آخرین اخبار بین الملل

بسته کمک مالی به اوکراین ,اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل

سنای آمریکا بسته کمک مالی به اوکراین و اسرائیل را تصویب کرد

سنای آمریکا با حمایت گسترده دو حزبی، بسته کمک خارجی ۹۵ میلیارد دلاری را تصویب کرد که شامل کمک به رژیم صهیونیستی، اوکراین و تایوان می‌شود.…

برنامه هسته‌ای عربستان موجب افزایش نگرانی‌ها شده است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , برنامه هسته‌ای عربستان
تارنمای شبکه خبری تلویزیونی 'سی ان ان' در گزارشی نوشت: تسریع برنامه هسته ای عربستان سعودی موجب نگرانی در کنگره آمریکا و همچنین افزایش تنش در منطقه ای وخیم است. 

 در گزارش سی ان ان که به قلم 'تیم لیستر' و 'تمار اقبلاوی' (Tamara Qiblawi) نوشته شده، آمده است: ساخت سایتی در حومه ریاض که به سرعت تبدیل به ماوای خواسته عربستان برای نیروگاه هسته ای است، اندکی باعث نگرانی کنگره آمریکا و خشم تهران شده است.

 

تصاویر جدید ماهواره ای نشان می دهد که ساخت وساز یک راکتور تحقیقاتی، درست سه ماه پس از آنکه پادشاهی عربستان اعلام کرد که قصد ساخت آن را دارد، پیشرفت سریعی داشته است.

 

'رابرت کلی' (Robert Kelley) بازرس هسته ای آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) در این باره برآورد کرده که عربستان قادر است ساخت این راکتور را ظرف 9 تا یک سال به پایان برد.

 

در گزارش سی ان ان تصریح شده است: برنامه هسته ای عربستان در برابر آژانس باز بوده و آژانس یک تیم از بازرسان را ماه جولای گذشته برای کنترل این سایت به عربستان سعودی فرستاد.

 

در حالیکه عربستان به کرات اعلام کرده که برنامه هسته ای آن کشور صلح آمیز است اما 'محمد بن سلمان' ولیعهد عربستان سال گذشته گفته بود، بدون تردید چنانچه ایران برناه دستیابی به بمب اتمی را توسعه دهد، ما این موضوع را نیز به سرعت هرچه ممکن دنبال خواهیم کرد.

 

این مساله که دانشمندان سعودی باید اجازه تولید سوخت هسته ای خود را داشته باشند تا آنکه تحت شرایط شدید کنترل شده آن را وارد کنند، موجب نگرانی برخی کارشناسان صنعتی و اعضای کنگره آمریکا شده است.

 

نویسندگان این مقاله افزودند: در مصاحبه ای که سال گذشته 'خالد الفالح' وزیر انرژی عربستان داشت با اشاره به ذخایر اورانیوم این کشور گفته بود، این برای ما طبیعی نیست که خواسته باشیم اورانیوم غنی شده را برای سوخت راکتورهای خود از کشورهای خارجی وارد کنیم.

 

عربستان با توجه به طرح 'چشم انداز 2030' محمد بن سلمان از 9 سال پیش، بطور علنی از خواسته بلندپروازانه هسته ای جهت عدم وابستگی به نفت و داشتن مجموعه از انرژی ها، پرده برداشت؛ عربستان اکنون یک چهارم از تولید نفت خود را به مصرف داخلی می رساند.

 

بازرس آژانس بین المللی انرژی اتمی در این باره به سی ان ان گفت، راکتور تحقیقاتی در شهرک علوم و فن آوری ملک عبدالعزیر بمنظور آموزش دانشمندان سعودی در حال ساخت است.

 

به گفته کلی، این راکتور چندان راهبردی نیست و با آن یکصد سال زمان لازم است تا خواسته باشند پلوتونیوم لازم را برای ساخت یک بمب اتمی تهیه کنند.

 

سی ان ان نوشت: عربستان خواستار ساخت دو راکتور تجاری است و اکنون بدنبال پیمانکاری در این زمینه است و تاکنون شرکت هایی از چین، روسیه، فرانسه، کره جنوبی و کمپانی 'وستینگهاوس' آمریکا آمادگی خود را اعلام کرده اند.

 

عربستان همچنین توافقی را با شرکت سهامی ملی هسته ای چین جهت اکتشاف ذخایر اورانیوم در کشور خود به امضا رسانده است.

 

اکنون بدگمانی هایی در کنگره آمریکا بخصوص پس از جنایت قتل 'جمال خاشقچی' بر سر آنکه عربستان می تواند شریک قابل اعتمادی برای واشنگتن باشد بوجود آمده، زمانی که این سوال مطرح شد که آیا عربستان سعودی به یک قدرت هسته ای بدل شود امری قابل قبول است، اما اکنون 'مایک پمپئو' وزیرخارجه آمریکا گفته ما (آمریکا) اجازه نمی دهیم که این امر رخ دهد.

 

پمپئو در این مورد به شبکه خبری 'سی.بی.اس' گفته بود: آمریکا اجازه نمی دهد این موضوع در هیچ کجای دنیا رخ دهد.

 

در مقاله سی ان ان آمده است: دو حزب دمکرات و جمهوریخواه فوریه گذشته در قطعنامه ای که در سنا مطرح شد، خواستار آن شدند که استفاده از هرگونه فن آوری هسته ای آمریکا در عربستان سعودی باید متضمن آن باشد که عربستان قادر به غنی سازی اورانیوم و یا روند ساخت آن نباشد.

 

'جف مرکلی' (Jeff Merkley) سناتور دمکرات و یکی از ارائه دهندگان این قطعنامه گفته بود، آخرین کاری که آمریکا باید انجام دهد این است که سهوا به یک بازیگر بدکردار در عرصه جهانی در ساخت و توسعه تسلیحات هسته ای یاری رساند.

 

به گزارش ایرنا، بنگاه سخن پراکنی 'بی.بی.سی' 15 آبان سال 1397 گزارش داد: محمد بن سلمان در مراسم آغاز اجرای هفت طرح عمده و استراتژیک صنعتی و فنی پیشرفته، از جمله اولین رآکتور تحقیقات هسته‌ای این کشور در شهرک علم و فناوری ملک عبدالعزیز واقع در ریاض، پایتخت، شرکت کرد، این نوع رآکتورها معمولا در زمینه آموزش و تحقیق و توسعه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

عربستان پیشتر از قصد خود جهت ساخت 16 رآکتور اتمی تا سال 2030 خبر داده و گفته بود که هدف از این برنامه، کاهش وابستگی بخش انرژی به نفت و گاز و استفاده از نیروی هسته ای جهت تامین بخشی از نیاز داخلی به برق است.

 

این برنامه بخشی از برنامه ابتکاری ولیعهد عربستان موسوم به چشم انداز 2030 به شمار می رود که هدف آن تبدیل عربستان به بزرگترین و پیشرفته‌ترین قدرت اقتصادی منطقه است.

 

هزینه اجرای احداث این نیروگاه‌ها 80 میلیارد دلار تخمین زده شده و دولت عربستان از آمریکا خواسته در اجرای آن مشارکت داشته باشد.

 

 

 ایرنا  

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------