نامزد خاشقچی: واشنگتن برای اجرای عدالت در پرونده خاشقچی هیچ اقدامی نکرده است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,نامزد خاشقچی
خدیجه چنگیز نامزد "جمال خاشقچی" روزنامه نگار مشهور سعودی که با دستور "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی کشته شد در مقاله اخیر خود در روزنامه نیویورک تایمز آمریکا نوشت: آمریکا برای اجرای عدالت و به مجازات رسیدن عاملان قتل خاشقچی هیچ اقدامی نکرده است. 

وی در این مطلب که همزمان با گزارش سازمان ملل درباره قتل خاشقچی منتشر شده، افزود: واشنگتن می‌توانست با استفاده از روابط خود با ریاض، سعودی‌ها را وادار کند تا مقصر اصلی این جنایت را معرفی و آن را به سزای عملش برساند، اما آمریکا راه دیگری را انتخاب کرد.

 

خدیجه چنگیز از آمریکا خواست تا با ملاحظه گزارش "اگنس کالامارد" گزارشگر ویژه سازمان ملل، در خصوص اعدام‌های خارج از قانون در عربستان سعودی تأمل کند.

 

گزاشگر ویژه سازمان ملل در امور اعدام، روز چهارشنبه تصریح کرد: دلایل موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد بن سلمان در جریان این قتل دست داشته، اما هم چنان نیاز به تحقیق بیشتری است.

 

وی همچنین تاکید کرد: دولت سعودی در قتل روزنامه نگار عربستانی مقصر است و تحقیقات انجام شده توسط آنکارا و ریاض، استاندارد بین المللی نداشته است.

 

وی به صراحت گفت که مسؤولیت کشته شدن خاشقچی با دولت عربستان است.

 

هم چنین در گزارش سازمان ملل آمده است که تحریم عاملان قتل خاشقچی باید شامل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و دارایی‌های وی در خارج بشود.

خاشقچی، سردبیر پیشین روزنامه دولتی الوطن و مشاور شاهزاده «ترکی الفیصل» سفیر سابق سعودی در واشنگتن بود که پس از تعیین محمد بن سلمان به ولیعهدی، خاک کشورش را ترک کرد.

 

این روزنامه نگار ۵۹ ساله منتقد هیأت حاکمه سعودی، یک هفته پس از آنکه از مقام‌های سعودی به خاطر سکوت در برابر اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرده بود، در کنسولگری سعودی در استانبول کشته شد.

 

وی در سلسه توئیتی در ۴ مهرماه ۹۷ نوشته بود: در حیرتم از اینکه سران کشورهای عربی چرا پاسخ رسمی به اهانت‌های رئیس جمهوری آمریکا نمی‌دهند.

 

خاشقچی پیشتر نیز در سلسه مقالاتی در روزنامه واشنگتن پست آمریکا، از سیاست‌های عربستان در خصوص بحران قطر، قطع روابط با کانادا، جنگ علیه یمن و برخورد هیأت حاکم با رسانه‌ها و فعالان مدنی به ویژه مدافعان حقوق بشر انتقاد کرده بود.

 

 

 ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------