کرده‌اند که هیچ ارتباطی با این حمله ندارند و در حال بررسی دقیق این موضوع هستند».

 

توهین به سازمان ملل و ترکیه؟

 

آندره یرماک، رئیس دفتر ولودیمیر زلنسکی روسیه را متهم کرده که "به طور سیستماتیک" در پی دامن‌زدن به بحران غذایی است.

 

‍‍‍یرماک با بیان این که این حملات، "انداختن تف به صورت آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه" بود اظهار داشت، گوترش و اردوغان برای دستیابی به توافق استانبول تلاش بسیاری کرده بودند.

 

بریجیت برینک، سفیر ایالات متحده در اوکراین نیز با محکوم کردن حمله موشکی روسیه به بندر اودسا، ولادیمیر پوتین را متهم کرد که از غذا به عنوان سلاح سوء‌استفاده می‌کند.

 

میلیون‌ها تن غلات در انبارها

 

صادرات غلات از طریق بنادر اوکراین که یکی از عمده ترین صادرکنندگان غلات در جهان به شمار می‌رود با شروع جنگ روسیه با مشکلات فراوانی روبرو شده. حدود ۲۰ میلیون تن غلات در بنادر این کشور از صادرات باز مانده است.

 

روسیه در توافقی که روز جمعه ۳۱ تیر با وساطت ترکیه و سازمان ملل متحد در استانبول امضا شد، متعهد شده بود در زمان نقل و انتقال محموله‌های غذایی صادراتی از انجام حملات نظامی پرهیز کند.

 

بر سر این موضوع نیز توافق شده بود که کنترل بندرهای اودسا ، چرنومورسک و یوژنی که محل صادرات غلات به شمار می‌روند در اختیار اوکراین باشد. در توافقنامه، روسیه متعهد شده بود که به کشتی های صادراتی اجازه دهد تا از کریدور دریایی استفاده کنند.

 

به گفته مقامات اوکراینی، بخشی از بندر اودسا در اثر این حملات آسیب دیده اما خسارات مالی نسبتا کمی وارد شده است. به رغم آتش سوزی‌های کوچک در چند ساختمان، تا این لحظه آسیب جانی گزارش نشده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------