سناتور آمریکایی تحریم‌ 17 تبعه سعودی را اقدامی نمایشی دانست



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل  ,رند پال
«رند پال» سناتور جمهوری خواه آمریکایی روز پنجشنبه با انتقاد از موضع نرم واشنگتن در قبال ریاض در موضوع قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد، تحریم‌های وضع شده از سوی خزانه داری امریکا علیه 17 مقام‌های سعودی را اقدامی بی اثر ونمایشی دانست. 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری سی‌ان‌ان، اشاره وی به تحریم 17 تبعه عربستان سعودی از سوی آمریکا است که روز پنجشنبه توسط خزانه داری امریکا انجام شد.

 

در فهرست منتشر شده در تارنمای وزارت خزانه داری آمریکا، نام افرادی مانند «سعود القحطانی» مشاور برکنار شده دیوان پادشاهی سعودی، «محمد العتیبی» سرکنسول عربستان در استانبول و «ماهر المطرب» افسر اطلاعاتی و از نزدیکان ولیعهد سعودی به چشم می‌خورد.

 

پال در همین ارتباط با اشاره به اینکه احتمال صدور حکم اعدام برای برخی از این افراد وجود دارد، گفت: فکر می‌کنید وقتی آن‌ها نگران اعدام هستند، آیا برای‌شان اهمیت دارد که تحریم شوند یا نه؟

 

وی با بیان اینکه اقدامات این‌چنینی نمی‌تواند در حکم تنبیهی برای ریاض باشد، افزود: عربستان سعودی برایش موضوع سلاح اهمیت دارد. اگر آمریکا حمایت نکند، حتی نیروی هوایی این کشور توان پرواز نخواهد داشت.

 

پال ادامه داد: بعید است در رژیمی سلطه‌طلب مانند عربستان سعودی، اقدامی بدون هماهنگی با ولیعهد انجام شود. او احتمالا از قتل خاشقچی باخبر بوده و هدایت آن را بر عهده داشته است.

 

این سناتور آمریکایی روز پنجشنبه تلاشی ناکام برای تصویب قطعنامه‌ای با هدف منع فروش تسلیحات به بحرین به عنوان یکی از متحدان عربستان سعودی در ائتلاف نظامی علیه مردم یمن داشت.

 

این قطعنامه با 77 رای مخالف در برابر 21 رای موافق، از دستور کار سنای آمریکا خارج شد.

 

پال گفته بود که قصدش از این اقدام، ارسال پیامی به دولت آمریکا مبنی بر لزوم پایان مداخله در جنگ یمن و قطع حمایت تسلیحاتی و لجستیکی از ائتلاف نظامی به سرکردگی عربستان سعودی بوده است.

 

روز چهارشنبه هم تلاشی مشابه در مجلس نمایندگان آمریکا برای الزام دولت به قطع حمایت از ریاض صورت گرفته بود که راه به جایی نبرد.

 

ائتلاف به سرکردگی عربستان از سال 94 با حمایت آمریکا و دیگر کشورهای غربی، اقدام به بمباران پیوسته مردم یمن با هدف بازگرداندن رئیس جمهوری مستعفی این کشور کرده است. نتیجه این جنگ، هزاران کشته، میلیون‌ها آواره و همه‌گیری بیماری‌های خطرناک بوده است.

 

با این وجود، اخیرا میزان حمایت‌ از ریاض در فضای سیاسی آمریکا کاهش چشم‌گیری داشته است. بخشی از این موضوع تحت تاثیر قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد آل سعود است که در کنسولگری عربستان در ترکیه صورت گرفت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------