رئیس جمهور جدید اوکراین خواستار تحریم بیشتر روسیه شد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,ولادیمیر زلنسکی
ولادیمیر زلنسکی رئیس جمهور جدید اوکراین پس آن که ولادیمیر پوتین دستور تسهیل گذرنامه روسی به ساکنان شرق اوکراین را صادر کرد از غرب خواست تحریم های بیشتری علیه روسیه وضع کنند. 

به گزارش ایرنا، دفتر زلنسکی در بیانیه ای، تسهیل درصدور گذرنامه های روسی برای ساکنان جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوگانسک را محکوم کرد.

 

پوتین در جمع خبرنگاران در تشریح دستور خود گفت که مسکو اقدامی انسان دوستانه انجام داده است و هیچ قصدی برای ایجاد مشکل برای دولت جدید اوکراین ندارد.

در بیانیه ستاد انتخاباتی زلنسکی که توسط دفتر مطبوعاتی رئیس جمهوری منتخب اوکراین صادر شده، آمده است: این دستور (رئیس جمهوری روسیه) ما را به حل مساله اصلی یعنی آتش بس نهایی در دونباس نزدیک نمی کند.

 

در بیانیه خاطرنشان شده است: با این دستور، روسیه مسئولیت خود را به عنوان کشور متخاصم و اشغالگر پذیرفته است.

 

«این اقدامات تاییدکننده نقش واقعی روسیه به عنوان کشور متخاصم برای جامعه جهانی است که جنگ علیه اوکراین به راه انداخته است.»

 

در ادامه بیانیه آمده است: به رغم این مساله، اوکراین تمام اقدامات لازم را بکار خواهد بست تا به اتباع خود که ناچارا در اراضی اشغالی بسر می برند کمک و از آنها حمایت کند.

 

در بیانیه ستاد انتخاباتی زلنسکی گفته شده است که کی یف امیدوار به کسب حمایت جامعه جهانی در مساله دفاع از منافع و حقوق و آزادی ساکنان منطقه دونباس و تشدید فشارهای دیپلماتیک و تحریمی بر روسیه است.

 

پترو پروشنکو رئیس جمهور فعلی اوکراین نیز که تا یک ماه دیگر در این مقام خواهد ماند در فیس بوک خود خواستار محکوم کردن اقدام پوتین شده است.

 

به گزارش رسانه های روسی، اوکراین خواستار برگزاری فوری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی دستور رئیس جمهوری روسیه شده و امروز این نشست برگزار خواهد شد.

ولادیمیر زلنسکی کمیدین مشهور اوکراین هفته گذشته در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری با کسب 73 درصد آرا که یک رکورد محسوب می شود به مقام ریاست جمهوری رسید.

 

زلنسکی گفت وگو با روسیه برای حل مسائل و اختلافات کشورش را از اولویت های سیاست های خود در کارزار انتخاباتی اعلام کرده بود.

 

وی در همین حال بر لزوم بازگرداندن کریمه به اوکراین و کنترل کامل حکومت مرکزی اوکراین بر مناطق لوگانسک و دونتسک و نیز گرفتن خسارت از روسیه تاکید کرد.

 

روابط روسیه و اوکراین از سال 2014 با روی کار آمدن دولت غرب گرا در کی یف تیره شده و دولت اوکراین چندین بسته تحریمی علیه روسیه وضع کرده و مسکو نیز در پاسخ تحریم های به مراتب سختری را علیه کی یف اعمال کرده است.

 

اتحادیه اروپا به رهبری آمریکا در غرب نیز از سال 2014 انواع تحریم های اقتصادی را در حمایت از اوکراین علیه روسیه وضع کرده است که همچنان ادامه دارد. 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------