ترامپ یک طرح را به نفع عربستان وتو کرد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ترامپ
کاخ سفید اعلام کرد، دونالد ترامپ مصوبه کنگره آمریکا برای پایان دادن به مشارکت کشورش در جنگ ائتلاف سعودی علیه یمن را وتو کرد.

 به  گزارش ایسنا به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در پیامی در توضیح استفاده از این وتو گفت: این مصوبه تلاشی غیرضروری و خطرناک برای تضعیف اختیارات قانونی من است و آن جان هزاران شهروند آمریکایی و سربازان شجاع ما را در حال حاضر و آینده به خطر می‌اندازد.

 

کنگره پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در جهت توقف حمایت آمریکا از عربستان در جنگ یمن در آوریل مصوب کرد در حالی که مجلس سنا در ماه مارس گذشته آن را به تصویب رساند. این برای اولین بار است که دو مجلس کنگره پیش‌نویس قانون مربوط به اختیارات جنگ را تصویب می‌کنند. این مصوبه اختیارات رئیس‌جمهوری را در زمینه اعزام نیرو به عملیات نظامی محدود می‌کند.

 

مجلس نمایندگان آمریکا که تحت کنترل دموکرات‌هاست با ۲۴۷ رای مقابل ۱۷۵ رای این پیش‌نویس را تصویب کرد در حالیکه مجلس سنا نیز که اکثریت آن را جمهوریخواهان تشکیل می‌دهند با ۵۴ رای مقابل ۴۶ رای این طرح را مصوب کرد اما هیچ یک از این دو رای برای ابطال وتوی ترامپ کافی نیستند زیرا که اگر دو سوم اعضای مجلس نمایندگان یا سنا به مصوبه‌ای رای دهند، حق وتو از رئیس جمهوری گرفته می‌شود و مصوبه کنگره به قانون تبدیل می‌شود.

 

طرفداران این مصوبه می‌گویند حملات و بمباران ائتلاف سعودی در یمن به بحران انسانی در این کشور دامن زده و شدیدا ریاض را به دلیل کشتار غیرنظامیان مورد انتقاد قرار می‌دهند.

 

آنها معتقدند، مشارکت آمریکا در جنگ یمن نقض قانون اساسی است زیرا که کنگره نه رئیس جمهوری درباره ورود کشور به جنگ تصمیم می‌گیرد.

 

جنگ چهار ساله در یمن بین ائتلاف متجاوز سعودی و حوثی‌ها منجر به کشتار ده‌ها هزار تن و بدترین فاجعه انسانی در جهان شده است.

 

در این راستا انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات امروز (چهارشنبه) در پی وتوی ترامپ گفت: ‌تاکید ترامپ بر حمایت از ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان اشاره‌ای مثبت و استراتژیک است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------