پشت پرده نشست ورشو حاکی از تشدید اختلافات بین عربستان و اردن است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,نشست ورشو
پشت پرده روابط اردن- عربستان سعودی پس از چرخش اندک در مواضع ریاض در قبال تلاش برای احیای پروژه صندوق سرمایه‌گذاری مشترک با اردن شاهد فعالیت­ نشست‌­های مشورتی است، حال آنکه امان به وعده‌­های آل‌سعود خوش‌بین نیست. 

به گزارش ایلنا به نقل از رأی الیوم،‌ شخصیت‌­های اردنی نزدیک به ادارات سعودی تلاش می­‌کنند تا با تمرکز مجدد بر سناریوی احیای پروژه همکاری سرمایه‌گذاری به ویژه در منطقه بندر و شهر «العقبه» رابطه تیره دو طرف را اصلاح کنند.

 

نشست­‌هایی با مشاوران سعودی در چارچوب مذکور برگزار شد که هیچ‌یک از چهره­‌های رسمی اردن در آن مشارکت نداشتند.

 

این نشست­‌های مشورتی موانع تأسیس صندوق سرمایه‌گذاری گسترده در دو سال گذشته را که «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی وعده آن را داده بود و در ابتدا نیز قبل از بروز اختلافات دوجانبه در حاشیه حضور اردن در نشست استانبول و حمایت از قدس نیز از آن حمایت کرد، را بررسی کرده‌اند.

 

عربستان، همچنین از تمایل برای همکاری اقتصادی مشترک با اردن در خصوص عراق نیز خبر داده بود. اما دولت اردن گشایش اقتصادی و تجاری با عراق را مختص پرونده امان و بغداد می­‌داند.

 

برخی ادارات دو کشور به تحریک امارات می­‌کوشند تا هماهنگی سیاسی و روابط بین اردن و عربستان را احیا کنند. این در حالی است که تمام جلسات عالی‌رتبه هماهنگی از بین رفته و «عبدالله دوم» پادشاه اردن چند ماهی است که خلاف روال معمول از ریاض دیدار نکرده و دو طرف پیامی را رد و بدل نکرده­‌اند.

 

تماس‌­ها نیز در حال حاضر به پایین ترین سطح ممکن محدود شده و خبری از اظهارات «خالد بن فیصل» سفیر عربستان در امان نیست.

 

پادشاه اردن شخصا بارها اعلام کرده است که زمان کمک­‌ها به پایان رسیده و دولت دستور طرح­‌های اقتصادی با اتکا به خود را صادر کرده است. در پشت پرده نیز همه روزه به عدم صحبت از روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری با عربستان سعودی توصیه می­‌شود.

 

تمام این وقایع در حالی رخ داده است که دربار شاه سعودی دو هفته پیش از سفر ولیعهد به اردن تا پایان ماه جاری میلادی خبر داد.

 

هنوز سرنوشت این دیدار مشخص نیست اما کاملا مشهود است که شاهد اردن برای چهارمین ماه متوالی از عربستان دیدار نکرده و مشاوره­‌های همیشگی با «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه سعودی و یا حتی «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهوری مصر و متحد وی نداشته است.

 

سالن نشست ورشو شاهد بروز اختلافات در ارزیابی موضع سیاسی بین اردن و عربستان به ویژه در زمینه اولویت جنگ علیه ایران بر مسأله فلسطین بوده و شاه اردن این موضوع را نپذیرفته است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------