مخالفان ترامپ در حال زمینه چینی سقوط او هستند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,

 

در ماجرایی که مخالفان دونالد ترامپ مایل‌اند به شیوه واترگیت باعث برکناری وی از پست ریاست‌جمهوری امریکا شوند، تلاش مقام‌های قضایی این کشور و البته حزب دموکرات برای اثبات خطاهای بزرگ ترامپ طی کمپین انتخاباتی‌اش در سال 2016 شدت گرفته است. کوششی که آنها امیدوارند ثابت کند ترامپ از سیاست‌های «روسی» برای پیروزی بر هیلاری کلینتون در انتخابات فوق بهره‌ جسته است.

 

کلینتون چه پیش‌ از شکست‌اش مقابل ترامپ و چه پس‌ از آن مدعی کمک قابل توجه ولادیمیر پوتین به ترامپ در راه کسب ریاست جمهوری امریکا شده بود. اما 26 ماه پس از استقرار ترامپ در کاخ سفید این مراجع قضایی ارشد امریکا هستند که می‌کوشند این مسأله را محرز جلوه بدهند و براساس آن حکم برکناری وی را صادر کنند.

 

در روندی که یک بار دیگر رسانه‌های امریکا و بویژه یکی دو شبکه تلویزیونی امریکا در درجه و بسط آن سهمی عمده دارند، ترامپ هیچ امنیتی را حس نمی‌کند و از هر سو تحت تهاجم قرار دارد.

 

یک قدم بلند

البته موتور محرکه کمپین ضد ترامپ مانند معمول در دست حزب دموکرات است و شهادت هفته گذشته مایکل کوهن در مجلس نمایندگان امریکا یک قدم بلند آرمانی در این راه تلقی شد سپس شورای قضایی این مجلس پرونده جدیدی را مفتوح کرد که در آن ترامپ به لاپوشانی حقایق مرتبط با تحقیقات پیرامون همکاری خود با روس‌ها متهم شده و همین طور به سوءاستفاده از مبانی قدرت به‌شکل‌های مختلف که جملگی ناقض قانون اساسی امریکا است.

 

از همه بدتر و حساس‌تر اتهامات وارده به جارد کوشنر، مشاور ارشد ترامپ است که گفته می‌شود واسطه اصلی معامله با روس‌ها و تدوین راه‌های استفاده از نفوذ آنها برای کسب پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2016 بوده است، الن‌وایسل برگ تأمین‌کننده ارشد بودجه کمپین انتخاباتی ترامپ‌ نیز از متهمان اصلی است و گفته می‌شود بخشی از این بودجه را به سمت مبادی و مجاری روسی سوق داده است.

 

شکست جمهوریخواهان در انتخابات بعدی؟

همه این‌ها دموکرات‌ها را به تصویری اولیه و پیشاپیش از سقوط ترامپ و به تبع آن شکست جمهوریخواهان در انتخابات 2020 کشانده و این باور را قوت بخشیده که حتی اگر مایک پنسی کم عیب‌تر و منطقی‌تر به‌عنوان معاون ترامپ جانشین وی شود ساقط کردن او هم در این انتخابات سخت نخواهد بود. یکی از خوشحالان «دموکرات» جیمی راسکین است که عضوی از کمیته قضایی مجلس نمایندگان است که هفته پیش گفت: «واقعاً روزهای هیجان‌انگیزی را سپری می‌کنیم. حداقل قضیه این است که کشف می‌کنیم در این دو سال و اندی از سوی ترامپ چه بر سر این مملکت آمده است.»

 

فایل‌ها را بفرستید

در پی تحقیقات فوق، سه نهاد نظارتی مجلس نمایندگان با ارسال نامه‌هایی به میک مولوانی رئیس موقتی دفتر کاخ سفید و مایک پمپئو وزیر خارجه امریکا درخواست کرده‌اند هر مدرکی و نوشته و فایل الکترونیک مرتبط با گفت‌وگوهای چند سال اخیر ترامپ با پوتین را که در دست است به این نهادها ارائه بدهند و در غیر این صورت کارشان یک جرم قضایی محسوب خواهد شد. این نهاد‌ها حتی مترجم‌های ترامپ در دیدارهایش با پوتین را احضار کرده‌اند تا از زبان آنها بشنوند چه قول و قرارهایی بین رؤسای جمهوری دو کشور گذاشته شده است.

 

کاخ سفید دو راه پیش رو دارد؛ یا بپذیرد که این کارها را انجام بدهد و مدارک را ارائه کند یا این احضارها را نادیده بگیرد که در حالت دوم یک ستیز قضایی رو‌دررو بین دو طرف شکل خواهد گرفت. آدام شیف رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان متذکر شده است این نهاد از هیچ اقدامی برای رسیدن به اهدافش و گرفتن پاسخ‌های مورد نظرش ابایی ندارد.

 

مأمور دوجانبه

در این ارتباط به‌زودی کمیته مذکور یک بازخواست رسمی از فلیکس‌ساتر انجام خواهد داد. ساتر مردی است که هم با سازمان‌های گنگستری در امریکا در ارتباط است و هم در خدمت برخی آژانس‌های امنیتی و اطلاعاتی امریکا بوده که گمان می‌رود در شکل‌گیری مذاکرات ترامپ و پوتین و بواقع تشکیل یک کمپ امریکایی- روسی در پیشواز انتخابات سال 2016 امریکا دخیل بوده‌اند. به حرف‌های شیف رجعت کنیم که می‌گوید: «تصمیم گرفتیم روی ارتباط‌های اولیه ترامپ و روس‌ها با در نظر داشتن انتخابات سه سال پیش امریکا تمرکز کنیم و چیزهایی حساس و مهم را از درون آن بیرون بکشیم. این اسباب تأسف است که یک فرد متقاضی بالاترین پست اجرایی در کشورش در راه رسیدن به هدفش اعتبار کشورش را پایین‌تر از منافع شخصی خود تلقی کند و اولی را به دومی بفروشد. این کاری است که ترامپ احتمالاً انجام داده است.»

 

آمیخته با ریا

نتیجه تحقیقات مقام‌های قضایی امریکا هر چه باشد، در این تردیدی نیست که زندگی خصوصی ترامپ و آنچه عملکرد پشت پرده وی خوانده می‌شود، به مثابه یک جرم و خطای مستوجب کیفر تلقی خواهد شد و پست سیاسی وی با عنصر ریا و تقلب آمیخته خواهد شد و اگر آنچه را در ماجرای واترگیت بر سر ریچارد نیکسون نازل شد و سال‌های 1972 تا 1974 را برای او به جهنم تبدیل کرد، مدل اتفاقات اخیر برای ترامپ بدانیم و همان را هم سرنوشت محتوم وی بینگاریم، او روزهای بسیار سخت‌تری را پیش رو دارد. ترامپ چون اصولاً بازی محبوبیت شخصی را به دموکرات‌ها باخته است هیچ مجال و اجازه‌ای برای خطا نداشت، اما با ارتکاب احتمالی بزرگ‌ترین خطاها از حالا بر نتایج انتخابات بعدی امریکا اثر سوء فراوانی گذاشته است.

 

 

 ایران  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------