بلینکن: آمریکا در مورد کرونا اقدام تنبیهی علیه چین انجام نخواهد داد/ موج سوم کرونا، پیش روی اروپای شرقی



شیوع ویروس کرونا,اخبار امروز,اخبار جدید
وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه یکشنبه گفت که دولت بایدن اقدامی تنبیهی علیه چین به دلیل شیوع ویروس کرونا انجام نخواهد داد.

به گزارش ایرنا، آنتونی بلینکن در مصاحبه با شبکه سی ان ان بر اهمیت برنامه ریزی برای کاهش همه گیری کرونا در آینده تأکید کرد.

 

وی برخلاف مایک پمپئو وزیر پیشین امورخارجه آمریکا و دونالد ترامپ رییس جمهوری این کشور که همیشه بر اقدام تنبیهی علیه چین به علت شیوع ویروس کرونا سخن می‌گفتند، بر انجام ندادن اقدام قهری واشنگتن علیه پکن تاکید کرد. 

 

پمپئو و ترامپ پس از شیوع ویروس کرونا، چین را عامل شیوع کووید ۱۹ معرفی کرده و با اعلام ویروس "ووهان چین" خواستار مجازات این کشور بودند. 

 

بلینکن در این مصاحبه با تاکید بر پاسخگویی چین نسبت به مسائل گذشته افزود، با این حال باید برای ایجاد یک سیستم قوی‌ در آینده متمرکز شد. 

 

وی گفت: همه کارها باید برای جلوگیری از بیماری همه گیری کرونا باشد و کسب اطمینان در این زمینه ضروری است.

 

بلینکن در ادامه روابط میان آمریکا و چین را چند وجهی توصیف کرد و افزود، این روابط دارای جنبه های خصمانه، رقابتی و مشارکتی است.

 

وی بر اهمیت همکاری با متحدان آمریکا برای رفع چالش‌های پیش رو با چین را مورد تاکید قرار داد.

  

موج سوم کرونا، پیش روی اروپای شرقی / نگرانی بالا گرفت

کشورهای اروپای شرقی که به زحمت از زیر فشار موج‌های پیشین همه‌گیری کرونا جان به دربرده‌اند، اکنون با موج سنگین جدیدی از شیوع نوع جهش‌یافته این ویروس دست‌وپنجه نرم‌می‌کنند.

شیوع ویروس کرونا,اخبار امروز,اخبار جدید

موج سوم بیماری همه گیر کووید-۱۹ بسیار سنگین تر از دو موج پیشین، کشورهایی مانند لهستان، جمهوری چک و مجارستان در شرق اروپا را هدف قرار داده است. کارگران مهاجر این کشورها ویروس خطرناک و جهش یافته انگلیسی را از همان اوایل پیدایش برای هموطنانشان به ارمغان آورده اند.

 

نشریه اشپیگل آلمان در گزارشی با اشاره به اوضاع وخیم این کشورها نوشت: استادیوم ملی ورشو در ضلع شرقی ویستولا در واقع یک نماد پیروزمندانه است که در سال ۲۰۱۲ ساخته شد و لهستان، پس از بهبودی از جنگ و کمونیسم، جهان را به مسابقات فوتبال اروپا دعوت کرد.

 

امروز استادیوم ملی پایتخت لهستان به یک بیمارستان اورژانسی برای بیماران کرونا تبدیل شده است. یکی از پزشکان فعال در این استادیوم می گوید: وضعیت در اینجا مثل میدان جنگ است. روز جمعه، لهستان با بیش از ۳۵۰۰۰ مورد آلودگی جدید، رکورد جدیدی از زمان شیوع بیماری ثبت کرد. با ادامه روند صعودی ابتلا به کرونا در این کشور، کارشناسان برآورد می کنند که تا اوایل تابستان ۲۵ هزار نفر دیگر ممکن است بر اثر این بیماری جان خود را از دست بدهند.

 

پس از آنکه اروپای شرقی با قوانین سختگیرانه و بستن سریع مرزها از موج اول عبور کرد، در موج های بعدی ضربات سنگینی را متحمل شد. مقدار بروز هفتگی در لهستان در حال حاضر ۴۵۰ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر است، در جمهوری چک این میزان ۵۲۶ نفر و در مجارستان حتی به ۶۶۵ نفر می رسد.

 

به نوشته اشپیگل به سختی می توان دلیل اصلی این گسترش سریع را مشخص کرد، اما جامعه شناسان حدس می زنند، اروپای شرقی به این خاطر که مردمانش خیلی دقیق به قوانین پایبند نیستند، دچار این وضعیت شده باشد. گفته می شود کارگران مهاجر در اروپای شرقی احتمالاً زودتر از دیگر کشورهای اروپایی، نوع جهش یافته انگلیسی را وارد این کشورها کرده اند و شهروندان اروپای شرقی نیز ممکن است دیرتر از شهروندان نیمه غربی اروپا به پزشک مراجعه کنند.

 

در جمهوری چک هفته گذشته، دولت ۲۵ هزار صلیب سفید روی پیاده رو بخش قدیمی شهر پراگ نقاشی کرده بود، که هر صلیب نشانگر یک مرگ کرونایی بود. در این کشور هیچ کس مجاز نیست محل زندگی خود را بدون دلیل موجه ترک کند.

 

«ماتئوز موراویسکی» نخست وزیر لهستان به تازگی گفته است که این کشور سخت ترین لحظات خود را در طول ۱۳ ماه اخیر تجربه می کند. ۷۵ درصد از تخت های بخش مراقبت های ویژه در بیمارستان ها اشغال شده است، مشکل فقط کمبود دستگاه های اکسیژن نیست، بلکه کمبود کادر پزشکی و پرستاری نیز معضلی جدی است. طی سالهای اخیر هزاران نفر از کادر درمان این کشور از اروپای شرقی به غرب مهاجرت کرده اند زیرا در آنجا حقوق بیشتری دریافت می کنند.

 

همانند جمهوری چک، اسلواکی و مجارستان، لهستان نیز در تلاش هستند تا ویروس را تحت کنترل قرار دهند: کافی شاپ ها، هتل ها، رستوران ها، مراکز خرید بسته است. مجارستان و اسلواکی واکسن های روسی را به شهروندان تزریق می کنند اما ویروس همچنان خشمگین است. دانشمندان علوم اجتماعی هشدار می دهند که بسیاری از مردم در اروپای شرقی به طور مداوم از محدودیت ها پیروی نمی کنند. «میخال زابدیر-یامروژ» کارشناس موسسه بهداشت عمومی ورشو بر این باورد است که بی اعتمادی در نهادهای عمومی مانع از رعایت قوانین کرونایی می شود.

 

این امر ریشه های تاریخی و دلایل امروزی دارد؛  در دهه ۱۹۹۰ طبقه سیاسی اروپای شرقی اعتماد به خود را در بسیاری از جاها با رسوایی‌های فساد مالی غیرممکن ساخته و بذر بی اعتمادی را در بین مردم کاشت. مشکل دیگر این است که در اروپای شرقی مردم بسیار دیرتر از میانگین اتحادیه اروپا به پزشک مراجعه می کنند. دانشمندان گمان می کنند که مردم ترجیح می دهند به درمان های خانگی اعتماد کنند، زیرا سیستم بهداشت هنوز هم در بسیاری از نقاط، وضعیت و شهرت بدی دارد؛  به طور چشمگیری کمبود بودجه حس می شود و فساد نیز وجود دارد.

 

با این حال ویروس شناسان دلیل دیگری را نیز برای انفجار همه گیری ذکر می کنند و آن مهاجرت گسترده از شرق به غرب است. این مهاجران به طور منظم در تعطیلاتی مانند کریسمس بازمی گردند. صدها هزار لهستانی در انگلیس کار می کنند، جایی که نوع خطرناک ویروس کرونا حتی قبل از تعطیلات نیز بیداد می کرد. «ماریا گاچاک» متخصص اپیدمیولوژیک می گوید: اجازه ورود دادن به هزاران نفر از این افراد بدون آزمایش برای کریسمس از طرف ما غیرمسئولانه بود.

 

این در حالی است که روند کند تحویل واکسن های کرونا از سوی بروکسل موجب نارضایتی اعضای اتحادیه اروپا شده است. برخی از کشورهای عضو این اتحادیه با انتقاد از برنامه تامین واکسن کرونا از سوی اتحادیه اروپا، هریک برای تامین واکسن های مورد نیاز خود به واکسن هایی خارج از تاییدیه این اتحادیه همچون واکسن های روسی، چینی و اخیرا نیز واکسن ساخت رژیم صهیونیستی روی آورده اند. از جمله سران کشورهای اتریش، دانمارک، جمهوری چک، مجارستان و اسلواکی که اتحادیه اروپا را به سیاسی کاری درمورد مساله تامین واکسن کرونا متهم می کنند.

 

در همین حال کشورهایی همچون اسلواکی، مجارستان و جمهوری چک به سمت واکسن روسی «اسپوتنیک وی» (Sputnik V) روی آورده اند. شبکه سی ان ان علت این اقدام را تاخیر در ارسال واکسن فایزر از سوی اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------