آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

سوناک: پیروزی پوتین امنیت تمام اروپا را تهدید خواهد کرد

نخست وزیر انگلیس با حمایت از ادامه جنگ در اوکراین مدعی شد: پیروزی «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در اوکراین امنیت تمام اروپا را تهدید…

کیم و ترامپ چرا به ویتنام رفتند؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , کیم و ترامپ
رهبران واشنگتن و کره شمالی به ویتنام رفته اند تا شاید بتوانند از شکاف عمیق میان دو طرف بر سر مساله خلع سلاح هسته ای بکاهند. 

به گزارش ایرنا، «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی برای دیدار با «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا چند روز قبل با قطار زرهی از کشورش به سوی چین و سپس ویتنام حرکت کرد. وی پس از طی مسافتی نزدیک به پنج هزار کیلومتر وارد هانوی پایتخت این کشور شد تا دومین دیدار خود را با رئیس جمهوری ایالات متحده برگزار کند. دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی قرار است هشتم و نهم اسفندماه در هانوی صورت گیرد.

 

نخستین دیدار ترامپ و کیم که چند ماه قبل (میانه های ژوئن سال 2018- خرداد امسال) در سنگاپور برگزار شد با بیانیه ای تقریبا خنثی همراه بود که غیر از توقف موقت آزمایش های موشکی و اتمی پیونگ یانگ دستاورد دیگری نداشت.

 

** درک متفاوت از خلع سلاح هسته ای

کارشناسان یکی از مهمترین دلایل تداوم اختلافات پیونگ یانگ و واشنگتن را در خواسته های بزرگ کاخ سفید و تعریف متفاوت از خلع سلاح هسته ای می دانند. ایالات متحده به شدت بر نابودی کامل توانایی و زرادخانه هسته ای کره شمالی و محدودشدن ظرفیت های موشکی آن تاکید دارد. دونالد ترامپ در آستانه دیدار با رهبر کره شمالی در یک پیام توئیتری بار دیگر خواسته خود را اینگونه مطرح کرد که انتظار دارد در دیدار با رهبر کره شمالی دستاوردهای نشست قبلی در سنگاپور ادامه یابد. وی در انتها هدف دیدار را غیراتمی شدن عنوان کرد.

 

چندی قبل «مایک پومپئو» وزیر امور خارجه آمریکا نیز غیراتمی شدن پیونگ یانگ به صورتی قابل راستی آزمایی را مهمترین خواسته کاخ سفید عنوان کرد.

 

نکته مهم از نگاه کارشناسان اینجا است که ابهام موجود در بیانیه نشست دو طرف در سنگاپور هنوز برقرار است و کماکان دو کشور تعابیر متفاوتی را از خلع سلاح دارند. در ظاهر ایالات متحده هنوز بر نابودی کامل ظرفیت های کره شمالی تاکید می کرد. با این حال بسیاری از تحلیلگران دست کشیدن کره شمالی از فعالیت هایی که ده ها سال برای آن تلاش کرد و سختی و تحریم های فراوانی را متحمل شد، غیرعقلانی و نشدنی ارزیابی می کنند.

 

در این چارچوب به نظر می رسد دستیابی به توافقی هسته ای تنها درحالتی ممکن است رخ دهد که کره شمالی بتواند امتیازات ارزنده ای را به ویژه در حوزه اقتصادی دریافت کند.

 

آنگونه که خبرگزاری «آسوشیتدپرس» و بسیاری از رسانه های جهان ذکر کرده اند دونالد ترامپ اظهار داشته درصورتی که کره شمالی از فعالیت های هسته ای دست بردارد و خلع سلاح کامل را قبول کند به سرعت به اقتصادی قوی تبدیل می شود. البته به کارگیری چنین ادبیاتی دارای سابقه است. ترامپ اکنون در مورد ونزوئلا نیز وعده های مشابهی را برای تاثیر افکار عمومی استفاده می کند.

 

ترامپ به تازگی مهمترین خواسته خود از نشست قبلی را توقف آزمایش هسته ای از سوی کره شمالی عنوان کرد. وی همچنین تاکید کرد که هیچ عجله ای برای خلع سلاح این کشور ندارد.

 

تارنمای شبکه خبری «سی.ان.ان» در گزارشی به تفسیر پیروزی از نگاه کره شمالی پرداخت و عنوان داشت برای هر دو رهبر دیدار دوم نیز تاریخی و سرنوشت ساز خواهد بود. با این حال بزرگترین هدیه برای پیونگ یانگ، دستاوردهای دیپلماتیک و اقتصادی است. برداشتن تحریم های فلج کننده اولویت نخست برای کیم محسوب می شود. برداشتن تحریم ها حتی به نفع کره جنوبی هم تمام می شود و بسیاری از پروژه های مشترک اقتصادی دو کره فعال می شود.

 

بنابر گزارش این شبکه خبری، اگر ترامپ بر توقف فعالیت های هسته ای و موشکی کره شمالی تاکید می کند باید به رهبر کره شمالی در رسیدن به اهداف اصلی وی کمک کند.

 

** چرا ویتنام؟

درحالی که ترامپ و کیم در سال 2016 درگیر شدیدتریم تنش لفظی با یکدیگر بودند و صفات گوناگونی را برای تحقیر طرف مقابل استفاده می کردند اما اکنون ترامپ ادعا می کند رابطه بسیار خوبی را با رهبر کره شمالی ایجاد کرده است. وی حتی زمانی مدعی شد که آن ها عاشق یکدیگر شده اند.

 

نشریه «تایم» در گزارشی به دلایل انتخاب ویتنام به عنوان محل برقراری دومین دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی پرداخت و نوشت به لطف دیپلماسی، رهبرانی که زمانی از جنگ با یکدیگر سخن می گفتند اکنون با یکدیگر دیدار می کنند. اگرچه بیانیه مربوط به دیدار آن ها در سنگاپور مبهم و کلی بود اما از آن زمان تاکنون تلاش موشکی و هسته ای پیونگ یانگ ارتقا نداشت. با این حال گزارش اخیر پنتاگون هنوز کره شمالی را تهدیدی فوق العاده برای آمریکا ارزیابی می کند.

 

این نشریه در تحلیل خود چهار دلیل را برای انتخاب ویتنام جهت دیدار ترامپ با کیم برشمرد. به نظر می رسد این انتخاب بیش از همه جنبه های نمادین دارد. ویتنام زمانی یک دشمن سرسخت و مهم برای ایالات متحده بود که در دوره جنگ شعار مبارزه با «یانکی های امپریالیست» را سر می داد. هر دو کشور (کره شمالی و ویتنام) دارای تاریخچه نسبتا مشابهی از دشمنی با آمریکا هستند که البته ویتنام کمونیست توانست به یک پیروزی هم در مقابل واشنگتن دست پیدا کند.

 

درحالی که رابطه پیونگ یانگ و واشنگتن هنوز پرتنش است اما ویتنام رابطه دوستانه ای را با آمریکا برقرار ساخته و به یک مقصد گردشگری برای شهروندان آمریکایی تبدیل شده است.

به نقل از یک مقام کره جنوبی، درحالی که در گذشته واشنگتن و هانوی به یکدیگر چنگ و دندان نشان می دادند اکنون از یکدیگر میزبانی می کنند.

 

از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان ویتنام می تواند به عنوان الگویی برای کره شمالی مطرح باشد. درحالی که این کشور تا 30 سال پیش از فقیرترین کشورهای جهان بود اکنون در حال تبدیل به یک اقتصاد متوسط است. از این رو ایجاد انگیزه در کره شمالی برای کپی برداری از مدل اصلاحات اقتصادی و سیاسی از جمله اهدافی بوده که وزارت امور خارجه آمریکا به آن توجه داشته است.

 

به نوشته تایم برخی تحلیلگران هم اعتقاد دارند واشنگتن ممکن است با این انتخاب بخواهد نشان دهد که در بحبوحه تنش اقتصادی با چین، تلاش می کند کره شمالی را به دایره نفوذ خود نزدیک سازد.

 

از دیگر استدلال ها آن است که ویتنام از نظر جغرافیایی نزدیک کره شمالی است و از آنجاکه کیم علاقه مندی فراوانی به سفر با قطار دارد این مکان از سوی نمایندگان دو کشور انتخاب شد. همچنین ویتنام کشوری بیطرف و امن در منطقه جنوب شرق آسیا است که از سال 1950 با پیونگ یانگ روابط سیاسی برقرار کرده است. این کشور از دهه 1990میلادی روابط دیپلماتیک خود را با آمریکا برقرار ساخت. ضمن اینکه ویتنام بر رسانه ها و امنیت خود اشراف نسبتا کاملی دارد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------