آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

تشکیل "گروه مداخله سریع" توسط ولیعهد سعودی برای ساکت کردن معترضان به هر وسیله‌ای



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ولیعهد سعودی
مقام‌های آمریکایی معتقدند ولیعهد عربستان یک سال پیش از ماجرای قتل جمال خاشقجی مجوز کمپینی محرمانه را با هدف ساکت کردن مخالفان از طرق مختلف نظیر استراق سمع، آدم ربایی، بازداشت و شکنجه شهروندان سعودی صادر کرده است. 

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد: مقام‌های آمریکایی که به گزارش‌های اطلاعاتی محرمانه درباره راه‌اندازی این کمپین دسترسی داشته‌اند، می‌گویند عملیات‌های محرمانه‌ای توسط اعضای همان تیمی انجام شده که در ماجرای قتل جمال خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول دست داشته‌اند. این گزارش‌ها حاکی از آن است که کشته شدن خاشقجی یکی از بخش‌های کمپین گسترده‌تری بود که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای ساکت کردن مخالفان سعودی به راه انداخته بود.

 

اعضای این تیم که در قتل خاشقجی دست داشتند به گفته مقام‌های آمریکایی عضو گروه مداخله سریع سعودی هستند؛ گروهی که در چندین عملیات دیگر از سال ۲۰۱۷ بدین سو نقش داشته است. برخی از این عملیات‌ها شامل خارج کردن اجباری اتباع سعودی از دیگر کشورهای عربی و بازداشت و شکنجه زندانیان در اماکن متعلق به ولیعهد سعودی و پدرش بوده است. یکی از اتباع سعودی که توسط این گروه دستگیر شده  استاد زبان شناسی است که درباره زنان در عربستان وبلاگ نویسی می‌کرده؛ او سال گذشته پس از آنکه مورد شکنجه روانی شدید قرار گرفت قصد خودکشی داشت.

 

گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد این گروه مداخله سریع در ژوئن گذشته به حدی پر مشغله بوده که رهبر آن از یک مشاور ارشد بن سلمان خواسته که از ولیعهد بخواهد به این تیم پاداش عید فطر بدهد. جزئیات درباره عملیات‌های این گروه سعودی از مقام‌های آمریکایی نقل می‌شود که به ارزیابی‌های اطلاعاتی محرمانه درباره این کمپین تحت رهبری سران سعودی دسترسی داشته‌اند. بخش دیگری از این جزئیات از سوی سعودی‌هایی مطرح می‌شود که درباره این عملیات‌ها اطلاعات بدون واسطه داشته‌اند، این افراد به خاطر مسائل امنیتی خواسته‌اند که نامشان فاش نشود.

 

در ماجرای قتل جمال قاشقجی دولت سعودی تاکید داشت که این خبرنگار مخالف به دستور ریاض کشته نشده است. مقام‌های سعودی مدعی شدند که تصمیم به قتل خاشقجی در همان محل وقوع این جنایت و توسط تیم عملیاتی اتخاذ شده است. با این حال آژانس‌های اطلاعاتی ترکیه و آمریکا می‌گویند دستور انجام این قتل از قبل صادر شده بود. این در حالیست که سعودی‌ها مدعی هستند که سرویس اطلاعاتی عربستان دستور بازگرداندن خاشقجی به عربستان را داشته است. عربستان سابقه‌ای طولانی از پیگرد مخالفان و اتباع سعودی در خارج از این کشور دارد. علاوه بر این نیروهای امنیتی سعودی تعداد بسیاری از اندیشمندان، فعالان و رهبران دینی را در این کشور به عنوان یک تهدید شناسایی و دستگیر کرده‌اند.

 

بروس ریدل، تحلیلگر سابق سیا که اکنون در مؤسسه بروکینگز فعال است به ماجرای قتل خاشقجی اشاره کرده و می‌گوید: ما هرگز چیزی در این مقیاس ندیده‌ایم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------