دموکرات‌های کنگره به دنبال استفاده حداکثری از اختیارات نظارتی خود علیه ترامپ



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
کنگره آمریکا تلاش‌هایش برای استفاده از قدرتمندترین سلاحش علیه دونالد ترامپ یعنی سلاح "نظارت" را تشدید می‌کند.

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه هیل، در حالی که تعداد هر چه بیشتری از دموکرات‌ها از نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا می‌خواهند فرآیند استیضاح دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا را آغاز کند او در پاسخ به پیروزی‌های اخیر دموکرات‌ها در دادگاه علیه ترامپ اشاره کرده و این پیروزی‌ها را توجیهی می‌داند برای آن که فرآیند استیضاح به عنوان یک فرآیند دارای تبعات سیاسی چشمگیر علیه ترامپ دیگر ضرورتی ندارد.

 

در عین حال سوابق تاریخی نیز گفته او را تأیید می‌کنند چرا که معمولاً قضات دادگاه‌های آمریکا در نزاع‌های دادگاهی بر سر اختیارات اجرایی به نفع اختیارات نظارتی کنگره رأی داده‌اند.

 

حامیان استیضاح ترامپ در کنگره آمریکا استدلال می‌کنند دست زدن به تحقیقات برای استیضاح او باعث تقویت دست دموکرات‌ها در ارتباط با دیگر موضوعات نظارتی خواهد شد.

 

برخی کارشناسان حقوقی نیز استدلال می‌کنند که حتی بدون استیضاح نیز دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا به احتمال زیاد در نزاع‌های دادگاهی علیه دولت ترامپ پیروز خواهند شد حتی اگر این نزاع‌ها انقدر طول بکشد که کار به دادگاه عالی منتهی شود.

 

جیل واین بنکس، یک عضو تیم دادستانی ویژه آمریکا در جریان رسوایی واترگیت به پایگاه هیل گفت: من فکر می‌کنم که نقش کنگره به عنوان یک سازمان نظارتی به حدی قدرتمند است که دادگاه عالی نیز احضاریه‌های آن را مورد تأیید قرار دهد.

 

عده‌ای دیگر نیز در این میان می‌گویند پیگیری تحقیقات برای استیضاح ترامپ به جای تحقیقات معمول، باعث امتیاز دیگری برای قانونگذاران در دادگاه در خصوص برخی منازعات قانونی به ویژه در ارتباط با موضوع تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه تحقیق در خصوص ارتباط کمپین ۲۰۱۶ ترامپ با روسیه، می‌شود.

 

مایکل کانوی که یک مشاور حقوقی در کمیته قضائی مجلس نمایندگان آمریکا در زمان رسوایی واترگیت بوده گفت: من فکر می‌کنم آغاز تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ باعث تقویت چشمگیر دست کمیته قضایی این مجلس در زمان مراجعه به دادگاه می‌شود.

 

او خاطر نشان کرد: این کمیته طرفی است که مجری تحقیقات رسمی برای استیضاح ترامپ محسوب می‌شود.

 

اما عده‌ای دیگر می‌گویند، دموکرات‌ها قدم در منطقه‌ای نامعلوم خواهند گذاشت و ریسک‌های سیاسی مرتبط با چنین استیضاحی نسبت به مزایای حقوقی آن نمی‌ارزد.

 

واین بنکس گفت: این امکان هست که یک دادگاه در میانه تحقیقات برای استیضاح ترامپ دلایل قانع‌کننده‌تری ببیند اما این هم هرگز آزموده نشده است.

 

نزاع‌های دادگاهی می‌تواند تا چند ماه به طول بینجامد و منجر به تأخیر چشمگیر در فرآیندهای تحقیقات انجام شده از سوی خود دموکرات‌ها شود.

 

همچنین این نزاع‌های دادگاهی نیز ریسک شکست یا عقب نشینی را در پی خواهند داشت و در این صورت می‌توانند باعث ایجاد اعتباری بد برای کنگره در آینده و یا حتی دولت‌های آینده آمریکا شوند.

 

روز سه‌شنبه دموکرات‌ها اولین شکایت رسمی خود را علیه دولت ترامپ به منظور اعمال اختیار نظارتی خود ثبت کردند و از یک قاضی خواستند وزارت خزانه داری آمریکا را وادار به تحویل دادن اسناد و مدارک مالیات‌های ترامپ کند.

 

دموکرات‌ها در عین حال در چالش قانونی با ترامپ بر سر احضاریه‌های صادر شده برای شرکت‌های خصوصی به منظور دستیابی به اسناد مالی او به ویژه اسناد نزد دویچه بانک درگیر هستند.

 

پلوسی هشدار داده که حزب دموکرات فعلاً آماده آغاز فرآیندهای مربوط به استیضاح ترامپ نیست.

 

دیوید دورسن که به عنوان معاون مشاور حقوقی ارشد در کمیته واترگیت سنا خدمت کرده، گفت: احضاریه‌های مجلس نمایندگان آمریکا به نحوی تهیه می‌شوند که بر اختیار اعمال نظارت کنگره تاکید کنند و این برای پیروز شدن قانونگذاران در دادگاه‌ها کافی خواهد بود.

 

رئیس جمهور آمریکا تاکنون دو بار شخصاً تلاش کرده تا جلوی عملی شدن احضاریه‌های کنگره به منظور دست یافتن به اسنادی علیه او نزد نهادهای مالی را بگیرد.

 

دموکرات‌ها نیز تاکنون به پیروزی‌هایی در شکایت‌هایشان علیه این تلاش‌های ترامپ دست یافته و مطمئن هستند در نزاع‌های قانونی بیشتر در آینده پیروز خواهند شد. در حالی که وکلای رئیس جمهور می‌گویند این احضاریه‌ها دارای انگیزه سیاسی و تلاشی برای آسیب زدن به ترامپ در مبارزات انتخاباتی برای سال ۲۰۲۰ هستند اما قضات آمریکا جانب دموکرات‌های مجلس نمایندگان را گرفته و ادعای آنها مبنی بر تطبیق داشتن احضاریه‌هایشان با اختیارات نظارتی خود را تأیید کرده‌اند.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------