آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

سایه جنایات سعودی برجلسه تایید صلاحیت سفیر پیشنهادی ترامپ



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,جان ابی‌زید
جلسه روز چهارشنبه سنای آمریکا برای بررسی گزینه پیشنهادی تصدی سفارت این کشور در عربستان سعودی، با انتقاد تند اعضای این مجلس از سیاست‌ها وجنایات «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی همراه شد که به گفته آن‌ها در یکسال گذشته، بارها دست به رفتارهای «تبهکارانه» زده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، در این جلسه «جان ابی‌زید» ژنرال بازنشسته و گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری آمریکا برای تصدی سفارت این کشور در ریاض، پاسخگوی سوال‌های نمایندگان کمیته روابط خارجی مجلس سنا بود.

 

آنچه بیش از همه مورد توجه سناتورهای آمریکایی قرار گرفت، جنایات اخیر سعودی از جمله قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد بود.

 

در این جلسه «جیم ریش» رئیس کمیته روابط خارجی سنا با اشاره به اقدامات حکام سعودی که به گفته او روی روابط دو کشور تاثیری منفی گذاشته، گفت که ضروری است آمریکا «پیامی قاطع» به آن‌ها بفرستد.

 

وی ادامه داد: مقام‌های سعودی و ولیعهد این کشور باید در این خصوص پاسخگو باشند.

 

«باب منندز» نماینده ارشد دمکرات عضو این کمیته نیز گفت: محمد بن سلمان عربستان را وارد جنگی ویرانگر در یمن کرده است، قطر را در انزوا قرار داده و همکاری و هماهنگی کشورهای حاشیه خلیج فارس در مقابله با تهدیدها از جانب ایران و گروه‌های تروریستی را به خطر انداخته است.

 

وی ادامه داد: وی اعضای خاندان خود را بازداشت و شکنجه کرد و نخست وزیر لبنان را تحت فشار گذاشت.

 

اشاره منندز به ماجرای عصر «سعد الحریری» و اجبار به استعفا او است.

 

از دیگر سخنانی که در جلسه روز چهارشنبه سنای آمریکا مورد توجه قرار گرفت، اظهارات «مارکو روبیو» سناتور ارشد جمهوریخواه بود.

 

وی با انتقاد از آنچه که «رفتارهای تبهکارانه» ولیعهد سعودی خواند، به فهرست طویلی از موارد نقض حقوق بشر در عربستان سعودی اشاره کرد.

 

«جان ابی‌زید» نیز که گزینه پیشنهادی برای تصدی سفارت آمریکا در ریاض است، در این جلسه روابط دو کشور را برای «مقابله با ایران» ضروری خواند و از لزوم حفظ همکاری‌ها با ریاض سخن گفت.

 

وی پادشاهی سعودی را «بازیگری کلیدی» در خاورمیانه خواند و بر همسویی سیاست‌های حکام این کشور با خواسته‌های آمریکا تاکید کرد.

 

ابی زید گفت: در این فضای دشوار، دولت معتقد است که منافع امنیت ملی ایالات متحده در حمایت از ائتلاف سعودی است. این کار، قابلیت های ما را در دفاع از شرکا افزایش و خطر آسیب رساندن به غیرنظامیان را کاهش می دهد.

 

حمایت بی‌قید و شرط کاخ سفید از جنایات سعودی و عدم لغو قراردادهای هنگفت تسلیحاتی با ریاض، موجب ریزش شدید حامیان سعودی در سنای آمریکا شده است.

 

این موضوع به ویژه پس از قتل جمال خاشقچی برجسته شد که دولت آمریکا حاضر به محکومیتش نشد.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا تاکنون با وجود مدارک آشکار، از نقش مستقیم بن سلمان در این جنایت چشم‌پوشی کرده است.

 

خاشقچی که با روزنامه واشنگتن پست همکاری می‌کرد، مهر ماه برای کارهای اداری به کنسولگری عربستان در ترکیه مراجعه کرد و در آنجا به دست نیروهای سعودی به قتل رسید.

از جمله اقداماتی که در هفته های گذشته علیه ریاض در کنگره آمریکا صورت گرفته، تصویب طرحی برای قطع حمایت از این کشور در جنگ یمن است.

 

بنا به این طرح که در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده و در انتظار تایید سنا است، رییس جمهوری آمریکا ملزم است ظرف مدت 30 روز، همه نیروهای آمریکایی موثر بر جنگ یمن را از این کشور خارج کند، مگر آنکه این نیروها در مبارزه با القاعده یا گروه‌های وابسته به آن باشند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------