کودتا در سودان؛ ارتش، عمر البشیر و معاونانش را عزل کرد/ حبس خانگی البشیر



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,نیروهای ارتش سودان در عدن
شبکه تلویزیونی سی ان ان در خبری فوری از 'نایروبی' پایتخت کنیا گزارش داد: شورای ارتش اعلام کرد که عمر البشیر رئیس جمهوری این کشور برکنار شد. 

به گزارش ایرنا، سی ان ان درخبر فوری خود افزود: به دنبال انتشار خبر شورای موقت ارتش درارتباط با برکناری عمر البشیر مردم به خیابان ها آمدند.

 

عمر البشیر از سال 1989 و با کودتای نظامی به مدت سه دهه در این کشور حکمرانی کرد.

 

به دنبال تظاهرات در سودان، ارتش این کشور روز پنجشنبه در اطراف قصر ریاست جمهوری در شهر خارطوم مستقر شده و اعلام کرد که نیروهای مسلح سودان به زودی بیانیه مهمی را صادر کنند.

 

پس از آن که ارتش سودان صبح امروز اعلام کرد که به زودی بیانیه ای مهم را اعلام خواهد کرد، تنش ها در سودان شدت گرفته مردم به خیابان ها آمدند و خودروهای نظامی در مقابل مقر ریاست جمهوری و در مناطق مهم شهر مستقر شدند. برخی منابع هم از دستگیری مقامات سابق و کنونی سودان خبر دادند.

 

شبکه الجزیره به نقل از فعالان مدنی مخالف 'عمر البشیر' اعلام کرد، نیروهای امنیتی طرفدار رئیس جمهوری سودان، در روند سرکوب اعتراضات مردم این کشور، 14 تن از معترضانی را که امروز(پنجشنبه) در مقابل مقر ارتش تجمع کردند، کشتند. الجزیره همچنین به نقل از کمیته مرکزی پزشکان سودان گفت، با احتساب شمار کشته شدگان امروز، تعداد قربانیان اعتراضات به البشیر که از شنبه شروع شد، به 22 نفر رسید.

 

طبق اعلام این کمیته، 153 نفر از مردم معترض نیز زخمی شدند.

 

مردم معترض سودان امروز با تجمع در مقابل مقر ارتش این کشور خواستار حمایت ارتش و برکناری البشیر شدند.

 

به گفته سازمان دهندگان این اعتراضات، نیروهای امنیتی سودان برای سرکوب اعتراضات مردم از گاز اشک آور، گلوله های پلاستیکی و گلوله ها و مهمات واقعی استفاده کردند.

 

** درخواست از مردم برای ادامه تجمع

از سوی دیگر انجمن صنفی متخصصان سودان که رهبری بسیاری از اعتراضات را به عهده داشته، صبح امروز (پنج شنبه) در بیانیه ای مردم را به تجمع در میدان ها و در مقابل مقر ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح دعوت کرد.

 

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری 'سی ان ان' عربی در این لحظات سرنوشت ساز که کشور منتظر پاسخ نیروهای مسلح به حماسه آفرینی شما در طول این چهار ماه است، از شما می خواهیم در شهر ها و روستاها به میدان های اعتراض بیایید و در مقابل ساختمان های ستاد فرماندهی کل نیروهای مسلح در خرطوم پایتخت سودان تجمع کنید تا اجرای خواسته هایمان و ایجاد تغییراتی بنیادین، به اعتراض ادامه دهید.

 

این انجمن صنفی تاکید کرد: نتیجه مبارزات شجاعانه شما قابل مذاکره و تغییر نیست و سلاح شما خیابان هایی است که خیانت نمی کنند ودر خیابان ها می مانیم تا با هر گونه راه حل جزئی یا دروغین مقابله کنیم و از شما می خواهیم به شایعات توجه نکنید.

 

تظاهرات مردم سودان علیه عمر البشیر از دسامبر 2018 (اذر- دی 97) شروع و موجب شد تا رئیس جمهوری این کشور در فوریه 2019 (بهمن- اسفند 97) با انحلال دولت، به مدت یک سال وضعیت فوق العاده در سودان اعلام کند.

 

اعتراض ها در سودان گرچه در آغاز افزایش قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی را هدف قرار داده بود، اما بعدها به اعتراض علیه البشیر تبدیل شد که نزدیک به 30 سال است در این کشور قدرت را در دست دارد.

 

این خبر کامل می شود..

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------