احتمال تاخیر دوباره خروج انگلیس از اتحادیه اروپا قوت گرفت



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل , خروج انگلیس از اتحادیه اروپا
منابع دیپلماتیک اروپایی اعلام کرده‌اند اگر بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس نتواند توافق جدید برگزیت را به تایید مجلس عوام برساند، مهلت خروج این کشور از اتحادیه اروپا را تا فوریه سال آینده میلادی (بهمن و اسفند) تمدید خواهند کرد.

 نشریه تایمز عصر یکشنبه در گزارشی نوشت؛ این تاخیر به صورت شناور  خواهد بود . به این معنی که اگر توافق برگزیت پیش از فوریه به تایید پارلمان رسید، انگلیس مختار است اتحادیه اروپا را زودتر ترک کند.

 

به نوشته تایمز، طرف های اروپایی تا زمانی که توافق برگزیت به رای پارلمان گذاشته نشود، نظر قطعی خود را اعلام نخواهند کرد. جانسون قرار است ظرف روزهای آینده توافق جدید جدایی از اتحادیه اروپا را در پارلمان کشورش به رای بگذارد.

 

اگر این توافق رای نیاورد و نمایندگان خواهان برگزاری دوباره همه پرسی برگزیت شوند، ‌ احتمالا کشورهای اروپایی خواهان تمدید بیشتر مهلت برگزیت خواهند شد.

 

«نوربت روتگن» رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی آلمان می گوید؛ شورای اروپا باید آخرین مهلت طولانی برگزیت را صادر کند تا انگلیس مشکلاتش را حل و برای تمام سناریوها از جمله برگزاری دوباره همه پرسی برگزیت آماده شود. همچنین «آنتی رینی» نخست وزیر فنلاند که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، معتقد است که تاخیر طولانی‌تر مهلت برگزیت، معقول‌تر است.

 

شنیده‌ها حاکی است که مقامات اتحادیه اروپا مخالفتی با تمدید برگزیت، برای جلوگیری از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا ندارند. حتی گفته می شود، این آمادگی وجود دارد که برای تاخیر سه ماهه، مراتب از طریق مکاتبه میان سفرای کشورهای اروپایی در بروکسل و بدون نیاز به برگزاری نشست فوق‌العاده سران اروپا پیگیری شود.

 

البته برای فرانسه که دور قبل نیز با تمدید برگزیت مخالف بود، تاخیر طولانی خروج از اتحادیه اروپا کمی گران به نظر می رسد. آملی دمونشالین وزیر امور اروپایی فرانسه معتقد است که ابهامات ناشی از برگزیت بایستی سریعتر تمام شود.

 

او در گفت وگو با نشریه ژورنال‌ دو دی‌مانش گفت:‌ باید دست از این باور برداریم که این به نفع همه است همه کارها را برای شش ماه متوقف کنیم و تصور کنیم اوضاع پس از آن بهتر می شود.

 

سفرای کشورهای اروپایی امروز در بروکسل گردهم آمده تا درباره آینده برگزیت گفت وگو کنند. دونالد توسک رئیس شورای اروپا می گوید رایزنی ها در این باره تاپایان هفته ادامه خواهد داشت.

 

نخست وزیر انگلیس دیشب در نامه‌ای بدون امضاء خطاب به توسک خواستار تمدید مهلت اجرای برگزیت شد. جانسون در این نامه تقاضای کرده تا برگزیت به مدت ۳ ماه یعنی تا ۳۱ ژانویه ۲۰۲۰ به تاخیر بیفتد.

 

منابع خبری می گویند نخست وزیر انگلیس نامه دومی را نیز ارسال کرده و در آن نوشته که به باور او، تاخیر در اجرای برگزیت اشتباه است. جانسون در نزدیک به سه ماه گذشته که سکان دولت را به دست گرفته، بارها اعلام کرده است که مخالف تاخیر برگزیت و به هر قیمتی انگلیس را تا پایان ماه جاری میلادی از اتحادیه اروپا خارج خواهد کرد.

 

او طبق مصوبه پارلمان موظف بود تا پیش ساعت ۱۱ دیشب (شنبه) به وقت محلی، درخواست تاخیر برگزیت را تسلیم اروپا کند. نمایندگان مجلس انگلیس دیروز در نشست فوق‌العاده پارلمان با اکثریت آراء به لایحه‌ای رای دادند که مانع رای‌گیری دولت درباره توافق جدید برگزیت شد. به این ترتیب نخست وزیر انگلیس طبق مصوبه قبلی پارلمان مجبور شد تا مهلت برگزیت را تمدید کند.

 

جانسون پس از تحمل شکست در پارلمان گفت که  از نتیجه رای گیری نا امید نشده است. او مدعی شد که قانون وی را به تاخیر برگزیت مجبور نخواهد کرد و در این باره مذاکره ای انجام نخواهد داد.

 

پیش‌بینی ها اولیه حاکی است که جانسون در رای گیری پارلمان بر سر توافق برگزیت، شکست خواهد خورد. با این حال دومینیک راب وزیر امور خارجه انگلیس امروز (یکشنبه) در اظهار نظری گفت اطمینان دارد که توافق جدید از سوی نمایندگان رای خواهد آورد.

 

اتحادیه اروپا تاکنون دوباره مهلت برگزیت را به دلیل مخالفت قانون‌گذاران انگلیس با نحوه اجرای برگزیت به تاخیر انداخته است.

 

  ایرنا  

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------