وزیرخارجه آمریکا برای حضور درمذاکرات صلح افغانستان شرط گذاشت



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , مایک پامپیو
وزیر امور خارجه آمریکا روند مذاکرات صلح افغانستان را که در دوحه دنبال می شود، پیچیده خواند و اعلام کرد در صورت مشاهده پیشرفت چشمگیر در گفت و گوهای جاری میان نمایندگان آمریکا و گروه طالبان برای حضور در مذاکرات به قطر خواهد رفت.

به گزارش ایرنا،خبرگزاری صدای افغان موسوم به «آوا» عصر سه شنبه با نشر این مطلب افزوده است : «مایک پمپئو»

 

ابراز امیدواری کرده «زلمی خلیل‌زاد» مامور ویژه وی برای پیگیری صلح افغانستان در مذاکرات جاری با طالبان در دوحه، به حدی به پیشرفت‌های بیشتری دست یابد تا او نیز در ظرف چند هفته به منطقه رفته و خود او هم مذاکرات را به موفقیت بیشتر سوق دهد.

 

پمپئو که این سخنان را در جمع کشاورزان آمریکا در ایالت آیوا بیان می کرد ، به هدف آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان هم اشاره کرده و گفته است ؛ تیم مذاکره کننده آمریکا در تلاش است « نکته ‌نظراتی» را جستجو کند که برای پیشرفت مذاکرات با طالبان روی آن توافق وجود داشته باشد.

 

البته آوا به نقل از وی نوشته است ؛ واشنگتن در صدد رسیدن به یک توافق‌نامه صلح است که جنگ و خون‌ریزی را در افغانستان پایان دهد و حقوق اساسی تمام اتباع افغانستان را شامل کودکان و زنان را حفظ نماید.

 

پیش از این اعلام شده بود که ملا « عبدالغنی برادر» رئیس جدید دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر که به عنوان فرد دوم این گروه شناخته می شود ،حضور خود در مذاکره مستقیم با آمریکا در قطر را مشروط به حضور پمپئو کرده بود.

 

تارنمای هندی «مانی کنترل» البته سخنان پمپئو را این گونه منعکس کرده است که او گفته ؛ نمایندگان آمریکا در نشست دوحه پایتخت قطر که به منظور دستیابی به صلح افغانستان مذاکره می کنند ، در راستای دستیابی به توافقی هستند که برای هر دو طرف مفید باشد.

به نقل از او ادامه داده است ؛ من گروه مذاکره کننده ای دارم که تلاش می کنند تا در راستای یافتن راهی برای پایان دادن به جنگ افغانستان با «تروریست های طالبان» گفت و گو کنند و راهی بدون خشونت بیایند که تهدید را برای آمریکا رفع و به حقوق ابتدایی تمام شهروندان افغان احترام بگذارد.

 

وی افزود: مذاکره با طالبان موضوع بسیار پیچیده ای است اگر بازیگران منطقه‌ای همچون پاکستان، هند، چین و روسیه نیز در این موضوع داخل شوند، این مذاکرات بسیار بغرنج خواهد شد.

 

پنجمین دور از مذاکرات آمریکا و طالبان که از دوشنبه 6 اسفند ماه جاری در دوحه پایتخت قطر آغاز شده و هنوز ادامه دارد و تا کنون گزارشی مستند از نتایج گفت و گوی دو طرف منتشر نشده است اما برخی منابع نزدیک به دو مذاکره کنندگان از توافق بر جدول زمان بندی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان و تضمین طالبان برای مصون ماندن آمریکا و هم پیمانانش از حملات احتمالی آینده از داخل خاک افغانستان خبر داده اند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------