فروش تسلیحات به عربستان؛ سنا نتوانست بر وتوی ترامپ غلبه کند



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,فروش تسلیحات به عربستان
تازه‌ترین تلاش سنای آمریکا برای مسدود کردن فروش جنجالی سلاح‌هایی به ارزش ۸ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار به عربستان سعودی ناکام ماند.

به گزارش ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا پیشتر با استفاده از حق وتو توانسته بود قطعنامه‌های دو مجلس کنگره برای منع فروش این تسلیحات به عربستان را دور بزند.

 

منتقدان نگرانند از این سلاح‌ها در جنگ یمن علیه غیرنظامیان استفاده شود اما ترامپ استدلال کرده بود که جلوگیری از انجام این معامله "قدرت رقابت جهانی آمریکا را تضعیف می‌کند."

 

به نقل از شبکه خبری بی.بی.سی، رئیس جمهوری آمریکا هفته پیش به هنگام وتوی آن قطعنامه‌ها، استدلال کرد که این کار می‌تواند به روابط با متحدان آمریکا ضربه بزند.

 

با این حال شماری از قانونگذاران از جمله بعضی جمهوری خواهان در سنا گفتند که دلیل مشروعی برای دور زدن کنگره وجود ندارد.

 

در رای گیری اول روز دوشنبه پنج جمهوری خواه برای فائق آمدن بر وتوی رئیس جمهوری به دموکرات‌ها پیوستند. این قطعنامه با ۴۵ رای در مقابل ۴۰ رای تصویب شد که کمتر از حد نصاب لازم بود. ۱۵ سناتور از رای دادن امتناع کردند.

 

دو رای گیری هم به نتایج مشابهی منجر شد. برای آنکه طرح‌ها قابل وتو نباشد باید دو سوم اعضای سنا - که ۱۰۰ کرسی دارد - به آن رای مثبت دهند.

 

دولت ترامپ در ماه مه اعلام کرد که فروش تسلیحات به عربستان سعودی و امارات متحده عربی را پیش می‌برد.

 

رئیس جمهوری آمریکا برای پیش بردن این معامله یک وضعیت اضطراری ملی اعلام کرد و گفت که این تصمیم را به دلیل تهدید ناشی از ایران می‌گیرد.

 

تنش‌ها میان آمریکا و ایران پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای بالا گرفته است.

 

سناتور رابرت، سناتور دموکرات پیش از رای گیری روز دوشنبه اعلام کرد، نیاز فوری به بازنگری در روابط با عربستان وجود دارد و فروش سلاح هرگز عربستان و امارات را در مقابله با تهدیدات ایران حمایت نخواهد کرد.

 

منندز گفت، دلایلی برای منع فروش سلاح به عربستان وجود دارد که از جمله آنها حملات هوایی مجرمانه در یمن است که مواضع غیرنظامیان را ویران می‌کنند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------