آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

تایم: پامپئو نمی خواهد امضایش پای توافق با طالبان باشد



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , پامپئو
مجله تایم در گزارشی اختصاصی و به نقل از منابع مطلع در آمریکا، اروپا و افغانستان از عدم تمایل مایک پامپئو، وزیر امورخارجه آمریکا به امضای توافق صلح با طالبان خبر داده است. 

به گزارش ایسنا، به نوشته تایم، خطر بالای به هم خوردن این توافق نامه وعدم پایبندی طالبان به آن از جمله علت‌های بی علاقگی پامپئو به امضای آن است.

 

وزارت خارجه آمریکا به این گزارش واکنش نشان نداده است.

 

شبکه خبری بی بی سی در گزراش خود آورده است: آمریکا و طالبان طی ۹ دور گفت و گو در دوحه قطر که با هدف پایان دادن به خشونت‌ها در افغانستان صورت گرفت، بر سر مفاد یک توافق نامه به نتیجه رسیده‌اند.

 

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، در صورت موافقت دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا با مفاد توافق نامه، حدود ۵۴۰۰ نظامی آمریکایی از افغانستان خارج خواهند شد و پنج پایگاه این کشور هم برچیده خواهد شد.

 

در حال حاضر کمتر از ۱۴ هزار نظامی آمریکایی در افغانستان مستقر هستند.

 

بر این اساس، طالبان نیز موافقت کرده با القاعده همکاری نکند و با دولت افغانستان وارد گفتگو شود.

 

زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه دولت آمریکا در گفتگوهای صلح با طالبان، در سفری به کابل پیش نویس توافق نامه را به اطلاع اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان رسانده است.

 

مجله تایم به نقل از یک مقام افغان نوشته است که توافق بین آمریکایی‌ها و طالبان در حالی صورت خواهد گرفت که "نشانه‌ای از صداقت و حسن نیت در این گروه دیده نمی‌شود."

 

به نوشته تایم، طالبان خواهان امضای توافق نامه صلح با عنوان "امارت اسلامی افغانستان" است که در زمان حکومت این گروه بر افغانستان، عنوان رسمی آن بود.

 

این گروه همچنین خواهان امضای توافق نامه به وسیله مایک پامپئو به عنوان نماینده آمریکاست.

 

بر این اساس، امضای این توافق نامه به وسیله وزیر خارجه آمریکا به معنی به رسمیت شناختن گروه طالبان است و برای همین پامپئو تمایلی به این کار ندارد.

 

به نوشته تایم، در نهایت ممکن است این توافق نامه به وسیله زلمای خلیلزاد امضا شود یا این که دو طرف صرفا به صدور یک بیانیه مشترک بسنده کنند.

 

با این حال، به هر صورت که این توافق نامه به تایید دو طرف برسد، چالش‌های مهم‌تری در مسیر برقراری صلح در افغانستان پا بر جا خواهد ماند.

 

رابطه میان دولت افغانستان با طالبان و برقراری صلح بین آنها از مهم‌ترین چالش‌هاست.

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------