آخرین اخبار بین الملل

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پولیتیکو: آمریکا درحال برگزاری مذاکرات مقدماتی برای برقراری ثبات در غزه پسا جنگ است

نشریه پولیتیکو به نقل از مقامات آمریکایی گزارش داد که دولت بایدن مذاکرات مقدماتی را جهت بررسی گزینه‌های موجود برای برقراری ثبات در غزه پس…

رمزگشایی از اعتراف محمد بن‌ سلمان درباره قتل خاشقجی



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , قتل خاشقجی
اعتراف محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به مسؤولیتش در قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در یک فیلم مستند که سه‌شنبه پخش خواهد شد در وهله اول بی‌تردید یک اقدام جسورانه است اما بعد از بررسی دقیق متن پخش شده انسان می‌فهمد که واقعیت کاملا با این مغایرت دارد و این اعتراف به رغم اهمیتش تلاش دیگری برای دور نگه داشتن خود از گام مهم‌تر یعنی صدور دستور قتل است. گزارش‌های اطلاعاتی آمریکایی که از مکالمه‌ها و نوارهایی ضبط شده در داخل کنسولگری عربستان آگاهند اشاره دارند به این مساله که خود محمد بن سلمان دستور قتل را داده است.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم در سرمقاله خود نوشت: "محمد بن سلمان این مساله را تکذیب کرده که او دستور قتل را صادر کرده است و می‌گوید که هیچ نقشی در این جنایت ندارد. زمانی که سؤال شد که چگونه تمامی مسؤولان و در رأس آن‌ها احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، مشاور برکنار شده محمد بن سلمان که از مهم‌ترین نزدیکان او هستند و در دفترش کار می‌کنند و با هواپیمای دولتی ویژه‌ به استانبول رفته‌اند گفت که سه میلیون تن در عربستان کارمند هستند و این‌ها خودشان تصمیم می‌گیرند، این یعنی او همه چیز را نمی‌داند.

 

دادستان کل عربستان حین جلسه محاکمه محرمانه ۱۱ متهمی که در عملیات ترور شرکت کردند گفت که عسیری دستور داده که در صورت شکست تلاش‌ها برای بازگرداندن خاشقجی به عربستان او را بکشند اما به نظر می‌رسد که این داستان درست نباشد و تنها تلاشی برای دور کردن مسؤولیت از ولیعهد عربستان باشد.

 

مارتین اسمیت، تهیه کننده این مستند برای شبکه پی بی اس آمریکا تأکید کرد که اذعان محمد بن سلمان به مسؤولیتش در قتل خاشقجی از این حیث است که او حاکم دوفاکتوی عربستان است چراکه جنایت در دوره وی و در سایه بودن او در قدرت رخ داده است.

 

ما معتقد نیستیم که این تلاش برای خویشتن‌داری به روشی که ارائه شد سؤالات در این باره را متوقف کند. سؤالاتی نظیر چگونگی اجرای عملیات قتل، سرنوشت جسد خاشقجی، چه کسی دستور قتل را داده و اینکه آیا محاکمه علنی انجام خواهد شد و اصلا حکم‌ها اجرا می‌شوند؟

 

فایل‌هایی که اخیرا درباره عملیات قتل وی در داخل کنسولگری منتشر شدند نشان دادند که خاشقجی زمانی که داشت خفه می‌شد فریاد می‌زد و بعد نفسش قطع شد و پزشک قانونی عربستانی که عملیات قطعه‌ قطعه کردن جسد او را با اره انجام داد تأکید کرد که این اولین باری است که یک جسد را قطعه قطعه می‌کند. بعد از قطعه‌ قطعه کردن، جسد در منزل سرکنسول عربستان سوزانده شد.

 

تجارب قبلی ما نشان می‌دهند که این فایل‌های فاش شده تنها بخشی از واقعیت و مضمون را نشان می‌دهند به ویژه اینکه تهیه‌کننده این فیلم گزارش مفصلی را به عنوان مقدمه درباره دیدارش با بن سلمان ارائه کرده است.

 

جنایت قتل خاشقجی کابوسی است که همواره با محمد بن سلمان خواهد بود تا زمانی که تمامی حقایق در این باره روشن شود. بعید نیست که رئیس‌جمهوری ترکیه از اولین سالگرد جنایت برای کشف اسرار جدیدی استفاده کند تا محمد بن سلمان را در تنگنا قرار دهد.

 

خطر بزرگتری که ممکن است محمد بن سلمان با آن مواجه شود در موفقیت تحقیقاتی است که کنگره درحال حاضر درباره ترامپ انجام می‌دهد که مقدمه‌ای برای استیضاح و برکناری اوست و در این صورت محمد بن سلمان خود را مقابل کنگره‌ای می‌یابد که می‌خواهد حقیقت را به طور کامل درباره قتل خاشقجی بداند".

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------