چین در موضوع تایوان به آمریکا اعتراض کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,آمریکاچین
در پی امضای لایحه فروش تسلیحاتی به تایوان و تقویت حضور و نفوذ آمریکا در منطقه اقیانوس هند و پاسیفیک از سوی 'دونالد ترامپ' رییس جمهوری آمریکا، پکن رسما به این اقدام اعتراض کرد.

به گزارش ایرنا وزارت خارجه چین روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد؛ چنین اقدامی از سوی آمریکا مداخله آشکار در امور داخلی چین محسوب می شود و پکن رسماً به آن اقدام، معترض است.

 

بیانیه خاطر نشان می کند؛ آمریکا با امضای این لایحه از اصل چین واحد تخطی کرده است؛ بیانیه های مشترک دو کشور را نقض و مستقیماً در امور داخلی چین مداخله کرده است.

 

در این بیانیه آمده است: بر اساس تازه ترین سخنرانی 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین، موضوع تایوان با امور چین پیوند خورده و حساس ترین و محوری ترین مسأله برای این کشور محسوب می شود و مردم چین نیز با حساسیت بالایی این موضوع را دنبال می کنند.

در این بیانیه، وزارت خارجه چین از دولت آمریکا خواسته است به اصل 'چین واحد' و بیانیه های مشترک دو کشور پایبند بوده و بداند که باید با درستی و دقت با مسأله تایوان برخورد کند و هرگز اقدامی انجام ندهد که روابط چین، آمریکا و صلح و ثبات تنگه تایوان را به خطر بیندازد.

 

رئیس جمهوری آمریکا روز دوشنبه لایحه‌ای را با هدف تقویت تاثیر این کشور در منطقه هند و پاسیفیک و تاکید بر تعهدات واشنگتن در قبال تایوان به ویژه فروش سلاح به این جزیره امضا کرد.

 

این لایحه که در آوریل ۲۰۱۸ توسط سناتورهای آمریکایی ارائه شده بود، ‌چارچوب سیاستگذاری برای تقویت رهبری آمریکا در منطقه هند-پاسیفیک و تایید بر تعهدات برای یک نظم بین‌المللی است.

 

در بخش ۲۰۹ این لایحه آمده که سیاست آمریکا حمایت از روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی و امنیتی با تایوان است.

 

چین، منطقه تایوان را که در سال 1949 میلادی در پایان جنگ داخلی از این کشور جدا شد، همچنان بر اساس قانون 'اصل یک چین' بخشی از خاک خود می داند.

 

مقام های چین و تایوان در سال ۱۹۹۲ میلادی به توافق رسیدند هر اقدامی در این منطقه و در روابط طرفین بر اساس اصل «چین واحد» باشد بر اساس این اصل، ‌چین و تایوان به یک کشور که همان سرزمین مادری است تعلق دارند.

 

بر اساس اصل 'یک چین' هر کشوری که دارای روابط رسمی با پکن است حق ندارد با مقام های تایوانی ملاقات کند.

 

اما از زمانی که «تسای اینگ ون» در سال 94 شمسی به عنوان نخستین زن تایوانی از حزب حاکم دمکراتیک ترقی خواه رئیس حکومت تایوان شد، روابط دو سوی تنگه تایوان (چین و تایوان) تیره شده است.

 

حزب او از نظر چین، دارای دیدگاه های استقلال طلبانه است و بخش هایی از اساسنامه آن از استقلال و منفک شدن تایوان از چین حمایت کرده است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------