انتخاب بورل به جانشینی موگرینی قطعی شد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,جانشین  موگرینی
کمیسیون اروپا انتخاب وزیر خارجه اسپانیا به جانشینی «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را تایید کرد. 

به گزارش روز سه شنبه نشریه هندلزبلات، شورای اروپا پس از تصویب ریاست «اورسولا فون در لاین» به ریاست کمیسیون اروپا، در مورد انتخاب «جوزف بورل» وزیر خارجه اسپانیا به سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به توافق رسیده است.

 

یک سخنگوی کمیسیون اروپا روز گذشته در بروکسل با بیان این مطلب گفت: ماموریت بورل در این سمت از اواخر اکتبر (اوایل آبان ماه) آغاز شده و تا ۳۱ اکتبر ۲۰۲۴ ادامه خواهد یافت.

بورل ۷۲ ساله، سیاستمدار سوسیالیست اسپانیایی است که در حال حاضر در کابینه «پدرو سانچز» وزیر خارجه است. این اقتصاددان کهنه کار بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۷ ریاست پارلمان اروپا و بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ نیز ریاست یک موسسه مطالعاتی اروپایی را در فلورانس عهده دار بوده است.

 

وی دارای مدرک دکترای اقتصاد بوده وتلاش‌های زیادی برای احیای شهرت اسپانیا پس از درگیری‌های جدایی طلبان کاتالونیایی انجام داده است.بورل همچنین هیچگاه موضع انتقادی خود علیه «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را مخفی نکرده است.

 

دیپلمات‌های اروپایی مانند بورل بارها نگاه انتقادآمیزشان در مورد رویکردهای یکجانبه گرایانه و باج گیرانه ترامپ را علنی ساخته‌اند. از جمله اینکه سکاندار آتی دیپلماسی اتحادیه اروپا سیاست‌های براندازانه واشنگتن در قبال ونزوئلا را به رفتارهای کابوی مآبانه تشبیه کرده است.

 

بورل اخیراً هم به ماجرای توقیف نفتکش ایرانی در جبل الطارق واکنش نشان داده و گفته است این اقدام که از سوی انگلیسی‌ها به درخواست آمریکا انجام گرفته مورد اعتراض اسپانیا است.

 

ورای این موضع گیری ها، آنچه شاخک صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها را در مورد بورل جنبانده، اظهارنظرهای وی در مورد ایران و رویکردهای منتقدانه‌اش نسبت به رژیم اشغالگر قدس است.

 

** زندگینامه

درباره زندگی سیاسی «جوسپ بورل»(Josep Borrell) وزیر امور خارجه ۷۲ ساله اسپانیا رسانه‌هایی همچون خبرگزاری فرانسه و تارنمای دویچه‌وله آلمان نوشته‌اند: او که از دهه ۷۰ میلادی در طیف حزب سوسیالیست اسپانیا و اروپا بوده، برای مسئولیت سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا معرفی شده است.

 

در صورت تایید پارلمان اروپا، او جانشین فدریکا موگرینی می‌شود که از سال ۲۰۱۴ در این پُست فعالیت می‌کند. بورل این نقش را از ماه نوامبر امسال (آبان - آذر ۹۸) برعهده خواهد گرفت.

 

این سیاستمدار اسپانیایی متولد کاتالونیا و مخالف استقلال این منطقه، پیش از ورود به سیاست، تحصیلات خود را در رشته مهندسی هواشناسی در مادرید سپری کرد و سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه استنفورد آمریکا و سپس پاریس گذراند.

 

بورل تحصیلات خود را تا دکتری در اقتصاد طی کرد.

 

شروع فعالیت سیاسی بورل از سال ۱۹۷۹ به عنوان یک عضو شورای شهر در حومه مادرید کلید خورد.

 

او در سال ۱۹۸۶ با رسیدن به نمایندگی پارلمان اسپانیا، فعالیت سیاسی خود را بیشتر کرد تا به وزارتخانه‌های اقتصاد و امور عمومی، نخست وزیری و این روزها به وزارت خارجه نیز رسید.

 

البته بورل گام‌های بزرگتری در حوزه سیاسی برداشت به گونه‌ای که در ژوئیه ۲۰۰۴ به ریاست پارلمان اروپا رسید و تا ژانویه ۲۰۰۷ در این پُست حضور داشت.

 

** نگاه به برجام و ترامپ

وزیر خارجه اسپانیا که قرار است سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا را به پیش ببرد، نگاه منطقی به برجام و نقض عهد آمریکا در این زمینه دارد.

 

وی اردیبهشت سال جاری درباره برجام گفته بود، «خوشبختانه ایران توافق هسته‌ای را پاره نکرد و باید مانع از پاره شدن کامل آن شد. البته محکوم کردن توافق هسته‌ای از سوی آمریکا خبر بدی است.»

 

بورل آبان سال گذشته نیز با انتقاد از خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، تأکید کرد که مادرید تهدیدها علیه ایران را نمی‌پذیرد.

 

وی در گفت وگو با شبکه رادیویی «کادنا سر»(Cadena SER) درباره برجام و افزایش تنش میان ایران و آمریکا تاکید کرده، به وضعیت برخورد نظامی نخواهیم رسید و سرانجام کار به عقلانیت ختم خواهد شد.

 

وزیر خارجه اسپانیا درباره رویکرد کاخ سفید در این زمینه گفته: «اقدام ترامپ نه تنها نقض برجام، بلکه اساساً خروج از آن بود.»

 

«ایران برجام را نقض نکرده… بالاتر رفتن میزان اورانیوم غنی‌سازی شده فقط در راستای مسائل فنی بوده و فکر نمی‌کنم اراده دیگری پشت این تصمیم ایران بوده باشد.»

 

خبرگزاری فرانسه از بورل به عنوان یکی از منتقدان ترامپ نامبرده و نوشته است: بورل در جریان بحران ونزوئلا، از سیاست‌های دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا علیه دولت کاراکاس انتقاد کرد.

 

با توجه به سابقه گزینه پیشنهادی برای مسئولیت سیاست خارجی اروپا، بویژه تجربه حضور در ریاست پارلمان این نهاد، انتظارها از او برای کاهش تنش‌زایی با حرکت به سمت دیپلماسی مذاکره بیش از پیش افزایش یافته است.

 

  ایرنا  

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------