آیا عامل شکست مذاکرات ترامپ و کیم جونگ اون، «جان بولتون» بود؟



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ و کیم جونگ اون
هفته نامه آمریکایی نیویوزویک مسئولیت شکست نشست بین ترامپ و کیم جونگ اون را متوجه مستشاران رئیس جمهور آمریکا کرده و نقش اصلی را به جان بولتون و تلاش او برای استفاده از نفوذش بر ترامپ، نسبت داد؛ کسی که نتوانست تمایل خود برای نرسیدن به توافقی با کره شمالی را پنهان کند.

به گزارش انتخاب ، در ادامه این مطلب آمده است: این نشریه در خصوص موانعی که بولتون در لحظات آخر در برابر این توافق نهاد می نویسد:«مشاور امنیت ملی کاخ سفید کره شمالی را موظف کرد تا علاوه بر دادن تضمینی برای کشف سلاح های اتمی اش، سلاح های شیمیایی و بیولوژیکی خود را نیز فاش کند!

 

در طرف مقابل، کمی قبل از برگزاری نشست، تردیدهایی در سطوح مختلف در آمریکا وجود داشت، که به صداقت رهبر کره شمالی در رابطه با خلع سلاح اتمی مربوط می شد؛ که البته نیوزویک با انتشار گزارشی مربوط به جدیت اون برای برگزاری مذاکرات با طرف آمریکایی، اینگونه ادعاها را رد کرد.

 

این نشریه با نقل صحبتهای یک افسر سابق دستگاه اطلاعاتی آمریکا و کارشناس مسائل کره نوشت:«کیم جونگ اون تغییرات بنیادینی در مناصب مسئولان عالی دولت خود ایجاد کرده است و همین مساله می تواند بعنوان شاخص مهمی برای قدرتهای بین المللی باشد تا به میزان جدیت اون برای دست یابی به یک سازش پی ببرند.»

 

این در حالی است که جان بولتون، مستشار آمریکایی هیچ رغبتی برای رسیدن به توافقی با کره شمالی نشان نمی دهد. در همین رابطه، نیوزویک به مقاله ای که بولتون در وال استریت ژورنال منتشر کرده و در آن به توجیه قانونی بمباران کره شمالی پرداخت، اشاره می کند.

 

اما در اینجا یک سوال محوری مطرح می شود:آیا عاقلانه است که یک شخص، با هر پایه و مقامی، از چنین میزانی از نفوذ و تاثیر در سیاست دولتی مثل ایالات متحده برخوردار باشد؟! ایا بولتون به دنبال آن است تا ترامپ را به سمت پایان وحشتناک سیاست آمریکا سوق دهد؟! طبعا بولتون تحت تاثیر موسسات و دستگاههای سیاسی،نظامی و اطلاعاتی در واشنگتن است که خواستار ادامه جنگ سرد هستند و ترجیح می دهند حالت همزیستی با کره شمالی و سلاح اتمی اش را ادامه دهند تا شرایط برای باجگیری از آن ادامه داشته باشد و حالتی شبیه به جنگ همچنان استمرار یابد.

 

در این میان، کارشناسان آمریکایی تصریح می کنند که کره شمالی با تکیه بر وعده های آمریکا در مورد رفع تحریمها، یک گام به جلو برداشت و از توافقی که به حالت جنگ در شبه جزیره کره پایان دهد، استقبال کرد. این کشور همچنین پیشنهاد داد تا یک دفتر آمریکایی برای هماهنگی در پیونگ یانگ گشوده شود و شاید همین امر بتواند صداقت کره شمالی در مورد مذاکره با آمریکا را بخوبی ثابت کند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------