مقام سابق پنتاگون: آمریکا بدنبال تثبیت خود در سوریه است



 اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی ,مقام سابق پنتاگون
سخنگوی پیشین وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) گفت، بازگشت نظامیان آمریکایی به خاک سوریه به بهانه حفاظت از چاه‌های نفت، در واقع قصد آمریکا را برای تثبیت جای پای خود در سوریه مشخص ساخت. 

«جان کربی» این مطلب را امروز (شنبه) در گفت وگو با شبکه خبری تلویزیونی «سی ان ان» و در پاسخ به این سووال که آمریکا به کردهای سوریه خیانت کرد آن گاه نیروهای را برای محافظت از چاه های نفت به سوریه بازمی گرداند، این چه سیاست خارجی و چه ماموریت تعریف شده ای است، عنوان کرد.

 

این دریاسالار بازنشسته نیروی دریایی آمریکا افزود: البته این سیاست خارجی مخدوشی است اما نوعی استراتژی است که اطمینان یابیم عایدی این حوزه های نفتی به دست داعش نمی افتد و همچنان منبع درآمدی باشد برای نیروهای دموکراتیک سوریه که کردها را نیز شامل می شود، این یک نگرانی مشروعی است.

 

وی ادامه داد: پنتاگون همچنین می خواهد جای پای خود را در سوریه حفظ کند تا فرصتی به ترامپ داده شود که بگوید آمریکا از سوریه خارج نشده و کردها را رها نکرده است.

 

کربی افزود: البته مقامات پنتاگون در توضیح ادامه حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه و اینکه در چه عملیاتی به سر می برند با مشکل مواجه هستند.

 

سی ان ان از وی پرسید: اینها نفت سوریه است و مقامات آمریکایی چه اختیار و مجوزی برای نگه داشتن آن دارند، شاید ارتش سوریه یا روس ها بخواهند به آن وارد شوند آیا نظامیان آمریکایی به سوی آنها آتش خواهند گشود؟

 

سخنگوی سابق پنتاگون پاسخ داد: چاه های نفت جزو قلمرو، اموال و دارایی های سوریه هستند اما دولت سوریه مدتی است که نتوانسته حاکمیت خود را در این بخش از کشور اعمال کند.

 

کربی ادامه داد: پنتاگون می گوید به دنبال جنگ با سوری ها و یا روس ها نیست، اما آنها حق دفاع از خود را دارند و چنانچه نظامیان آمریکایی مورد هدف و حمله روس ها و یا نیروهای دولت سوریه قرار گیرند البته آنها به دفاع از خود خواهند پرداخت، اما به منزله جنگ یک دولت با دولت دیگری نیست، در عین حال چنین تصمیمی(حضور نیروهای آمریکای در چاه های نفت سوریه) سیاسی ای مخدوش است.

 

سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه آمریکا همچنین در پاسخ به این سووال که داعش دیگر توانایی بازپس گیری حوزه های نفتی را ندارد و اما شاهد اعزام نیروهای و تجهیزات سنگین مکانیزه به داخل خاک سوریه برای محافظت از این حوزه های نفتی هستیم وآیا این موضوع به پشتیبانی سنگین نظامی دارد، گفت: نظامیان آمریکایی نیازمند عملیات گشت زنی هستند و باید حضور سنگینی در خاک سوریه داشته باشند.

 

بدنبال تحولات اخیر در شمال سوریه و ورود نیروهای ترکیه به برخی مناطق سوریه، نیروهای آمریکایی شماری از پایگاه های خود را در شمال شرق سوریه ترک و بلافاصله استحکامات موجود در آنها را برای جلوگیری از دسترسی دیگر نیروها با استفاده از جنگنده های خود بمباران کردند.

 

 در عین حال آمریکا شماری از نیروهای خود را در سوریه در اطراف حوزه های نفتی این کشور با هدف تسلط بر منابع نفتی موجود مستقر کرد.

 

«دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در یک موضع گیری آشکار از سیاست آمریکا برای دستیابی به منابع نفتی سوریه سخن گفت.

 

رئیس جمهوری آمریکا ششم آبان ماه در گردهمایی انجمن بین المللی روسای پلیس گفت: ما نفت سوریه را نگه می‌داریم و به یاد بیاورید که ماهانه ۴۵ میلیون دلار پول‌آوری دارد.

 

برخی گزارش ها حاکیست که نفت میدان‌ های نفتی شرق سوریه با حمایت نظامیان آمریکایی و شرکت‌های ویژه امنیتی آمریکا به دیگر کشورها قاچاق می‌شود.

 

سوریه بارها خواستار خروج نیروهای نظامی خارجی شده که به صورت غیرقانونی و بدون درخواست دولت قانونی این کشور وارد سوریه شده اند.

 

با این حال منابع محلی سوری روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه اعلام کردند که همزمان با اعلام خروج آمریکا از سوریه این کشور در روزهای گذشته، ساخت دو پایگاه نظامی جدید در استان دیرالزور در شرق سوریه را آغاز کرده است.

 

 

 ایرنا  

 

 

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

سایر خبرهای داغ

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------