آمریکا،انگلیس،فرانسه درباره حملات شیمیایی سوریه هشدار دادند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه نسبت به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه هشدار دادند و گفتند که به شدت به آن پاسخ خواهند داد.

 به گزارش ایرنا، دفتر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه، بیانیه مشترک مایک پمپئو، جرمی هانت و ژان ایو لودریان را منتشر کرد که در آن آمده است: ۲ سال پس از حمله شیمیایی وحشتناک در خان شیخون رخ داد و تقریبا یک سال پس از حمله در دوما؛ آمریکا، انگلیس و فرانسه هشدار می دهند و تایید می کنند که به صورت مقتضی به هرگونه استفاده از سلاح شیمیایی توسط رژیم اسد پاسخ می دهند.

  

این سه کشور افزوده اند: تاریخ رژیم در استفاده مکرر از سلاح های شیمیایی علیه مردم خود را نمی توان انکار کرد، ما همچنان متعهد هستیم که آن را در قبال قتل عام مردان، زنان و کودکان بی گناه با استفاده از این سلاح های وحشتناک پاسخگو نگهداریم.

  

بیانیه سه عضو دائم شورای امنیت که پیش از این به بهانه سلاح شیمیایی خودسرانه به سوریه حملات موشکی انجام دادند، ادامه می دهد: این حملات(شیمیایی) هنجارهای بین المللی را نقض می کند، باعث شدید رنج می شود و موجب بدتر شدن بحران های بشردوستانه در سوریه شده است.

 

 وزیران خارجه آمریکا، انگلیس و فرانسه با اشاره به عدم موافقت شورای امنیت با ادامه کار مکانیزم تحقیقات استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، آورده اند: این مساله باعث در امان ماندن رژیم اسد از پاسخگویی فوری شد.

 

روسیه در سال ۲۰۱۷، به دلیل آنکه سه کشور غربی می خواستند با استفاده از این مکانیزم اغراض سیاسی خود را پیگیری کنند، با تمدید ماموریت این مکانیزم مخالفت کرد.

  

 

پمپئو، هانت و لودریان در بیانیه خود اظهار کرده اند: دولت های مسئول بر تعهد خود در حفظ پیمان منع سلاح های شیمیایی و اطمینان از مصونیت نداشتن کسانی که از این سلاح ها استفاده می کنند یا خواهند کرد یا کسانی که از استفاده کنندگان حمایت می کنند، به ویژه با تقویت سازمان منع سلاح های شیمیایی (OPCW)، باقی مانده اند.

 

در این بیانیه اضافه شده است: تیم تحقیق و شناسایی سازمان منع سلاح های شیمیایی در حال حاضر برای شناسایی عاملان استفاده از سلاح های شیمیایی در سوریه فعالیت خواهند داشت که گامی مهم در حصول اطمینان برای پاسخگویی است.

 

  

این سه کشور بر عزم قوی خود برای کار مشترک در دستیابی به هدف عملی تاکید کرده و گفتند: تنها یک توافق سیاسی مبتنی بر گفت وگو و اعتماد پذیر مطابق قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، می تواند درگیری در سوریه را متوقف کند.

  

 

آمریکا، انگلیس و فرانسه با تاکید بر اینکه 'رژیم اسد نباید استفاده از سلاح های شیمیایی را در سوریه تکرار کند'، افزودند: نباید درباره تصمیم ما برای اقدام سریع و شدید در صورت استفاده رژیم اسد از سلاح شیمیایی تردید وجود داشته باشد.

  

این سه کشور که به بهانه مبارزه با تروریسم، به دنبال تغییر رژیم در سوریه بوده اند، هرگاه که نیروهای ارتش سوریه پیشروی های خوبی علیه تروریست های مورد حمایت این سه کشور یا متحدان منطقه ای آنها داشته اند، استفاده از سلاح های شیمیایی را برافراشته و با فضاسازی به دنبال، تضعیف مواضع دمشق بوده اند.

 

قرار است گزارش سازمان منع سلاح شیمیایی در اواخر ماه آوریل به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارائه شود.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------