آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

طرحی نو اما کم اثر



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , دموکرات ها

 

دموکرات‌های مجلس نمایندگان امریکا با هدف کمک به پایان تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال روز پنجشنبه همزمان با آغاز به‌کار مجلس نمایندگان جدید طرحی را به رأی می‌گذارند که به موجب آن بودجه وزارت امنیت داخلی و امنیت مرزها از دیگر بودجه‌ها جدا می‌شود.

 

 

این طرح پیشنهادی اگرچه حاوی بودجه‌ای برای ساخت دیوار مرزی مورد نظر ترامپ نیست اما حامیانی از هر دو حزب دموکرات و جمهوریخواه دارد. این اقدام دموکرات‌ها در واقع با هدف کشاندن ترامپ به میز مذاکره یا مجبور کردن او به پذیرش مسئولیت تعطیلی ادامه دار دولت انجام می‌شود.

 

به‌گزارش سایت روزنامه امریکایی نیویورک تایمز، فردا پنجشنبه مجلس نمایندگان جدید امریکا با اکثریت دموکرات با ادای سوگند نانسی پلوسی، رئیس جدید این مجلس آغاز به کار می‌کند و همان‌طور که انتظار می‌رفت، نخستین دستور جلسه‌اش رأی‌گیری درباره طرح پیشنهادی دموکرات‌ها برای جداسازی بودجه امنیت مرزی و امنیت داخلی از دیگر بودجه هاست. این طرح را دموکرات‌ها با هدف کمک به پایان تعطیلی بخش‌هایی از دولت فدرال امریکا ارائه می‌دهند اما اینکه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا از طرح استقبال و به تعطیلی دولت پایان دهد، بعید به نظر می‌رسد، زیرا در طرح پیشنهادی دموکرات‌ها بودجه‌ای برای ساخت دیوار مرزی در مرز امریکا – مکزیک اختصاص نیافته در حالی که ساخت این دیوار یکی از شعارهای انتخاباتی ترامپ بود و اساساً دولت به خاطر اختلاف نظر رئیس جمهوری امریکا با دموکرات‌ها بر سر ساخت این دیوار تعطیل شد.

 

به موجب طرح پیشنهادی دموکرات‌ها، بودجه یک میلیارد و 300 میلیون دلاری کنونی امنیت داخلی امریکا که شامل حصارکشی‌های مرزی و دیگر تدابیر امنیتی می‌شود تا 8 فوریه تمدید می‌شود اما هیچ بودجه‌ای به ساخت دیوار مرزی اختصاص نمی‌یابد. این در حالی است که ترامپ خواستار اختصاص یافتن 5 میلیارد دلار به ساخت این دیوار شده بود. به موجب این طرح همچنین شش اقدام دیگر به ارزش حدود ۲۶۵ میلیارد دلار به تأمین مالی سایر وزارتخانه‌ها و آژانس‌های تعطیل شده تا ۳۰ سپتامبر و پایان سال مالی کنونی اختصاص می‌یابد. به عقیده تحلیلگران، این طرح پیشنهادی دموکرات‌ها در صورت تصویب می‌تواند به طور موقت و به مدت یک ماه یعنی تا 8 فوریه به تعطیلی دولت خاتمه دهد اما از آنجا که در سنای امریکا همچنان اکثریت با جمهوریخواهان است، بعید نیست طرح پس از تصویب در مجلس نمایندگان با سد سنا و پس از آن هم با سد وتوی رئیس جمهوری مواجه و عملاً به یک طرح مرده تبدیل شود.

 

طرح دو سر بُرد دموکرات‌ها

البته حتی اگر این طرح ناکام بماند، دموکرات‌ها می‌توانند بهره‌برداری سیاسی خود را از آن بکنند زیرا در افکار عمومی کشورشان گناه تعطیلی دولت به گردن ترامپ می‌افتد که حاضر نشده به نفع کارکنان بخش‌های تعطیل شده دولت فدرال؛ از صرف بودجه برای ساختن دیوار مرزی پرهزینه‌اش صرف نظر کند و با موضعی منعطف‌تر با دموکرات‌ها وارد مذاکره شود.

 

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا که فردا پنجشنبه در نخستین جلسه مجلس نمایندگان جدید سوگند یاد می‌کند و سناتور چاک شومر دموکرات روز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک، جمهوریخواهان را به چالش کشیده و اعلام کردند: اگر سناتور میچ مک کانل، رهبر اکثریت سنا و دیگر جمهوریخواهان سنا حاضر به حمایت از طرح پیشنهادی دموکرات‌ها برای پایان دادن به تعطیلی دولت نشوند، متهم به همدستی با ترامپ در طولانی کردن تعطیلی دولت و به خطر انداختن بهداشت و امنیت امریکایی‌ها می‌شوند. آنها حقوق‌های کارگران را برای ساختن دیوار مرزی گرو گرفته‌اند. در این بیانیه آمده است، نپذیرفتن این طرح پیشنهادی «اوج بی‌مسئولیتی و بدگمانی سیاسی» خواهد بود.

 

مظلوم نمایی‌های آقای رئیس جمهور

در سوی دیگر ماجرای تعطیلی دولت امریکا، ترامپ قرار دارد که حاضر نیست از مواضع خود در قبال دیوار مرزی عقب نشینی کند و در عین حال از هیچ کوششی برای انداختن تقصیر تعطیلی دولت به گردن دموکرات‌ها دریغ نمی‌کند. او در شب سال نو در توئیت‌هایش و همچنین در مصاحبه با فاکس نیوز به 10 روزه شدن تعطیلی دولت اشاره کرد و گفت: «من کریسمس را در کاخ سفید گذراندم، الان شب سال نو در کاخ سفید هستم و شما می‌دانید که اینجا هستم. من حاضرم مذاکره کنم.

 

این خیلی مهم است. آدم‌های زیادی چشم به راه حقوق هایشان هستند. هر وقت که آنها [دموکرات ها] بخواهند من حاضرم مذاکره کنم.» این مظلوم نمایی‌های رئیس جمهوری امریکا در حالی است که روزنامه واشنگتن پست در گزارشی به بررسی ادعاهای دروغین ترامپ از زمان ورود به کاخ سفید پرداخت و نوشت، ترامپ در ۷۱۰ روز ۷۶۴۵ دروغ گفته است یعنی روزانه بیش از ۱۰ دروغ. جان کلی، رئیس دفتر کارکنان کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با روزنامه‌ لس آنجلس تایمز، اعتراف کرد که کاخ سفید همانند یک ماشین روغن کاری شده راحت و روان کار نمی‌کند و دونالد ترامپ در این باره لاف می‌زند.

 

دیواری به‌نام امنیت اما به‌کام محبوبیت

این همه پافشاری ترامپ برای صرف بودجه هنگفت ساخت دیوار مرزی که نه تنها مطلوب دموکرات‌ها نیست بلکه برخی از جمهوریخواهان نیز این کار را پول هدر دادن می‌دانند، به معنای حساسیت بیش از اندازه او بر امنیت مرزی نیست بلکه یک دلیل عمده دارد. او در سال 2016 ساخت یک دیوار «بزرگ و زیبا» در امتداد مرز جنوبی کشورش را به‌عنوان یکی از شعارهای اصلی انتخاباتی‌اش فریاد زد و حالا نگران است که اگر نتواند این دیوار را بسازد پایگاه سیاسی‌اش متزلزل شود. حالا این تعطیلی دولت که نگرانی‌ها از طولانی‌تر شدنش افزایش می‌یابد، به آزمونی برای دولتی که دچار شکاف‌های جدی داخلی شده و نانسی پلوسی که از فردا ریاست بر مجلس نمایندگان جدید را آغاز می‌کند، تبدیل شده است؛ تعطیلی‌ای که معیشت 800 هزار کارمند دولت فدرال امریکا را تحت تأثیر قرار داده است.

 

ایران /ندا آکیش

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------