مادورو: سخنان ترامپ تهدید جنگ است/اتهامات حقوق بشری بهانه است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,مادورو
رئیس‌جمهوری ونزوئلا با بیان اینکه آماده گفت‌وگو با دونالد ترامپ است، تاکید کرد: وضعیت کشورش بسیار بهتر است کشورهایی با دولت‌های راستگرا است که از ما انتقاد می‌کنند. 

به گزارش ایسنا، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مصاحبه با ای‌بی‌سی نیوز با اشاره به خروج خوان گوآیدو، رهبر اپوزیسیون کشورش به مقصد کلمبیا گفت: او می‌تواند بیاید و برود اما باید با عدالت روبرو شود چون دادگستری او را از خروج منع کرده بود. من هم به قوانین احترام می‌گذارم. بگذارید از شما بپرسم که آیا شهروندان آمریکایی، از جمله دونالد ترامپ یا باراک اوباما فراتر از قانون هستند؟ اگر دادگاهی به ترامپ یا اوباما بگوید که آنها نباید کشورشان را ترک کنند، آیا آنها می‌روند؟ خب اگر آنها قوانین را نقض کرده و خارج شوند، در صورت برگشت تحت پیگرد قرار می‌گیرند؟ سیستم قضایی آمریکا چه می‌کند؟ کار ما را می‌کند.

 

مادورو در پاسخ به اینکه آیا گوآیدو از نظر او مجرم است و باید بازداشت شود، گفت: من در جایگاه بازداشت کسی در این کشور نیستم. من از قوانین تبعیت می‌کنم. دادگاه‌ها فرایند خودشان را دارند و به قوه مجریه دستوراتی می‌دهند. آنها هر روز اقداماتی را در مواجهه با جرایم مجرمان متفاوت در پیش می‌گیرند. هیچکس فراتر از قانون نیست. در این صورت، گوآیدو باید در مقابل عدالت پاسخگو باشد، نه مقابل نیکولاس مادورو.

 

رهبر ونزوئلا درباره استفاده گوآیدو از لفاظی دونالد ترامپ که تاکید دارد تمام گزینه‌ها علیه کاراکاس روی میز است، گفت: این تهدید نظامی است. این تهدید جنگ است. ایالات متحده نفت ونزوئلا را می‌خواهد و حاضر است برای آن وارد جنگ شود. این دولت افراطی کو کلاکس کلان که دونالد ترامپ را هدایت می‌کند، یک جنگ برای نفت می‌خواهد. به درون کتاب اندرو مک‌کیب نگاهی بیندازید. او فاش می‌کند که ترامپ از ۲۰۱۶ در جلساتی که مک‌کیب حضور داشته است، گفته است ونزوئلا نفت دارد و اینکه ونزوئلا کشور خوبی برای جنگ است. این طرح دیوانه‌کننده‌ای است. این طرح افراطی است چون ونزوئلا کشوری صلح‌طلب و خاضع است.

 

در پاسخ به اینکه آیا این بحران بر سر حقوق بشر است یا نفت، نیکولاس مادورو افزود: آنها همواره بهانه‌های اختراع می‌کند. آنها برای حمله به عراق بحث وجود تسلیحات کشتار جمعی را پیش کشیدند و بعد به طور خجالت‌آوری مشخص شد که دروغ گفتند. اکنون آنها درباره ونزوئلا بهانه‌تراشی می‌کنند. این بحران انسانی، نقض حقوق بشر، فقدان دموکراسی و تلاش ادعایی برای کمک به مردم ونزوئلا برای ارسال تفنگداران نیروی دریایی آمریکاست. آنها می‌خواهند ما را بمباران کنند، می‌خواهند کشورمان را ویران کنند. اینها بهانه‌هایی برای وخیم کردن اوضاع و حمله نظامی است. برای همین است که آنها می‌گویند تمام گزینه‌ها روی میز است. این نقض منشور سازمان ملل است. ونزوئلا کشور صلح‌طلبی است و تهدیدی برای ایالات متحده یا کشورهای دیگر جهان نیست و مشکلات ونزوئلایی‌ها متعلق به ونزوئلایی‌هاست و باید تنها توسط ونزوئلایی‌ها حل و فصل شود.

 

مادورو درباره سخنان تند و تیز ترامپ و دیکتاتور دانستن او گفت: معتقدم اینها طرح‌های منسوخ جنگ سرد است. ما نباید به جنگ سرد قرن بیستم برگردیم. ونزوئلا کشور شرافتمندی است. ما میهن‌پرست و انقلابی هستیم. ایدئولوژی ما سیمون بولیواری است. جنبش ما برگرفته از اعماق مردم ونزوئلا است. ۲۰ سال است که به صورت دموکراتیک حکمرانی می‌کنیم. هر چه که هستیم، با رای مردمی است. در ۲۳ انتخابات طی ۲۵ روند انتخاباتی در ۲۰ سال گذشته پیروز شدیم. بنابراین معتقدم اگر دونالد ترامپ این عبارت را از سخنانش حذف کند، دیدگاه جدیدی درباره ونزوئلا به وجود می‌آید.

 

مادورو در پاسخ به این پرسش که آیا از ترامپ می‌ترسد، گفت: از طرافیان او می‌ترسم. جان بولتون (مشاور امنیت ملی آمریکا) یک افراطی و متخصص جنگ سرد است. الیوت آبرامز (نماینده آمریکا در امور ونزوئلا) یک دروغگوست که سلاح و مواد مخدر در آمریکای مرکزی و جهان قاچاق می‌کند. من از مایک پامپئو می‌ترسم؛ مردی که سیاست جهان را نمی‌شناسد و از سیاست آمریکای لاتین بی‌اطلاع است. این اطرافیان ترامپ که به او درباره کشورم مشورت می‌دهند، بد هستند. به نظرم زمانی فرا می‌رسد که ترامپ سیاستش را در قبال ونزوئلا تغییر دهد.

 

او همچنین درباره اقدام مارکو روبیو، سناتور آمریکایی که تصویری از سر خونین معمر قذافی منتشر کرده و به مادورو هشدار داده بود، گفت: این حرکتی وحشتناک در قبال هر رهبری در هر کشوری است. همه مستحق عدالت و رعایت حقوقشان هستند. آنچه در لیبی رخ داد، بربریت بود. بیش از ۲۰۰ هزار کشته و بیش از ۲۰ هزار حمله هوایی. لیبی اکنون بدتر از قبل نیست؟ لیبی به چهار بخش مملو از گروه‌های تروریستی تقسیم شده که سلاح در دست دارند و هزاران هزاران آفریقایی را مجبور کرد تا به سوی اروپا بروند و بحران ایجاد کنند. این مثالی است که نشان می‌دهد مارکو روبیو تاکید دارد که خودشان با ونزوئلا انجام دهند و ونزوئلا را از بین ببرند. من به آنها نه می‌گویم. آن موقع است.

 

خبرنگار ای‌بی‌سی نیوز در ادامه پرسید، آیا نگران جانت هستی؟ مادورو پاسخ داد: من زندگی‌ام را دوست دارم و شجاعانه‌تر است که برای دفاع از این سرزمین زندگی کنیم. معتقدم این از مردن در راه دفاع از وطن سخت‌تر است. من مایل هستم تا برای دفاع از کشورم زنده باشم و اطمینان دارم که زندگی خواهم کرد.

 

او درباره پذیرش کمک چین و روسیه و رد کمک‌های آمریکا اینطور توضیح داد: با وجود تمام سختی‌ها، ونزوئلا بسیار بسیار بهتر از کشورهایی با دولت‌های جناح راستگرا است که از ما انتقاد می‌کنند. وضع ما بسیار بهتر از هندوراس، کلمبیا، پرو و اکوادور است. ما برای پذیرش کمک بین‌المللی آماده‌ایم اما به یاد داشته باشید که دولت ایالات متحده ما را محاصره تجاری و مالی کرده است و به ما اجازه نمی‌دهد که غذا و دارو وارد کشورمان شود. آنچه ترامپ می‌فرستد نه کمک است نه انسانی. چه زمانی دیده‌اید دونالد ترامپ به نفع جهان کار کند؟ اگر او خیلی نگران مردم آمریکای لاتین است، مرزهایش را به روی مهاجران مکزیکی، هندوراسی، گوآتمالایی و کلمبیایی باز کند و به آنها اجازه کار بدهد.

 

مادورو در پاسخ به اینکه آیا پیامی برای رئیس‌جمهوری ندارد، گفت: من همان حرفی را می‌زنم که مستقیم و غیر مستقیم، از راه‌های خصوصی و علنی به او گفته‌ام. دونالد ترامپ سیاست خودت در قبال ونزوئلا را اصلاح کند. ونزوئلا حق دارد صلح‌آمیز باقی بماند. ونزوئلا نهادهای مشروع دارد.

 

من به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا آماده گفت‌وگوی مستقیم با دولت شما و شما هستم تا مثل آمریکایی‌ها رفتار کنیم. ما از آمریکای جنوبی هستیم و شما از آمریکای شمالی. به دنبال راهکارهای قرن بیست و یکم باشیم نه راهکارهای جنگ سرد. جنگ سرد را باید پشت سر بگذاریم. نمی‌توانیم بابت اینکه کسی کمونیست است، ضد کمونیست است، بین کمونیست است، جنگ راه انداخت. ما دموکرات‌هایی هستیم که به نوع جدیدی از سوسیالیسم باور داریم.

 

و بنابراین دونالد ترامپ باید همواره آماده دیدن تحقیقت ونزوئلا باشد؛ روی دیگر سکه و اصلاح و شروع یک مسیر تازه. شروع جدیدی در روابط با ونزوئلا. آقای ترامپ، مسیری که شما را امروز به اینجا رسانده است، مسیر شکست‌خورده باراک اوباماست که بر جای گذاشت. این یک مسیر کودتا، یک مداخله است که در قرن بیست و یکم کارایی ندارد. من به شما توصیه می‌کنم آن را اصلاح کنید. شما همواره می‌توانید روی من به عنوان شخصی حساب کنید که با وجود اختلافات با شما، دستم را به سوی شما دراز می‌کنم و درباره یک گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز سخن می‌گویم.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------