توافق اتحادیه اروپا برای تحریم واردات نفت از روسیه/مجارستان معاف شد



 اتحادیه اروپا ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل
رهبران اتحادیه اروپا در نشست دوشنبه خود درباره بسته جدید تحریم‌ها علیه مسکو به خاطر جنگ اوکراین، بر سر ممنوعیت فوری بیش از دو سوم واردات نفتی از روسیه توافق کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روسیا الیوم، شارل میشل، رئیس شورای اروپا اعلام کرد که رهبران کشورهای اروپایی در اولین جلسه اجلاس بروکسل به توافقی دست یافتند که بر اساس آن واردات نفت از روسیه تحریم نسبی می‌شود.

 

وی در توییتر نوشت: "توافق برای ممنوعیت واردات نفت روسیه به اتحادیه اروپا حاصل شد و این تصمیم بلافاصله بر دو سوم واردات نفت از روسیه تاثیر می گذارد."

 

میشل تاکید کرد که بسته ششم تحریم‌ها شامل اقدامات دیگری نیز از جمله جداسازی «اسبربانک» روسیه از سامانه «سوئیفت»، ممنوعیت پخش ۳ شبکه تلویزیونی روسی در کشورهای اتحادیه اروپا و اعمال تحریم‌ علیه روس‌ها می‌شود.

 

اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا هم گفت: تا پایان سال، اتحادیه اروپا واردات نفت روسیه را ۹۰ درصد کاهش خواهد داد.

 

وی گفت: اکنون شورای اتحادیه اروپا می‌تواند ممنوعیت حدود ۹۰ درصد کل واردات نفت از روسیه تا پایان سال جاری را نهایی کند.

 

رییس کمیسیون اروپا این اقدام را «گامی مهم» خواند و افزود درباره ۱۰ درصد باقی‌مانده واردات نفت از روسیه نیز به زودی به موضوع بازمی‌گردیم.

 

طی دو ماه گذشته اتحادیه اروپا بیش از این پنج بسته تحریمی علیه روسیه تصویب کرده است اما اعضای این اتحادیه، به ویژه مجارستان، در هفته‌های اخیر بر سر ممنوعیت واردات نفت از روسیه دچار چالش شده بودند اما این توافق به معنای پایان بن‌بست ایجادشده در این اتحادیه بر سر سخت‌ترین تحریم‌ها علیه مسکو از آغاز عملیات نظامی این کشور است.

 

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین، روز دوشنبه پیش از نشست رهبران اتحادیه اروپا از «بی‌تصمیمی» این اتحادیه انتقاد کرده بود.

 

وی در یک نطق ویدیویی رهبران اتحادیه اروپا را متهم به "نرمش بیش از حد در برابر مسکو" کرده بود.

 

معافیت مجارستان 

از سوی دیگر و بنا به گزارش‌ها، مجارستان که به شدت به نفت خام روسیه وابسته است از این تصمیم معاف شده است.

 

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان در این باره گفت که کشورش به تحریم جزئی اتحادیه اروپا بر واردات نفت از روسیه پایبند نیست.

 

اوربان به نقل از خبرگزاری روسی «تاس» گفت: توافق حاصل شده است، اما مجارستان از آن معاف شده است.

 

کمک به اوکراین 

رئیس شورای اروپا در بخش دیگری از اظهاراتش اعلام کرد که رهبران کشورهای اتحادیه اروپا آماده ارائه ۹ میلیارد یورو برای کمک به اوکراین هستند.

 

وی در توییتر نوشت که "شورای اروپا به کمک اوکراین ادامه خواهد داد و آماده است ۹ میلیارد یورو به اوکراین ارائه کند."

 

رئیس کمیسیون اروپا نیز به نوبه خود اعلام کرد که اتحادیه اروپا آماده تامین مالی بازسازی اوکراین است، مشروط بر اینکه اصلاحات همراه با آن باشد.

 

فون در لاین گفت: اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده قصد دارند برنامه‌ای برای جذب سرمایه گذاری جهت بازسازی اوکراین طراحی کنند، اما این سرمایه گذاری‌ها باید با اصلاحات همراه باشد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------