بن‌سلمان پیش از ولیعهدی ۳ بار با سلمان العوده ملاقات کرده بود



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , سلمان العوده
پایگاه خبری آمریکایی سی‌ان‌ان گزارشی درباره تلاش چند سال پیش محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برای سوءاستفاده از محبوبیت سلمان العوده، مبلغ برجسته این کشور و ایده‌های اصلاح‌طلبانه وی در راستای دستیابی به بلندپروازی‌های سیاسی خود منتشر کرد. پیش از اینکه علیه او دست به کودتا بزند و وی با حکم اعدام مواجه شود.

به گزارش ایسنا، پایگاه خبری مذکور این گزارش را کمی پیش از جلسه محاکمه فردای (یکشنبه) العوده تحت عنوان "محمد بن سلمان همواره از العوده مشورت می‌گرفت و در حال حاضر دادستانی کل عربستان به دنبال اعدام وی است"، منتشر کرد. احتمال دارد در این جلسه حکمی علیه وی صادر شود.

 

گزارش مذکور به سه دیدار بن سلمان با العوده در سال ۲۰۱۲ یعنی پیش از اینکه ولیعهد شود، پرداخته است. عبدالله العوده، پسر این مبلغ بازداشتی گفت، هنگامی که بن سلمان با پدرش نخستین بار در سال ۲۰۱۲ دیدار کرد، خانواده‌اش فکر می‌کردند که این دیدار خیلی مهم نیست زیرا بن سلمان آن زمان صرفا یکی از اعضای خانواده سلطنتی بود.

 

عبدالله که در دانشگاه جورج تاون آمریکا پژوهشگر است، گفت، با وجود بلندپروازی‌های سیاسی آشکار بن سلمان در آن زمان، واضح بود که در دنیای سیاست مبتدی است و پدرش سلمان بن عبدالعزیز در آن دوره پیش از اینکه بن سلمان در سال ۲۰۱۵ ولیعهد شود، امیر منطقه ریاض بود.

 

نویسنده این گزارش به نقل از پسر العوده نوشت، بن سلمان در ظاهر نسبت به افکار پدرش در خصوص تغییرات در عربستان مشتاق بود اما پس از گذشت سه ماه از ولیعهدی، وی در ماه ژوئن ۲۰۱۷ العوده را با صدها تن دیگر از مبلغان، متفکران و بازرگانان بازداشت کرد.

 

همچنین عبدالله گفت، پدرش طی دیدارها با بن سلمان، ارزش‌های اصلاحات و تدابیر خردمندانه را به نیکی ستود.

 

در این گزارش آمده است، مبلغ سعودی از سال ۱۹۹۹ ایده‌های جدیدی در سر داشته و پس از اینکه به یکی از سران "جنبش الصحوه" تبدیل شد، خواستار اصلاحات سیاسی، مسامحه دینی و مبارزه با فساد شد.

 

ولیعهد سعودی هنگامی که با العوده چه در منزل وی و چه در دفتر سلطنتی دیدار می‌کرد، تلاش می‌کرد او را به خود نزدیک کند به ویژه اینکه این مبلغ برجسته حامیان فراوانی داشته و تعداد دنبال‌کنندگانش در صفحه توییتر بیش از ۱۳ میلیون تن است.

 

در این خصوص، عبدالله گفت، بن سلمان در حالی که به دنبال نشان دادن خود به عنوان ستاره‌ای در عرصه سیاسی عربستان بود، تلاش داشت نظر پدرش را جلب کند. ولیعهد سعودی می‌خواست در میان طرفدارانش العوده را تبلیغ کند اما او این مساله را نپذیرفت.

 

پسر العوده تاکید کرد که بن سلمان به همان اندازه که به دنبال بسیج کردن جمع کثیری از مردم برای حمایت از بلندپروازی سیاسی خود بود، در واقع توجهی به ایده‌های اصلاح‌طلبانه این مبلغ برجسته نداشت.

 

در این گزارش پسر العوده از وضعیت پدرش در زندان می‌گوید که سپتامبر ۲۰۱۷ بازداشت شده و در حبس انفرادی قرار دارد. او می‌گوید با پدرش در زندان رفتار خشونت‌آمیزی می‌شود از جمله اینکه دست و پاهایش را بسته‌اند.

 

سلمان العوده که پس از گذشت شش ماه از بازداشتش با خانواده خود ملاقات کرد به آنها گفت، علاوه بر اینکه در زندان اسنادی را امضا کرده که از محتوای آن خبر ندارد، در معرض رفتارهای تند و خشن مانند محرومیت از خواب و خوراک نیز قرار گرفته است.

 

وی یک روز پس از انتشار توییتی بازداشت شد که در آن دعا کرده بود پس از اعلام عربستان، امارات، ‌بحرین و مصر مبنی بر قطع روابط دیپلماتیک خود با قطر و محاصره آن، خداوند میان دلها دوستی و محبت برقرار کند.

 

دادگاه این مبلغ را که از دو سال پیش بازداشت شده است به ۳۷ مورد از جمله ارتباط ادعایی وی با گروه اخوان المسلمین و انتقاد از محاصره قطر متهم کرد. پیش از این هم دادستانی کل عربستان حکم تعزیری قتل او را صادر کرده بود.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------