نمایندگان آمریکایی از تهدید دولت ترامپ علیه دیوان لاهه انتقاد کردند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,   نمایندگان آمریکایی

 تنی چند از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به وزیر خارجه این کشور با انتقاد از تهدیدهای دولت ترامپ علیه دیوان بین المللی کیفری و قضات آن، خواستار احترام به نهادهای بین المللی نظیر این دیوان شدند. 

به گزارش ایرنا، شش تن از اعضای دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه ای به مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور از تهدید برای اعمال محدودیت روادید برای قضات دیوان بین المللی کیفری و اعمال تحریم علیه آن ها اعلام نگرانی شدید کردند.

 

براساس متنی که در صفحه رسمی ایلهان عمر نماینده زن مسلمان آمریکایی در تارنمای رسمی مجلس نمایندگان این کشور منتشر شده، نویسندگان نامه از ابطال روادید «فاتو بنسوده» دادستان کل دیوان بین المللی کیفری ابراز تاسف کردند.

 

در این نامه آمده است: ما نگرانیم که سیاست جدید دولت (آمریکا) در بدنام و تنبه کردن کارکنان دیوان بین المللی کیفری که زندگی خود را وقف ائتلای عدالت کرده اند... ایالات متحده را در کنار مجرمانی قرار دهد که شنیع ترین و فجیع ترین جنایت های جهان را مرتکب شده اند.

 

نمایندگان کنگره آمریکا همچنین با اشاره به اینکه دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور آن دسته از قضات دیوان را که در تحقیقاتی که نارضایتی متحدان واشنگتن را به همراه داشته باشد، مشارکت کنند، تهدید کرده، از این موضوع ابراز نگرانی کردند.

 

این نامه همچنین با اشاره به تهدید پمپئو علیه قضات دیوان بین المللی کیفری برای پیشگیری از تحقیقات درباره جنایت های آمریکا در افغانستان، تاکید کرد اگر واشنگتن خود تحقیقاتی در این زمینه انجام داده و مقصران را مجازات کرده، چرا باید نگران تحقیقات دیوان باشد!

 

نمایندگان دمکرات آمریکایی همچنین با تعیین مهلتی 60 روزه از پمپئو خواستند تعداد و نام کارکنان دیون بین المللی کیفری که هدف تحریم واشنگتن قرار گرفته اند، احتمال لغو ابطال ویزای آن ها، نام های آن دسته از کارکنان وزارت خارجه که در اقدام جدید علیه دیوان نقش داشته اند و همچنین توجیه قانونی این وزارتخانه برای این اقدامات را به کنگره شرح دهد.

 

به گزارش ایرنا، اقدام تهدید آمیز دولت آمریکا سبب شد هفته گذشته پرونده تحقیقات پیرامون جنایات نیروهای نظامی آمریکا در افغانستان که در دیوان بین‌المللی کیفری موسوم به لاهه تشکیل شده بود، به‌ طور موقت بسته شود.

 

دولت آمریکا با مطرح کردن عدم صلاحیت قضایی دیوان بین‌المللی کیفری برای تحقیقات پیرامون جنایات نظامیانش در جنگ افغانستان، و تهدید به عدم صدور روادید برای قضات پرونده، سرانجام توانست با فشار سیاسی پرونده جنایات خود در افغانستان را مسدود کند.

 

قضات دیوان بین‌المللی کیفری می‌گویند مبنای قانونی برای پیگیری ارتکاب جرائم وجود دارد اما کمبود همکاری از سوی ایالات‌ متحده، مقامات افغانی و گروه طالبان شانس پیگرد قانونی این پرونده را از بین برده است.

 

از زمان حمله آمریکا به افغانستان در سال 2001 میلادی تاکنون جامعه بین المللی شاهد کشتار غیرنظامیان در این کشور طی عملیات متعدد نیروهای آمریکایی بوده است.

 

سوزاندن و مُثله کردن اجساد غیرنظامیان و گرفتن عکس یادگاری با آنها، ایجاد زندان‌های مخفی و حمله به مجالس عروسی تنها بخشی از جنایات نیروهای آمریکایی در افغانستان است.

 

همچنین استفاده از روش‌های بازجویی ضدبشری مانند غرق مصنوعی، اجبار به ایستادن برای ساعت های طولانی، جلوگیری از خوابیدن زندانیان به مدت یک هفته و تهدید اعضای خانواده زندانیان از دیگر رفتارهای غیر انسانی نیروهای آمریکایی برابر شهروندان افغانستان بوده است.

 

کمیته بین المللی صلیب سرخ طی گزارشی در این خصوص اعلام کرد که زندانیان افغان در بازداشتگاه های سیا در تاریکی کامل نگهداری می‌شوند، به ‌طور مداوم در سلول‌های انفرادی موسیقی و اصوات ناخوشایند با صدای بلند پخش می شود و نبود سیستم گرمایشی نیز موجب مرگ زندانیان شده است.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------