نزاع حقوقی حاکم دبی و همسرش در دادگاه انگلیس/ سناریوی فرار زنان ادامه دارد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,نزاع حقوقی حاکم دبی و همسرش
رسیدگی به نزاع حقوقی دو تن از برجسته‌ترین اعضای خاندان امارت دبی در میانه ادعاهایی مبنی بر لابی‌گری دولت انگلیس در خصوص این پرونده در دادگاه‌های لندن آغاز شده است. 

به گزارش ایسنا، شاهزاده هیا، دختر حسین پادشاه درگذشته اردن (خواهر ناتنی ملک عبدالله دوم، شاه کنونی اردن) و همسرش، محمد بن راشد آل مکتوم، حاکم دبی از یکدیگر جدا شده‌اند و اکنون درگیر نزاعی رسمی در دادگاه عالی انگلیس هستند. این پرونده قضایی پس از آن به جریان افتاد که هیا از دبی فرار کرد و رسیدگی به این پرونده از اواخر ماه جاری میلادی از سر گرفته می‌شود.

 

خاندان سلطنتی امارات همچنین از زمان فرار شاهزاده لطیفه، دختر محمد بن راشد آل مکتوم در سال ۲۰۱۸ و دستگیری‌اش در آب‌های هند و بازگرداندنش به امارات کانون توجه بوده است.

 

به گزارش روزنامه گاردین، شاهزاده هیا اما با خاندان سلطنتی انگلیس رابطه نزدیکی دارد و همچنین صاحب خانه‌ای به ارزش ۸۵ میلیون پوند در نزدیکی کاخ کنزینگتون است. او همچنین به رغم علاقه‌اش به سوارکاری و بر خلاف سال‌های گذشته، در تابستان جاری در شهر اسکات که مرکزی برای سوارکاری است، دیده نشده اما به نظر می‌رسد که او هم‌اکنون در انگلیس باشد.

 

 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,نزاع حقوقی حاکم دبی و همسرش

شاهزاده هیا به همراه دو فرزندش یعنی شاهزاده زید هفت ساله و شاهدخت جلیله ۱۱ ساله گریخته است. او با خود مبلغی معادل ۳۱ میلیون لیره استرلینگ را خارج کرده و حاکم دبی که یکی از ثروتمندترین شخصیت‌های جهان است و حدود ۱۶ میلیارد دلار دارایی دارد خواستار بازگشت دو فرزندش است، در حالی که دخترش جلیله با او تماس گرفته و گفته، نمی‌خواهد به دبی بازگردد.

 

براساس گزارش‌های مختلفی که در رسانه‌های عربی منتشر شده یک دیپلمات آلمانی به او برای فرار از دبی کمک کرده و این باعث بحران دیپلماتیک شدید بین امارات و آلمان شده است.

 

او در سال ۲۰۰۴ با محمد بن راشد ازدواج کرد و ششمین همسر او است. هیا در مدارس خصوصی انگلیس و در دانشگاه آکسفورد در رشته‌های فلسفه، علوم سیاسی و اقتصاد تحصیل کرده و همچنین در کمیته بین‌المللی المپیک حضور داشته است. این شاهزاده سفیر حسن نیت برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل نیز بوده است.

 

گفته شده است که دبی به طور غیرعلنی به دنبال بازگرداندن هیا به امارات است و به نظر می‌رسد که او در انگلیس نگران امنیت شخصی خود است. با این حال به نظر می‌رسد وزارت امور خارجه انگلیس این مساله را نزاعی خصوصی می‌داند و قصد ندارد در آن دخالت کند.

 

در این راستا سفارت امارات در لندن شرکت داشتن در هرگونه گفت‌وگو درباره حضور شاهزاده هیا در انگلیس را تکذیب کرده است.

 

سخنگوی این سفارت اظهار کرد: دولت امارات قصد ندارد درباره زندگی شخصی افراد اظهارنظر کند و در این خصوص با همتایان آلمانی یا انگلیسی گفت‌وگو نشده است.

 

گزارش شده است که هیا ابتدا از دبی به آلمان رفته و احتمالاً به آلمان درخواست پناهندگی داده است.

 

مدیر اجرایی گروه "بازداشت‌شده در دبی" که وقایع امارات را به دقت زیر نظر دارد، اظهار کرده است: ما می‌دانیم که شاهزاده لطیفه از امارات فرار کرده و به دنبال پناهندگی بوده و ادعا کرده از سوی پدرش از او سوء استفاده‌ای شده که غیرقابل بیان است. حالا به نظر می‌رسد شاهزاده هیا نیز از کشور فرار کرده و در آلمان به دنبال پناهندگی بوده است.

 

وی افزود: این مساله مشخصاً سوالاتی جدی را درباره علت فرار هیا مطرح می‌کند. در نهایت او یک زن بالغ و آزاد و خواهر پادشاه اردن است اما به نظر می‌رسد احساس امنیت نمی‌کند.

 

آل مکتوم شش همسر دارد و پدر ۲۳ فرزند است، فرار هیا اولین تلاش زنان برای گریختن از کاخ سلطنتی دبی نیست زیرا که دختر حاکم دبی، شمس ۳۷ ساله که از همسر اول اوست در سن ۱۹ سالگی اقدام به فرار کرد اما تلاش او ناکام ماند و از آن زمان در دبی در بازداشت است. شمس مدعی شده که قربانی خشونت‌ها و مجازات طولانی مدت از سوی پدرش شده و می‌خواهد زندگی عادی یک زن جوان را داشته باشد.

 

اما خواهر کوچکتر شمس، لطیفه ۳۳ ساله نیز در یک اقدام جسورانه تلاش کرد با کمک یک مقام اطلاعاتی سابق فرانسه که در قایقی منتظر او بود از طریق دریا فرار کند اما نیروهای کماندو او را در مقابل سواحل هند بازداشت کردند. لطیفه نیز گفته است، خواهرش در دبی در حبس به سر می‌برد و نیروهای پدرش او را تحت نظر داشته و مواد مخدر به او می‌دهند.

 

اما به نظر می‌رسد ملک عبدالله دوم به طور غیرمستقیم در قضیه فرار خواهرش مداخله کرده و شاهزاده حسین ولیعهد اردن را به نزد حاکم دبی فرستاده است.

 

شاهزاده حسین به حاکم دبی تاکید کرده است:‌ امیدوارم روابط مثبت ما با تو حفظ شود و مثل گذشته باقی بماند.

 

در جواب حاکم دبی گفته است: من فقط دو فرزندم را می‌خواهم.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------