کره شمالی: سئول همکاری های دو کره را نباید به آمریکا گره بزند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,
پیونگ یانگ از کره جنوبی بشدت انتقاد کرد که برنامه های همکاری دو کره را به روابط با آمریکا گره زده و مانع رشد مناسبات شده است. 

به گزارش ایرنا، «یوریمین زوکاری» از رسانه های مهم و بلندگوهای تبلیغاتی کره شمالی در گزارش روز دوشنبه خود آورده است: هر رابطه از نوع همکاری از سوی کره جنوبی به پیشرفت ها در خلع سلاح هسته ای شبه جزیره کره پیوند زده می شود.

 

این گزارش تاکید می کند که طرح های مهمی برای همکاری دو کره وجود دارد و درباره آنها رایزنی شده است اما کره جنوبی می گوید که همه برنامه ها منوط به حل و فصل مساله هسته ای شبه جزیره کره است.

 

این رسانه متعلق به دستگاه تبلیغاتی کره شمالی می افزاید: این واقعاً مضحک است که همسایه جنوبی هر موردی از همکاری های دوجانبه را به روابط آمریکا و کره شمالی پیوند بزند.

 

این گزارش اقداماتی از این دست را گستاخانه و نامناسب توصیف کرده و از کره جنوبی خواسته است تا گام های مثبت و مناسبی برای رشد روابط دو کره و اجرای طرح های همکاری دو کشور بردارد.

 

دو کره بارها درباره روابط دوجانبه و طرح های همکاری ریلی و زمینی و خطوط هوایی مذاکراتی داشته اند اما کره جنوبی تحریم ها و مساله غیراتمی شدن کره شمالی را مانع از پیشرفت در این زمینه ها دانسته و این طرح ها تاکنون اجرایی نشده است.

 

از طرف دیگر وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است واشنگتن امیدوار است تعلیق برنامه هسته ای کره شمالی به عنوان آغاز روند خلع سلاح پیونگ یانگ باشد.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی در دیداری ناگهانی در منطقه غیرنظامی میان مرز کره شمالی و کره جنوبی توافق کردند تا مذاکرات هسته‌ای خود را که از ماه فوریه در ویتنام متوقف شده بود، از سر بگیرند.

 

«مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه ایالات متحده اعلام کرد که این مذاکرات ممکن است در ماه ژوئیه، احتمالاً یک یا دو هفته دیگر برگزار شود.

 

به نوشته تارنمای اس جی نیوز سنگاپور دولت ترامپ گزارش نشریه نیویورک تایمز مبنی بر درخواست آمریکا از کره شمالی برای تعلیق برنامه هسته‌ای به جای خلع سلاح کامل و پذیرش پیونگ یانگ به عنوان یک کشور هسته‌ای را رد کرد.

 

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز در این باره گفت: «تعلیق، هرگز راه حل مناسبی برای این موضوع نخواهد بود و پایان این روند هم نیست؛ بلکه چیزی است که امیدواریم در آغاز راه شاهد آن باشیم من فکر نمی‌کنم دولت توقف را به عنوان هدف نهایی در نظر گرفته باشد.»

 

کره شمالی آزمایش های هسته‌ای موشکی خود را از سال ۲۰۱۷ به حالت تعلیق درآورده است، اما مقامات آمریکا بر این باورند که پیونگ یانگ در حال گسترش زرادخانه‌های خود به منظور تولید سوخت موشک است.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید که هدف نهایی آمریکا از بین بردن تمام سلاح‌های هسته‌ای این کشور است.

 

آمریکا و کره شمالی تاکنون دو دیدار به منظور دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی برگزار کرده‌اند که در نخستین دیدار در سنگاپور، کیم متعهد به خلع سلاح کامل هسته‌ای و ترامپ نیز متعهد به لغو برخی تحریم‌های این کره شد؛ اما نشست دوم این دو رهبر که در هانوی ویتنام برگزار شده بود بدون دستیابی به توافق پایان یافت.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------