آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

رابرت گیتس: پرونده مداخله روسیه مختومه نیست/ نامزدهای ریاست جمهوری آمریکا خیلی پیر هستند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
وزیر دفاع سابق آمریکا با انتقاد ار در خواست رهبر اکثریت سنا برای کنار گذاشتن مساله گزارش مولر اظهار کرد، مداخله روسیه در انتخابات آمریکا همچنان یک مساله اضطراری است. 

به گزارش ایسنا، میچ مک‌کانل، رهبر اکثریت سنای آمریکا هفته گذشته پرونده گزارش رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا را "مختومه" اعلام کرد. رابرت گیتس، وزیر دفاع سابق آمریکا اما در گفت‌وگویی مفصل با شبکه "سی‌بی‌اس" اظهار کرد: آمریکا با شدت کافی به مداخله آشکار روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ واکنش نشان نداده است.

 

گیتس که یک مقام جمهوری‌خواه است و در دوران ریاست جمهوری جورج بوش پسر و باراک اوباما وزیر دفاع آمریکا بوده، اظهار کرد: بخشی از گزارش مولر که درباره مداخله روسیه است هنوز مختومه نیست و واقعاً فکر می‌کنم مقامات منتخبی که برای انتخاب شدن به برگزاری انتخابات صادقانه وابسته هستند، باید اقدام برای محافظت از سیستم انتخاباتی آمریکا در برابر مداخله خارجی‌ها را بالاترین اولویت خود قرار دهند.

 

به گزارش روزنامه واشنگتن پست، گیتس عدم اشاره دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به احتمال مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۲۰ در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در اوایل ماه جاری میلادی را یک "اشتباه" خواند و گفت: فکر می‌کنم او باید می‌گفت "مدارکی موجود است و هرگز این کار را تکرار نکن، در غیر این صورت برای روسیه عواقبی خواهد داشت". فکر می‌کنم او واقعاً باید این مساله را با او مطرح می‌کرد.

 

وزیر دفاع سابق آمریکا افزود، ممکن است ترامپ به دلیل "رابطه غیرمعمولش با پوتین یا اینکه احساس می‌کند هرگونه تایید دست داشتن روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ به گونه‌ای پیروزی او در این انتخابات را غیرقانونی نشان می‌دهد"، در زمینه مقابله با روسیه مردد باشد.

 

وی افزود: نمی‌داند چه انگیزه‌های در هم‌آمیخته‌ای پشت این مساله است اما جالب اینجاست که همه اطرافیان رئیس جمهوری در واقع دیدگاهی واقع‌بینانه‌تر درباره روسیه دارند و این کنگره را نیز شامل می‌شود.

 

گیتس ادامه داد که دولت ترامپ باید علاوه بر تحریم‌ها، "استفاده از برخی توانایی‌های دیگر آمریکا برای مقابله با روسیه را نیز در نظر داشته باشد و مردم روسیه را از میزان فساد پوتین آگاه کند".

 

او در این باره گفت: فکر می‌کنم می‌توانیم مشکلات بیشتری برای او به وجود آوریم. ما توانایی این کار را داریم.

 

گیتس همچنین با انتقاد از مدیریت ترامپ در روابط با تهران گفت، توافق هسته‌ای ایران "نقص‌های عمیقی" داشت اما خروج از آن اشتباه بود زیرا "موجب انزوای ما و همچنین ایرانی‌ها شد". وی افزود، باید با "مداخله ایران در خاورمیانه" مقابله شود.

 

ترامپ هفته پیش اعلام کرد که جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا در زمان باراک اوباما باید به خاطر دیدار با مقامات ایرانی در سال ۲۰۱۷ تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. گیتس اما امکان این اقدام علیه کری را رد کرد و گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد. سیاستمداران و رهبران سابق آمریکایی همیشه با دیگر رهبران گفت‌وگو می‌کنند.

 

او با این حال اظهار کرد، اقدام برای مذاکره با دولت‌های خارجی بر سر مسائل سیاسی پس از ترک یک سمت دولتی "اشتباه" است. گیتس در این باره گفت: به نظرم تلاش برای مذاکره با یک رهبر خارجی در حالی که قدرتی (دولتی) ندارید، اشتباه است. در یک زمان واحد تنها یک رئیس جمهوری وجود دارد.

 

به گزارش روزنامه دیلی میل، وزیر دفاع سابق آمریکا همچنین با اشاره به جو بایدن، نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ گفت، او نه تنها برای رئیس جمهور شدن خیلی پیر است، بلکه طی چهار دهه گذشته نظر او تقریباً در خصوص تمام مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی اشتباه بوده است.

 

او با زیر سوال بردن کارآمد بودن بایدن در مقام رئیس جمهوری گفت: من و او در دولت اوباما در خصوص برخی مسائل کلیدی با هم توافق داشتیم اما در مساله افغانستان و برخی مسائل دیگر اختلاف قابل توجهی داشتیم.

 

گیتس اظهار کرد: فکر می‌کنم این معاون سابق رئیس جمهوری آمریکا با ارتش مشکلاتی داشت. به نظرم چگونگی برخورد او با مقامات ارشد نظامی و رابطه‌اش با آنان به شخصیت‌های افرادی بستگی داشت که در آن زمان روی کار بودند.

 

او همچنین به یادداشت خاطراتش در سال ۲۰۱۴ که در آن نوشته بود "دوست نداشتن جو بایدن غیرممکن است" تاکید کرد و گفت: او مردی درستکار است و نمی‌تواند چیزی که در ذهن دارد را پنهان کند و یکی از آن آدم‌های کمیابی است که می‌توانید در هنگام مواجهه با بحران‌های شخصی برای کمک به او مراجعه کنید.

 

گیتس با وجود تحسین شخصیت بایدن اظهار کرد: با این وجود فکر می‌کنم نظر او طی چهار دهه گذشته تقریباً درباره تمام مسائل سیاست خارجی و امنیت ملی اشتباه بوده است.

 

وی افزود، بایدن و برنی سندرز که هر دو نامزد حزب دموکرات برای انتخابات ۲۰۲۰ هستند، "انرژی لازم برای ریاست جمهوری" را ندارند.

 

گیتس که خود ۷۵ سال دارد، اظهار کرد: مطمئن نیستم که (در ۷۰ سالگی) تیزهوشی‌ای را داشته باشید که احتمالاً در دهه ۶۰ زندگی خود دارید. تصور بر عهده گرفتن چنین مسؤولیت‌هایی در این مقطع از زندگی بسیار ترسناک به نظر می‌رسد.

 

این مقام جمهوری‌خواه همچنین تاکید کرد که دونالد ترامپ نیز در سن ۷۲ سالگی برای این شغل بسیار پیر است.

 

او با اشاره به اینکه رونالد ریگان دور دوم ریاست جمهوری‌اش را در سن ۷۳ سالگی آغاز کرد، گفت: این سوالی است که مردم باید به آن پاسخ دهند.

 

به گفته گیتس، ریگان "رئیس جمهوری بسیار بزرگ" بود.

 

او در ادامه افزود: وقتی درباره تصدی ریاست جمهوری صحبت می‌کنید، توانایی انجام این کار در همه زمینه‌ها باید همیشه مد نظر قرار گیرد.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------