آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

صابرین نیوز: حمله اسرائیل به جنوب سوریه و عراق | وزارت کشور عراق وقوع انفجار در این کشور را تکذیب کرد

کانال تلگرامی صابرین نیوز بامداد جمعه گزارش داد که استان سویدا در جنوب سوریه و منطقه ای در عراق هدف حمله اسرائیل قرار گرفته است. به گزارش…

یک عضو ساف دلیل تشکیل دولت جدید فلسطین را اعلام کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,دولت جدید فلسطین
دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین در توضیح دلایل تشکیل دولت جدید فلسطین گفت: تصمیم تشکیل دولت جدید به دلیل به بن بست رسیدن آشتی با حماس گرفته شد.

به گزارش ایسنا، احمد مجدلانی، دبیرکل جبهه مبارزه مردمی فلسطین و عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش (ساف) به سایت ارم نیوز مدعی شد: تصمیم تشکیل دولت جدید به دلیل به بن بست رسیدن آشتی با حماس گرفته شد. دولت وفاقی که به خاطر دو هدف اصلی یعنی آماده‌سازی برای انتخابات و یکی کردن دستگاه‌های قدرت در کرانه باختری و غزه تشکیل شد به دلیل کارشکنی‌های حماس در فعالیت خود موفق نشد و همین مساله ایجاب می‌کرد به دنبال یک راهکار سیاسی فوری باشیم.

 

وی افزود: از نظر عملی و در واقعیت حماس نوار غزه را اداره کرده و همچنان اداره می‌کند و این مساله درست نیست که کمیته اداری در زمان تشکیل دولت وفاق ملی منحل شده است بلکه برعکس حماس از تمامی اختیارات برخوردار شد اما مانع انجام مأموریت‌های رسمی دولت وفاق درباره امنیت و مالیات‌ها می‌شد. تشکیل دولت در راستای اجرای تصمیمات شوراهای مرکزی و ملی است به ویژه اینکه ما در مرحله انتقال از قدرت به حکومت و بازگشت حاکمیت سیاسی و قانونی ساف هستیم.

 

مجدلانی درباره تصمیم حماس برای تشکیل دولت موازی در نوار غزه گفت: گروه‌های فلسطینی وابسته به ساف در هیچ طرح جدایی‌طلبانه‌ای در نوار غزه شرکت نخواهند کرد. مشارکت برخی گروه‌های فلسطینی در راهپیمایی بازگشت به معنای موافقتشان با مشارکت در پروژه جدایی‌طلبانه در نوار غزه نیست.

 

او درباره تحرکات سازمان ملل و مصر گفت: مداخله نیکولای ملادینوف، هماهنگ کننده روند صلح سازمان ملل با نزدیک کردن دیدگاه‌ها میان حماس و اسرائیل و توافق میان این دو در ارتباط است نه با مساله فلسطین. تلاش مصر نیز به درک قاهره از اوضاع اجتماعی و انسانی نوار غزه ربط دارد نه اوضاع سیاسی و به رسمیت شناختن حماس.

 

دولت رامی الحمدالله بعد از چهار سال از تشکیل آن از طریق توافق با حماس استعفای خود را به محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تقدیم کرده است.

مهم‌ترین نامزدها برای تشکیل دولت جدید فلسطین

 

درحال حاضر مذاکراتی در داخل مقر تشکیلات خودگردان در رام الله برای مکلف کردن شخصیتی به تشکیل دولت جدید که محدود به گروه‌های ساف است و حماس و جهاد اسلامی با آن مخالفند، در جریان است و شخصیت‌هایی از جنبش فتح و چند شخصیت مستقل برای تشکیل دولت جدید با هم رقابت می‌کنند.

 

از جمله مهم‌ترین شخصیت‌هایی که می‌خواهند نامزد تشکیل دولت جدید فلسطین شوند این موارد هستند:

 

صائب عریقات 

صائب عریقات دبیر کمیته اجرایی ساف و یکی از برجسته‌ترین کسانی است که رهبری پرونده مذاکرات میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل را برعهده داشت.

 

عریقات یکی از مهم‌ترین دیپلمات‌های فلسطینی و کارشناس حقوق بین‌الملل است. او دکترای پژوهش‌های صلح از دانشگاه بردفورد انگلیس دارد و دارای تابعیت آمریکایی نیز هست.

 

محمد اشتیه 

عضو کمیته مرکزی جنبش فتح است. وی هم سیاستمدار است هم اقتصاددان. او ریاست شورای اقتصادی توسعه و بازسازی فلسطین را برعهده دارد و چند پست وزارتی در دولت‌های قبلی فلسطین داشته است.

 

حسین الشیخ 

وزیر امور مدنی در دولت کنونی است. او عضو کمیته مرکزی فتح است و در تلاش‌ها برای آشتی فلسطین و هماهنگی میان تشکیلات خودگردان و اسرائیل نقش داشته است.

 

محمد مصطفی 

یکی از نزدیک‌ترین شخصیت‌ها به محمود عباس است. او یک شخصیت اقتصادی است. وی وزیر اقتصاد در دولت کنونی بود اما استعفا کرد. او همچنان رئیس صندوق سرمایه گذاری فلسطین از سال ۲۰۰۵ تاکنون است.

 

جنبش حماس با اقدام عباس برای تشکیل دولت جدید با حضور گروه‌های ساف مخالف است و اشاره کرده که دولت موازی در نوار غزه تشکیل خواهد داد هرچند که این اقدام با مخالفت بیشتر گروه‌های فلسطینی مواجه خواهد شد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------