ممنوعیت تردد در صربستان/اعلام وضعیت اضطراری در گرجستان



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 رییس جمهور صربستان شامگاه شنبه در یک برنامه ویژه تلویزیونی اعلام کرد که برای مقابله با شیوع ویروس کرونا تردد مردم در سراسر کشور از ساعت 17 عصر تا 5 صبح ممنوع می شود.

 

به گزارش ایرنا، «آلکساندر ووچیچ» در این برنامه تلویزیونی افزود : بزودی ۱۵ میلیون ماسک در تمامی داروخانه های کشور توزیع می شود و این تعداد به حدود ۵۰ میلیون افزایش خواهد یافت.

وی از تمامی شهروندان خواست که جز در موارد ضروری از خانه‌های خود خارج نشوند.

 

وی همچنین اشاره کرد که در صورت نیاز ممنوعیت تردد مردم در خیابان ها بطور کلی ممنوع خواهد کرد.

 

وی با اشاره به این که روز شنبه ۲۲ مورد مبتلا دیگر به ویروس کرونا در کشور تاییده شده، تعداد مبتلایان به این ویروس را ۱۷۱ نفر اعلام کرد.

 

رییس جمهوری صربستان همچنین اضافه کرد که علاوه بر تعداد تخت های موجود در بیمارستان ها برای بیماران مبتلا  به رونا گفت که بزودی در اماکن جدید برای مبتلایان به ویروس کرونا حدود ۸ هزار تخت در سراسر کشور تامین می شود.

 

بنا به اظهارات ووچیچ؛ اولین محموله بزرگ  از تجهیزات پزشکی حفاظتی و همچنین متخصصان پزشکی شامگاه شنبه (دوم فروردین) به صربستان وارد شد.

 

حمل  و نقل عمومی  از فردا (یکشنبه سوم فروردین) در شهر متوقف خواهد شد و تمامی رستوران ها و قهوه خانه ها بسته خواهد شد.

 

دولت صربستان صبح پنجشنبه ۱۹مارس (۲۹ اسفند ماه) به منظور جلوگیری از شیوع گسترده ویروس کرونا،  پرواز هواپیماهای مسافربری از فرودگاه بین المللی نیکولا تسلا بلگراد، پایتخت صربستان را تا اطلاع ثانوی متوقف کرد.

 

فرودگاه نیکولا تسلا برای تمامی پروازهای بشردوستانه و ترافیک باری باز خواهد ماند و همچنین حریم فضایی صربستان برای عبور تمامی پروازها باز است.

 

همچنین شامگاه یکشنبه گذشته (۲۵ اسفند) به منظور پیشگیری از گسترش ویروس کرونا در سراسر کشور وضع اضطراری اعلام شد.

 

بر اساس تدابیر اتخاذ شده توسط دولت صربستان، تردد افراد سالمند بالاتر از ۶۵ سال در شهرها و افراد بالاتر از ۷۰ سال در روستاها ممنوع است و دولت برای این افراد، تسهیلاتی را فراهم خواهد آورد.

 

ویروس کرونا موسوم به «کووید ۱۹»  اواسط ماه دسامبر (۲۴ اذر) در شهر ووهان واقع در مرکز چین گزارش شد ابتدا از این بیماری به عنوان ذات الریه نام برده می‌شد اما کمیسیون ملی بهداشت چین در ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ (۹ دی ماه ۹۸) به صورت رسمی شیوع این ویروس را در چین اعلام کرد.  

 

سازمان جهانی بهداشت در آخرین آمار گزارش داد که ۲۸۴ هزار نفر به ویروس کرونا در ۱۶۰ کشور جهان مبتلا شده‌اند که ۱۱ هزار ۸۴۲ نفر جان خود را از دست داده و ۹۳ هزار و ۵۷۶ نفر بهبود یافته‌اند.  

 

اعلام وضعیت اضطراری در گرجستان

" سالومه زورابیشویلی " رییس جمهوری گرجستان روز شنبه با هدف تشدید اقدمات مقابله با کروناویروس وضعیت اضطراری در سراسر این کشور اعلام کرد .

 

 به گزارش خبرگزاری " اسپوتنیک گرجستان " ، وضعیت اضطراری در گرجستان به مدت یک  ماه و تا 21 آوریل ( برابر 2 اردیبهشت ماه ) بدون ایجاد حکومت نظامی و قرنطینه ، ادامه خواهد داشت .

 

در دوره وضعیت اضطراری تردد از مرزهای گرجستان غیر از حرکت کامیونها، ممنوع اعلام شده است و نیز در داخل کشور هر گونه تجمع شهروندان  بیش از 10 نفر امکان پذیر نخواهد بود .

 

همچنین محدودیت در تعداد ورود همزمان شهروندان به فروشگاهها به کار گرفته می شود و خدمات عمومی نیز باید طبق رژیم وضعیت اضطراری فعالیت کند .

 

دولت گرجستان در وضعیت اضطراری حق محدود کردن مالکیت و استفاده از اموال شهروندان  یا نهادهای رسمی برای اهداف پزشکی و  یا قرنطینه را به دست می آورد و  در صورت لزوم دولت قیمت داروها ، خدمات پزشکی و مواد غذایی را تنظیم می کند.

 

در صورت تخلف از وضعیت اضطراری ، شرایط قرنطینه و جداسازی فرد مبتلا به کرونا ویروس اشخاص حقیقی به مبلغ سه هزار لاری ( یک هزار دلار  ) و اشخاص حقوقی 15 هزار لاری ( پنج  هزار دلار ) جریمه خواهند شد و در صورت بروز تخلف دوباره حبس سه ساله برای متخلفان پیش بینی شده است .

 

منابع رسمی گرجستان تعداد مبتلایان به کرونا ویروس در این کشور را 49 تن و افراد تحت قرنطینه را بیش از دو هزار نفر اعلام کردند .

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------