مخبر سازمان ملل عملکرد گوترش در پرونده قتل خاشقجی را زیر سوال برد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سازمان ملل
مخبر ویژه سازمان ملل در امور اعدام‌های فراقانونی اعلام کرد، دبیرکل سازمان ملل به جای آنکه به دنبال تحقیقات درباره قتل این روزنامه نگار باشد، خودش را پشت پروتکل‌های سازمان پنهان کرده است. 

به گزارش ایسنا، اگنس کالامارد، مخبر ویژه سازمان ملل در امور قتل‌های فراقانونی در مصاحبه با پایگاه خبری میدل ایست آی در حاشیه چهل و یکمین جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: گوترش می‌توانست با جنایت قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار مخالف سعودی به عنوان یک نمونه رفتار کند تا این نهاد بین‌المللی نشان دهد که به کشتارهای هدفمند با جدیت برخورد می‌کند.

 

وی افزود، نمی‌تواند عدم تلاش دبیرکل سازمان ملل، شورای امنیت، شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل را در این باره درک کند. 

 

این در حالی است که کالامارد امروز (چهارشنبه) در این شورا صحبت می‌کند.

 

وی ادامه داد: سازمان ملل می‌توانست به عنوان یک میانجی‌گر رفتار کند و در جریان تحقیقات درباره قتل این روزنامه نگار اجازه هماهنگی بهتری بین طرف‌های درگیر بدهد اما به جای آن، عدم اقدام آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل و نهادهای دیگر این سازمان این جنایت وحشتناک را پیچیده‌تر کرده است. به نظر من، دبیرکل سازمان ملل می‌توانست یک اقدام فعالانه‌تری را برای خودش ارائه کند و روشی دیگر را برگزیند. آنها باید بدانند این انفعال و سکوت موفقیت آمیز نخواهد بود و به نظر من قتل خاشقجی یک بحران بین‌المللی است. 

 

گزارش کالامارد بر مبنای بیش از ۱۲۰ مصاحبه به این نتیجه‌گیری رسیده که شواهدی معتبر و مستدل وجود دارند که این قتل از پیش تعیین شده و ولیعهد عربستان و سایر مقام‌های عالی رتبه این کشور مسؤول هستند.

 

در این گزارش همچنین فایلی مربوط به لحظات پایانی زندگی خاشقجی در داخل کنسولگری عربستان در استانبول نیز منتشر شده که تیمی از سعودی‌ها در آن درباره مثله کردن بدن خاشقجی گفت‌وگو کرده و چند دقیقه پیش از آنکه خاشقجی برسد، وی را "حیوان قربانی" توصیف می‌کنند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------