آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

قدرت نمایی روسیه در حاشیه خلیج فارس



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,سرگئی لاوروف
سفر وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس مورد توجه رسانه ها و تحلیلگران مسائل خاورمیانه قرار گرفت. در این میان، برخی پیگیری منافع مسکو در منطقه را مورد توجه قرار داده و گروهی دیگر از رسانه به اختلاف دیدگاه ها درباره سوریه و عملی نشدن توافق های سابق میان مسکو و پایتخت های عربی پرداختند.

به گزارش ایرنا، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه روز یکشنبه دوازدهم اسفندماه سفر منطقه ای خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را آغاز کرده است. مهم‌ترین دستور کار این سفر موضوع سوریه است.

 

وی پس از دیدار با مقامات قطری روز دوشنبه به عربستان رفت و با پادشاه، ولیعهد و وزیر امور خارجه عربستان و همچنین «نصر الحریری» رئیس هیات عالی مخالفان سوری در مذاکرات سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

لاوروف روز سه شنبه پس از دیدار با مقامات عربستان راهی کویت شد. او در کویت به عنوان سومین ایستگاه سفر خود مورد استقبال «خالد الجارالله» معاون وزیر امور خارجه کویت و «عبدالعزیز العدوانی» سفیر کویت در مسکو قرار گرفت.

 

لاوروف در ادامه سفر خود قرار است در امارات با «محمد بن زاید آل نهیان» ولیعهد ابوظبی، «طحنون بن زاید» مشاور امنیت ملی امارات و «عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت وگو کند.

 

این گزارش در بردارنده مهمترین محور تحلیل هایی است که در رسانه های عربی دربار سفر وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس منتشر شده است.

 

تلاش روسیه برای از سرگیری روابط سوریه و کشورهای عربی

روزنامه «العربی 21» مصر به نقل «کرل سیمینوف» مدیر مرکز پژوهش های اسلامی در اندیشکده ابتکاری روسیه نوشت هدف مسکو آن است که کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس روابط دپیلماتیک خود را با دمشق از سر گیرند تا سوریه به اتحادیه عرب برگردد. روسیه تلاش می کند کشورهای عربی در بازسازی سوریه نقش آفرینی کنند. این در شرایطی است که موانع بسیاری در این زمینه وجود دارد.

 

روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی مدعی شد روسیه این روزها تحرکاتی خارج از روند آستانه آغاز کرده است و تلاش می کند روند تازه ای را شکل دهد که مشارکت دیگر کنشگران سوریه را در روند حل بحران سوریه تضمین کند. سفر وزیر امور خارجه روسیه به کشورهای عربی و اظهارات او در دیدار با مقامات این کشورها نشان داد که هدف از این سفر، بررسی موضوع سوریه و تلاش برای کاهش اختلاف میان کشورهای عربی است که پیش از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و عادی سازی روابط با این کشور و مشارکت در بازسازی آن، خواستار حل بحران این کشور به سود و از دیدگاه خود هستند.

 

به نوشته روزنامه «الاخبار» لبنان، وزیر امور خارجه روسیه در سفر خود به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بر این موضوع تاکید کرد طرح جایگزین «کمیته قانون اساسی سوریه» از سوی کشورهایی که در روند بررسی قانون اساسی سوریه سنگ اندازی می کنند، هیچ سودی در حل بحران ندارد و با وجود ادامه روند آستانه نیاز به روند دیگری نیست. او در سفر منطقه ای خود بر موضوع سوریه و اهمیت حمایت از روند تشکیل کمیته قانون اساسی تاکید کرد. پس از اینکه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از توافق با «پوتین» رئیس جمهوری روسیه درباره تشکیل کارگروهی برای اخراج نیروهای خارجی از سوریه سخن گفت وزیر امور خارجه روسیه این موضوع را تکذیب کرد و در کنفرانس مطبوعاتی خود در دوحه گفت با وجود پیشرفت روند آستانه زیر نظارت روسیه، ایران و ترکیه نیاز به چنین کار گروهی نیست.

 

این اظهارات لاوروف پس از آن صورت گرفت که نتانیاهو در عرصه سیاسی و رسانه ای خواسته است درباره تفاهم های روسیه و ایران درباره پرونده سوریه تردیدهایی را ایجاد کند. وزارت امور خارجه ایران هم اظهارات نتانیاهو را بخشی از یک جنگ روانی به شمار آورده و روابط ایران و روسیه را قوی ارزیابی کرد.

 

به نوشته روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن، با وجود اینکه لاوروف به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سفر کرده است، اما بزرگترین مشکل آن است در سایه کُند بودن روند همکاری روسیه با کشورهای عربی برنامه ریزی برای عملی سازی نتایج نشست های لاورف دشوار است. در این زمینه «یوری بارمین» کارشناس شورای امور بین المللی روسیه گفته است توافق های سرمایه گذاری و نظامی میان روسیه و عربستان که پیش از این در سفر «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به روسیه در اکتبر سال 2017 منعقد شده بود اگرچه سبب بالا رفتن سطح انتظارها شد، اما نتیجه ای را به دنبال نداشته است. همچنین همکاری نظامی و فناوری روسیه با قطر هم تاکنون پیشرفتی نداشته است و نمی توان انتظار داشت که این سفر هم نتیجه ای به دنبال داشته باشد. یکی دیگر از مشکلاتی که بر روابط روسیه و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس سایه افکنده، اختلاف دیدگاه آنها درباره آینده سوریه است. اگر چه دوحه و ریاض دیگر خواهان کنار رفتن «بشار اسد» رئیس جمهوری سوریه از قدرت نیستند، اما هنوز هم با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب مخالفند. همچنین این کشورها مخالف سرمایه گذاری برای بازسازی سوریه اند.

 

 روسیه به دنبال نقشی تازه در خاورمیانه

به نوشته روزنامه «عکاظ» عربستان، روسیه می خواهد که حضور خود را در منطقه خلیج فارس تقویت سازد همانطوری که این کشور حضور خود را در سوریه تقویت کرده است و در سواحل شرقی دریای مدیترانه استقرار دارد. این کشور با گسترش روابط خود با همه کشورهای منطقه به ویژه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تلاش می کند حضور خود را در منطقه تقویت سازد.

 

این روزنامه سعودی می افزاید: روسیه اهمیت این منطقه را برای دیگر قدرت های بین المللی و در راس آنها آمریکا و کشورهای غربی به عنوان رقبای خود درک می کند. این منطقه دارای اهمیت راهبردی است. بیشتر کانال ها و گذرگاه های آبی و ثروت های طبیعی در این منطقه قرار دارند. کشوری که در این منطقه دارای نفوذ نباشد قدرت بزرگی به شمار نخواهد رفت. از این رو، دیده می شود که همه کشورهای قدرتمند جهانی و منطقه ای تلاش می کنند که در این منطقه دارای نفوذ دایم باشند و از امکانات آن استفاده کنند و برای کاهش حضور رقبای خود در این منطقه تلاش می کنند. رهبران روسیه هم برای رسیدن به این خواسته مهم برای برقراری روابط با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می کوشند. 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------