اوضاع در تاسیسات آزمایش هسته‌ای کره شمالی همچنان آرام است



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , آزمایش هسته‌ای کره شمالی
با وجود گذشت ۱۸ ماه از زمانی که کره شمالی تاسیسات هسته‌ای مهم خود موسوم به پانگی-ری را تعطیل اعلام کرد، همچنان فعالیتهای کارمندان و نیروها در این تاسیسات به صورت محدود و پراکنده وجود دارد اما فعالیت عمده و قابل مشاهده‌ای در ارتباط با برنامه هسته‌ای کره شمالی در آن تشخیص داده نشده است. 

به گزارش ایسنا، به نوشته پایگاه نشنال اینترست، حکومت کره شمالی ظاهراً تلاش داشته تا بعد از اعلام تعطیلی این تاسیسات مخصوص آزمایشهای هسته‌ای خود، همچنان آن را  محفوظ نگه دارد به گونه‌ای که هر زمان بخواهد در مدت زمان کوتاهی دوباره آن را فعال سازد.

 

این در حالی است که کره شمالی  از اواخر ۲۰۱۷ تاکنون هیچ گونه آزمایش موشک بالستیک دوربرد نیز انجام نداده است اما این توقف آزمایشات موشکی کره شمالی همچون تعطیل ساختن تاسیسات پانگی-ری حالت موقت دارد.

 

فرانک پابیان و جک لیو، دو گزارشگر یک اندیشکده موسوم به اندیشکده "۳۸ نورث" که تحولات کره شمالی را رصد می‌کند، گزارش دادند: تصاویر ماهواره‌های تجاری در اوایل ژوئیه نشان می‌دهد که هر چند تاسیسات پانگی-ری کاملاً رها و ترک نشده اما هنوز فعالیت عمده ای در اطراف تونل‌های  مخصوص آزمایش هسته‌ای یا مرکز فرماندهی در این تاسیسات وجود نداشته است.

 

پابیان و لیو در گزارش خود نوشتند: تحرکات پرسنل در اطراف منطقه اصلی پشتیبانی‌های اداری مشخصاً وجود دارند از جمله نشانه‌هایی از پرورش سبزیجات در یک گلخانه دیده می‌شود. هر چند که هیچ فعالیت عمده‌ای در اطراف مرکز فرماندهی مشاهده نشده اما این منطقه همچنان به خوبی از زمان تعطیل شدن این سایت در ماه مه ۲۰۱۸ حفظ و نگهداری شده است.

 

این در حالی است که کره شمالی به رغم اتخاذ یک سری مواضع آشتی‌جویانه هنوز حاضر به این که ده‌ها کلاهک هسته‌ای خود یا موشک‌های میانبرد یا دوربردش را تسلیم کند نشده است.

 

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی تاکنون سه بار با یکدیگر دیدار داشتند اما هنوز بر سر طرحی به منظور توقف دایمی برنامه هسته‌ای کره شمالی و یا خنثی ساختن این برنامه توافق نکرده‌اند.

 

دیوید رایت، یک مدیر برنامه امنیت جهانی در سازمان موسوم به "اتحادیه دانشمندان نگران" در گزارشی چندی پیش نوشت: کره شمالی هنوز اقدامات غیرقابل برگشت به سمت پایان دادن به برنامه موشکی خود در پیش نگرفته اما در عین حال دست به گام‌های معناداری زده که شاید حتی تا سال ۲۰۱۷ هم غیرقابل تصور بودند و این نشان می‌دهد که مشکلی با گام‌های بیشتری که معناتر هم باشند ندارد و چنانچه این اتفاق بیافتد، منافع امنیتی آمریکا و همپیمانانش در منطقه به میزان چشمگیری پیشرفت خواهد داشت. با این حال این اقدامات نیازمند این است که کره شمالی احساس کند به حد کفایت از تضمین و امنیت برخوردار است و این اتفاق قرار نیست یک شبه رخ بدهد و همچنین نیازمند این است که آمریکا برای این منظور اقدامات متقابلی را انجام دهد.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------