لاوروف: جنگ در سوریه پایان یافته است/اردوغان: ادلب، محور اصلی نشست سه جانبه آنکارا خواهد بود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید
وزیر امور خارجه روسیه در سخنانی گفت که جنگ در سوریه پایان یافته و این کشور به تدریج در حال بازگشت به زندگی عادی و صلح آمیز است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه "ترود" اظهار کرد: جنگ در سوریه عملاً پایان یافته و این کشور به تدریج در حال بازگشت به زندگی عادی و صلح آمیز است و تنها در برخی مناطق که تحت کنترل دولت این کشور قرار ندارد، مانند ادلب و منطقه شرق فرات، کانون‌های تنش باقی مانده است.

 

وی افزود: در چنین شرایطی در وهله نخست، مأموریت اصلی ارائه کمک‌های بشردوستانه به سوریه و پیشرفت در روند حل و فصل سیاسی اوضاع برای دستیابی به یک ثبات پایدار و قابل اطمینان در این کشور و کل منطقه خاورمیانه است.

 

لاوروف با اشاره به موضوع کمیته قانون اساسی سوریه نیز عنوان کرد: ما معتقدیم که تشکیل و آغاز به کار کمیته قانون اساسی سوریه برای اجرای اصلاحات سازنده در این کشور، مرحله بسیار مهمی در پیشبرد حل و فصل سیاسی اوضاع به رهبری ملت سوریه و حمایت سازمان ملل به شمار می‌رود. آغاز به کار کمیته قانون اساسی همچنین این فرصت را برای دولت و مخالفان سوری فراهم خواهد کرد تا برای نخستین بار گفتگو‌های مستقیم درباره آینده کشورشان را آغاز کنند.

 

وزیر خارجه روسیه ادامه داد: مسکو اهمیت زیادی برای حمایت از ارتباط‌ها میان تمامی طرف‌های سوری، از جمله مخالفان قائل است و خواستار مشارکت تمامی گروه‌های جامعه سوریه در روند سیاسی این کشور است.

 

مخالفان سوری که در مذاکرات بین‌المللی درباره سوریه شرکت می‌کنند، نقش بسیار مهمی دارند، بنابراین نمایندگان مخالفان باید در ترکیب کمیته قانون اساسی نیز مشارکت داشته باشند. ما معتقدیم که آن‌ها باید طبق قطعنامه شماره ۲۲۵۴ شورای امنیت سازمان ملل، سهم و مشارکت سازنده‌ای در روند سیاسی سوریه داشته باشند.

 

اردوغان: ادلب، محور اصلی نشست سه جانبه آنکارا خواهد بود

 «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه روز جمعه به نشست سه‌جانبه این کشور با ایران و روسیه در هفته آینده اشاره کرد و گفت که موضوع این نشست به استان ادلب سوریه 

 

به گزارش خبرگزاری آناتولی، اردوغان در گفت وگو با خبرنگاران در استانبول، یادآورشد که مسائل مربوط به پست‌های دیده‌بانی در ادلب و مبارزه با تروریسم در این استان از جمله مواردی است که در این نشست که قرار است در ۱۶ سپتامبر ( ۲۵ شهریور ماه )در آنکار برگزار شود، بررسی خواهد شد.

 

اردوغان همچنین به حمله تروریستی در روز پنجشنبه گذشته در دیاربکر اشاره کرد و ادامه داد که «ما به مبارزه با تروریسم به رغم تمامی اتفاقات، ادامه خواهیم داد .»

 

رئیس‌جمهوری ترکیه درباره همکاری با آمریکا در منطقه شرق فرات و گشت زنی مشترک نیز گفت که اکنون بالگردهای نظامی دو کشور به طور مشترک در این منطقه عملیات لجستیکی انجام می‌دهند. 

 

معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهوری روز جمعه گفت که  حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» به دعوت رسمی رجب طیب اردوغان همتای ترکیه ای خود برای حضور و سخنرانی در پنجمین دور اجلاس سه جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه که روز دوشنبه ۲۵ شهریور ماه و در ادامه رایزنی های سه کشور ضامن روند آستانه برای حل بحران سوریه برگزار می شود به آنکارا سفر می کند.

 

«پرویز اسماعیلی» افزود: علاوه بر مذاکرات روسای جمهوری اسلامی ایران، روسیه و ترکیه در این اجلاس، طرفین برای ادامه و توسعه همکاری های سه جانبه در حوزه های مختلف اقتصادی و همچنین ارتباطات منطقه ای گفت و گو می کنند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------