نتانیاهو در حال تنظیم سند جدید



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,بنیامین نتانیاهو
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی روی یک نظریه جدید امنیت قومی تحت عنوان "مفهوم امنیت ۲۰۳۰" کار می‌کند که به محض تشکیل دولت جدید خود، آن را در کابینه سیاسی، امنیتی مطرح خواهد کرد. 

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، منابع غربی اعلام کردند، نتانیاهو مشغول آماده‌سازی و اصلاح این سند طی چند ماه بوده که آن را در قالب رایزنی با مسؤولان ارشد نظامی و امنیتی کنونی و سابق اسرائیل تدوین کرده است.

 

این دومین بار است که اسرائیل مفهوم امنیت قومی برای خود تعیین می‌کند؛ پیش از این هم دیوید بن گوریون، موسس رژیم جعلی اسرائیل و نخستین نخست وزیر آن این مفهوم را ساخته بود؛ کسی که نتانیاهو در آستانه تصاحب لقب او در داشتن طولانی‌ترین دوره پست نخست وزیری است.

 

سند نتانیاهو یک تغییر ریشه‌ای در مفهوم امنیت اسرائیل، بازتاب سیاست بین‌المللی به ویژه آمریکا در قبال تل‌آویو و سیاست نتانیاهو در قبال فلسطینیان است، چرا که وی در این سند تلاش دارد مفاهیم اصلی مانند راهکار تشکیل دو کشوری که کاملا آن را نادیده می‌گیرد و اصل زمین در برابر صلح که دیگر حرفی از آن به میان نمی‌آورد را بازتعریف کند، زیرا انباشت تهدیداتی که اسرائیل با آن مواجه است در طول سال‌ها افزایش یافته است. سند نخست وزیر اسرائیل تصویری روشن از شکل‌گیری قدرت و به شکل اساسی شامل تعریف تهدیدات است.

 

نتانیاهو درباره این سند که هنوز از آن رونمایی نکرده است، می‌گوید: از این به بعد بودجه نظامی اسرائیل با تولید ملی این رژیم در ارتباط بوده و دست کم شش درصد از آن را شامل خواهد شد. این ارتباط بین بودجه با تولید و دفاع بی‌سابقه بوده و با رویکرد کاهش بودجه نظامی در مقایسه با تولید ملی اسرائیل مغایرت دارد؛ مساله‌ای که به رشد سریع و ادامه توسعه اقتصادی منجر خواهد شد و هدف کاهش بودجه نظامی نیست. زیرا نتانیاهو درباره آن با بسیاری از اقتصاددان‌ها مخالف است در حالی که اقتصاددانان خواستار کاهش سرمایه‌گذاری در مسائل نظامی هستند، نخست وزیر این رژیم می‌گوید: باید بودجه نظامی افزایش یابد، زیرا وجود گنبد آهنین قوی می‌تواند اقتصاد را به زمینه باثباتی برساند که در آن و رشد و توسعه متزلزل نشود.

 

طبق سند مذکور، نتانیاهو قصد دارد سرمایه‌ گذاری بیشتری در زمینه اینترنت و تبدیل اسرائیل به قدرت بزرگتر در این منطقه انجام دهد. زمینه‌های سرمایه‌گذاری بیشتر شامل پایان دادن به دایره تعاریف و موانع پیرامون اسرائیل، سرمایه‌گذاری در زمینه سامانه‌های دفاع موشکی رهگیر چند لایه، در اختیار داشتن تعداد زیادی موشک‌های رهگیر، حفظ جبهه داخلی در برابر حملات موشکی یا زلزله و تجهیزات پیشرفته نیروی هوایی و موشک‌هاست.

 

اما کارشناسان امنیتی معتقدند، هدف نتانیاهو از این اقدامات به همان اندازه‌ای که تلاش دارد خود را حامی اسرائیل و امنیت آن نشان دهد، تقویت امنیت اسرائیل نیست. آنها می‌گویند، نتانیاهو از تهدیدهای روزافزون علیه اسرائیل نمی‌ترسد، چرا که پس از عادی‌سازی روابط علنی و غیرعلنی با اعراب این تهدیدها کاهش یافته است. بلکه او از تهدیدهای سیاسی داخلی نگران است که طی انتخابات اخیر از سوی بنی گانتس، ردیس سابق ستاد ارتش این رژیم و رقیب جدی او برای پست نخست وزیری احساس کرده بود.

 

یکی از رقیبان سیاسی نتانیاهو می‌گوید: به این ترتیب احتمالا وی تا سال ۲۰۳۰ بر سر پست خود باقی می‌ماند و کسی نمی‌داند که آیا این مساله موجب شادی اسرائیل و عرب است یا موجب گریه آنها.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------