آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

پیشنهاد واشنگتن؛ تشکیل کشور فلسطین بر قسمت اعظم کرانه باختری و بخش‌هایی از قدس شرقی



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,بیت المقدس
شبکه تلویزیون ۱۳ رژیم صهیونیستی جزئیاتی از "معامله قرن" دولت دونالد ترامپ را به نقل از یک مقام عالی رتبه آمریکایی فاش کرد. این شبکه همچنین اعلام کرد، دونالد ترامپ قصد دارد این طرح را بعد از انتخابات سراسری اسرائیل که قرار است در آوریل برگزار شود، ارائه کند.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش این شبکه، اولین بندهای این طرح ایجاد کشور فلسطین در اکثر اراضی کرانه باختری (براساس برآورد شبکه ۱۳ اسرائیل ۹۰ درصد کرانه باختری است) در حالی که اکثر شهرک‌ها در این منطقه که ۱۰ درصد مساحت کرانه باختری را شامل می‌شود، باقی خواهند ماند.

 

این طرح همچنین شامل بندهایی از جمله اعلام بخش‌هایی از قدس شرقی به عنوان پایتخت کشور فلسطین و قدس غربی پایتخت اسرائیل خواهد بود و شهر قدیمی قدس و مسجد الاقصی تحت سیطره رژیم صهیونیستی می‌مانند اما به صورت مشترک بین فلسطینی‌ها، اسرائیلی‌ها، اردن و دیگر کشورها اداره می‌شوند.

 

همچنین اساس تبادل اراضی بین فلسطین و اسرائیل برای اراضی که شهرک‌سازی در آنها شده، پیاده می‌شود. طبق این گزارش، ترامپ تمایل دارد تدابیر پیشنهادی اسرائیل در زمینه تبادل اراضی با فلسطینی‌ها تکمیل شود و شهر قدیمی قدس که در قدس شرقی دیوارهایی آن را احاطه کرده و در داخل آن اماکن مقدس اسلامی، یهودی و مسیحی قرار دارند، تحت حاکمیت اسرائیل باقی بماند اما به صورت مشترک اداره شود.

 

طبق این طرح، اکثر محله‌های عربی قدس شرقی تحت حاکمیت فلسطینی‌ها خواهند بود و در آینده در آنجا پایتخت کشور فلسطین ایجاد خواهد شد.

 

طبق گزارش این شبکه، طرح معامله قرن شهرک‌ها در کرانه باختری را به سه بخش تقسیم می‌کند کانون‌های شهرک‌سازی بزرگ که هیچ دخل و تصرفی در مورد آنها انجام نمی‌گیرد و متعلق به اسرائیل باقی می‌مانند اما شهرک‌های پراکنده ساخته شده بیرون از کانون‌های شهرک‌های بزرگ توسعه پیدا نمی‌کنند یا ساخت و ساز جدید روی آنها انجام نمی‌شود و شهرک‌های بدون مجوز هم تخریب می‌شوند.

 

در این گزارش به سرنوشت آوارگان فلسطینی که یکی از مهمترین نقاط اختلاف از سال‌های مدید گذشته است و نیز وضعیت نوار غزه اشاره‌ای نشده است.

 

منبع آمریکایی گفته است، رویکرد آمریکا انتظار تا بعد از انتخابات آتی رژیم صهیونیستی است. وی در عین حال نسبت به پذیرش دولت راست‌گرای کنونی اسرائیل با این طرح یا هر دولت راست‌گرای دیگری در آینده ابراز تردید کرد.

 

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از مقامات برجسته کاخ سفید گزارش داد، واشنگتن طرحی مفصل‌تر از طرح صلح عربی برای خاورمیانه ارائه خواهد کرد.

 

اما موضع‌گیری فلسطینی‌ها درباره این طرح، نبیل ابوردینه، سخنگوی رسمی ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار کرد: هر طرح صلحی که شامل تشکیل کشور فلسطین در مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی نباشد محکوم به شکست خواهد بود.

 

ابوردینه درباره درز جزئیات معامله قرن آمریکا درباره خاورمیانه گفت، همواره اخباری درباره جزئیات این طرح منتشر می‌شود و تلاش‌های کشورهای منطقه‌ای و جهانی برای تعامل با بندهای این طرح تلاش‌هایی شکست خورده هستند که به بن‌بست می‌رسند.

 

وی تصریح کرد: عنوان تحقق صلح عادلانه و دائمی رهبری فلسطین است که تاکید دارد هر طرحی در روند سیاسی باید براساس مشروعیت بین‌المللی و اصل راه حل دو کشوری و تشکیل کشور مستقل فلسطین به پایتختی قدس شرقی باشد.

 

ابو ردینه افزود: مسیر برقراری صلح در منطقه روشن است. این مسیر از مشروعیت فلسطین می‌گذرد و هر طرح دیگری برای دور زدن تحقق خواسته‌ها و آمال ملت فلسطین و استقلال آنها موفق نخواهد بود.

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------