آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

دبیرکل ناتو : اوکراین به زودی سامانه های ضدهوایی بیشتری دریافت می‌کند

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو روز جمعه اعلام کرد که وزرای دفاع این ائتلاف بر سر ارسال سامانه‌های ضدهوایی بیشتر به اوکراین به توافق رسیده‌اند.…

دادگاه حکم ترامپ برای استخراج نفت در قطب را غیرقانونی خواند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
دادگاهی در آمریکا حکم دونالد ترامپ را که قصد داشت با لغو تصمیم باراک اوباما به شرکت‌های نفت و گاز اجازه دهد در قطب شمال و بخش‌هایی از اقیانوس اطلس عملیات اکتشاف و استخراج نفت و گاز انجام دهند، غیرقانونی خوانده است. 

به گزارش ایسنا، ترامپ این حکم را فقط چند هفته بعد از ورود به کاخ‌ سفید صادر کرده و آن را عمل به یکی از شعارهای انتخاباتی‌اش خوانده بود.

 

باراک اوباما در هنگام ریاست بر کاخ سفید با صدور حکمی استخراج و عملیات اکتشاف در بخش‌هایی از قطب شمال و اقیانوس اطلس را با هدف حفظ محیط‌زیست ممنوع اعلام کرده بود.

 

ترامپ که بازگرداندن رونق به بازار انرژی‌های فسیلی چون زغال سنگ و نفت و گاز را از شعارهای اصلی کارزار انتخاباتی خود قرار داده بود، در سال ۲۰۱۷ و تنها چند هفته پس از مراسم تحلیف خود با امضای حکمی دستور اوباما را لغو کرد.

 

اما اکنون قاضی شارون گلیسون از قضات دادگاه‌های فدرال آمریکا می‌گوید، حکم ترامپ "غیرقانونی" بوده است چرا که مطابق قانون روسای جمهوری اختیار دارند که به مناطق حفاظت شده بیفزایند اما بر طبق قوانین فدرال حق افزایش محدوده مناطق حفاری و استخراج نفت و گاز را ندارند.

 

به گفته قاضی گلیسون، قوانین فدرال چنین اختیاری را تنها به کنگره آمریکا داده است و بر همین اساس ترامپ به لحاظ قانونی اجازه نداشته چنین حکمی صادر کند.

 

قاضی در جریان رسیدگی به این پرونده به قانونی فدرالی اشاره کرد که درباره سرزمین‌های بین قاره‌ای و مناطق زیر آبی است؛ مناطقی که به لحاظ قانونی آمریکا حق تصمیم‌گیری انفرادی درباره آنها را ندارد.

 

براساس گزارش بی‌بی‌سی، خلیج مکزیک، اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس و بخش‌هایی از ایالت آلاسکا از جمله این مناطق هستند.

 

مطابق این قانون روسای جمهوری اجازه دارند سرزمین‌هایی که در اجاره شرکت‌های استخراج نفت و گاز قرار دارند را غیرقابل حفاری اعلام کنند و به شرکت‌ها دستور دهند که اجازه فعالیت در این محدوده‌ها را ندارند.

 

با استناد به همین قانون، باراک اوباما حدود نیم میلیون کیلومتر مربع در دریای چوکچی و دریای بیوفورت واقع در مناطق قطبی و بخش بزرگی از اقیانوس اطلس را که در سمت شرق آمریکا است غیرقابل حفاری اعلام کرده بود.

 

اما بنابر حکم قاضی گلیسون، روسای جمهوری اجازه افزودن مناطق به محدوده قابل حفاری و استخراج نفت و گاز را ندارند و این اختیار در دست کنگره آمریکاست.

 

حکم این قاضی آمریکایی در پی شکایت بومیان آلاسکا و چند گروه محیط زیستی صادر شده است.

 

ایتان مانوئل، از گروهی که کلوب سی‌یرا نا دارد به شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس گفته حکم دادگاه "خبر بزرگی برای اقیانوس‌های شمالی، خبر بزرگی برای کره زمین و پیروزی بزرگی برای مقابله با گرمایش زمین است".

 

ترامپ که "آزاد کردن انرژی آمریکایی" یکی از شعارهای انتخاباتی بود همچنین طی حکمی دیگر با لغو دستور دیگری از سوی باراک اوباما، اجازه داده بود که عملیات احداث راه در یک منطقه حفاظت شده در آلاسکا اجرایی شود.

 

این در حالی است که یک تحقیق که به سفارش دولت آمریکا صورت گرفته بود نشان داده بود راه‌سازی در منطقه حفاظت شده ملی ایزیمبیک در آلاسکا به این پناهگاه حیات وحش آسیب غیرقابل جبرانی وارد خواهد کرد.

 

حکم ترامپ در این باره هم توسط قاضی گلیسون باطل شده است چرا که این قاضی آمریکایی می‌گوید دستور ترامپ بدون توجه به نتایج تحقیقی بوده که راه‌سازی در این منطقه را منع کرده بود.

 

قاضی گلیسون در آن حکم خود هم آورده بود که رایان زینکی، وزیر داخلی سابق دولت ترامپ با بی‌توجهی به نتایج این تحقیق و با صدور حکمی در خلاف یافته‌های آن قانون‌شکنی کرده است.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------