آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

درخواست گوآیدو از چین درباره مادورو



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , گوآیدو
خوآن گوآیدو که به دنبال برکنار کردن نیکولاس مادورو است از چین که یکی از حامیان مهم بین‌المللی رئیس جمهور فعلی است خواستار توقف این حمایت‌ها شد.

به گزارش ایسنا به  نقل از  پایگاه خبری گاردین، خوآن گوآیدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا، بعد از اینکه چین اعلام کرد که "مهم نیست چه اتفاقی میفتد پکن به همکاری با کاراکاس ادامه می‌دهد" و همچنین آماده ونزوئلایی بدون نیکولاس مادورو، رئیس جمهور این کشور نیز هست، دراین مورد صحبت‌هایی انجام داد.

 

خوآن گوآیدو در مصاحبه‌ای با روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست چین گفت چین که در زمان ریاست مادورو و هوگو چاوز، رئیس جمهور اسبق ونزوئلا به بزرگترین حامی مالی ونزوئلا بدل شده است، "پتانسیل فوق‌العاده‌ای" برای کمک کردن به بازسازی اقتصادی شکننده کشورش دارد.

 

او با بیان اینکه چین یک " بازیگر کلیدی جهانی است که ما علاقه‌مندیم تا با آن روابطمان را بازسازی کنیم"، گفت: مادورو به صورت گسترده‌ای در حال انزوا است و روز به روز بیشتر تنها اقدام می‌کند.

 

گوایدو افزود که پکن از نزدیک شاهد این بوده است که مادورو چگونه "منابع کشور را غارت می‌کند". ماه گذشته گوآیدو خود را به عنوان رئیس جمهور موقت کشور اعلام کرد، حرکتی که با حمایت واشنگتن و تعداد دیگری از کشورها مواجه شد.

 

سخنان گوآیدو بعد از اینکه وزارت امور خارجه چین اعلام کرد به صورت رسمی از مادورو حمایت می‌کند اما حمایتش از رئیس جمهور همیشگی نخواهد بود، منتشر شد.

 

ژنگ شانگ، یک سخنگوی وزارت امور خارجه چین روز جمعه پیش از دور اخیر تظاهرات گسترده در ونزوئلا علیه مادورو به خبرنگاران گفت: مهم نیست که وضعیت چگونه می‌شود، همکاری‌های چین و ونزوئلا نباید تضعیف شوند.

 

تخمین زده شده است که چین تا ۶۲ میلیارد دلار وام از ۲۰۰۷ در تلاشی برای تأمین امنیت منابع نفت، قراردادهای ساختمانی و پایگاه‌های ژئوپولیتیک به جایی که آمریکا مدت زیادی آن را "حیاط خلوت" خوانده است، اهدا کرده است. کارشناسان بر این باورند که از این مقدار وام حداقل نصف آن هنوز از طرف ونزوئلا برگردانده نشده است.

 

بر اساس گزارش وال استریت ژورنال، لی بارونگ، سفیر چین در ونزوئلا، بعد از انتخاب دوباره مادورو ماه گذشته در هتلی در کاراکاس به او تبریک گفت و اعلام کرد که چین مخالف "هژمونیسم و مداخله گرایی" است.

 

او گفت: ما بر سیاست خود مبنی بر دخالت نکردن در امور داخلی کشورها مصر هستیم.

 

دلسی رودریگز، معاون رئیس جمهوری ونزوئلا از سفیر چین برای ایستادن مقابل "جنون امپراتوری" دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تشکر کرد و افزود: ونزوئلا تمام نفتی که چین نیاز دارد را دارا است.

 

مارگارت میرز، مدیر برنامه آمریکای لاتین و چین اندیشکده "گفت‌وگوی درون آمریکایی" مستقر در ایالات متحده، گفت که پکن از اینکه وضعیت حاکم در ونزوئلا "ثبات" ندارد و ممکن است زمینه کنار گذاردن مادورو فراهم شود، به طرز گسترده‌ای آگاه است.

 

او به افزایش تماس‌ها بین مقامات چینی و مخالفان دولت ونزوئلا از زمان مرگ هوگو چاوز در ۲۰۱۳ اشاره کرد و گفت: فکر نمی‌کنم چینی‌ها عاشق مادورو بوده باشند. آنها این روابط را بسیار پرچالش می‌دانند.

 

او ادامه داد: حس من اینگونه است که اگرچه چین هرگز این را نمی‌گوید اما به دنبال این است تا زودتر این مسئله حل شود و یک رهبر جدید که حتی شریک بهتری است روی کار بیاید، حتی اگر از طرف مخالفان باشد.

 

میرز افزود: رابطه چین با ونزوئلا بسیار فرصت‌مدار و عمل‌گرا است. آنها در مسیری نیستند که حتماً فقط با حامیان چاوز کار کنند. آنها اینجا هیچ ارجحیتی برای امور ایدئولوژیک ندارند. آنها تنها به فکر ثبات و اتحاد قوی با هر دولت جدیدی که روی کار بیاید برای اطمینان از بازپرداخت وام‌هایی هستند که تاکنون به ونزوئلا داده‌اند.

 

گوآیدو به روزنامه "ساندی مورنینگ پست" چین گفت او همچنین امیدوار است تا بتواند با پکن کار کند و گفت: ما آماده هستیم تا روابط و گفت و گویی سازنده با چین در سریع‌ترین زمان ممکن داشته باشیم.

 

سول کاسترو سانچز، یک استاد بازنشسته دانشگاه با اشاره به اعتراضات مردم علیه وضعیت حاکم ونزوئلا گفت: امیدوار کننده است که هنوز افرادی هستند که بیرون می آیند و علیه شرایط حاکم دست به اعتراض می‌زنند. مردم خسته شده‌اند. مردم از اینگونه زندگی کردن خسته شده‌اند.

 

اما همچنان نگرانی‌هایی وجود دارد که بحران‌های سیاسی منجر به درگیری شود.

 

دونالد ترامپ در مصاحبه‌ای با شبکه سی بی اس موضع خود را اعلام کرد و گفت اگر مادورو کنار نکشد دخالت نظامی آمریکا یکی از گزینه‌ها است. این تهدیدها باعث به وجود آمدن ترس از ایجاد جنگ در ونزوئلا شده است.

 

میرز همچنین گفت که فکر نمی‌کند که چین به خاطر ونزوئلا با دولت ترامپ درگیر شود.

 

او گفت: اگر قرار بود که چین به خاطر ونزوئلا با آمریکا درگیر شود تاکنون بیانیه‌ها یا حرکات تندتری از چین می‌دیدیم ولی تا حالا ندیده‌ایم، فکر نکنم آنها بخواهند با آمریکا درگیر شوند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------