مورالس: مشکلی ندارم که انتخابات بدون حضور من برگزار شود



 اخباربین الملل ,خبرهای بین الملل ,مورالس
رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی گفت، انتخابات جدید می‌تواند بدون او برگزار شود؛ بدین ترتیب مانعی بر سر انتخاب یک رهبر جدید در این کشور آمریکای لاتین که با کناره‌گیری او پس از یک رقابت جنجالی به بحران کشیده شد، رفع می‌شود. 

به گزارش ایسنا، دولت موقت بولیوی و قانونگذاران "جنبش برای سوسیالیسم" اوو مورالس به توافقی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری جدید دست یافتند. انتخابات ۲۰ اکتبر به اتهام‌های تقلب آلوده شد. جینین آنی‌یز، رئیس‌جمهوری موقت بولیوی گفت شخص مورالس جایی در انتخابات آتی ندارد.

 

اوو مورالس در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در مکزیکو سیتی گفت: «اگر آن‌ها نمی‌خواهند من در انتخابات شرکت کنم، فقط محض رضای دموکراسی، مشکلی ندارم که در انتخابات جدید حضور نداشته باشم. فقط متعجم که چرا تا این حد ترس از اوو وجود دارد.»

 

مورالس با لحنی آشتی‌جویانه از گفت‌وگوها با مخالفانش استقبال کرد و گفت، آن‌ها نیاز دارند که اطمینان حاصل کنند دولت جدید تا ژانویه که طبق قانون اساسی مشخص شده است، قدرت را به دست می‌گیرد. او افزود: برای همین است که گفت‌وگوی چپ و راست بسیار اهمیت دارد. اطلاعی ندارم که نامزد حزبم چه کسی خواهد بود. مردم هم تصمیم می‌گیرند.

 

این سیاستمدار سابق بولیوی پس از اعتراضات مردمی به نتایج انتخابات اخیر که او را برای چهارمین بار به پست ریاست جمهوری می‌رساند، از مقامش استعفا داد. پیش از آن سازمان کشورهای آمریکایی از وقوع تخلف‌های متعدد خبر داد و ارتش بولیوی هم از او خواست تا کناره‌گیری کند.  

 

پیشنهاد آمریکا برای ارسال هواپیما

رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی همچنین گفت، دولت آمریکا هم پیشنهاد اعزام یک هواپیما را مطرح کرده بود. او با لبخند گفت: «ایالات متحده به وزیر خارجه بولیوی زنگ زده و پیشنهاد داده بود تا برای انتقال ما به هر نقطه‌ای که ما می‌خواهیم، هواپیما بفرستد. اطمینان داشتم که آنجا گوآنتانامو خواهد بود.»

 

مورالس که به لحاظ فنی هنوز رئیس‌جمهوری بولیوی محسوب می‌شود چون قانونگذاران رسما استعفای او را تایید نکرده‌اند، گفت "در اولین فرصت ممکن" به محض اینکه این فرایند تکمیل شود، به کشورش باز می‌گردد. او افزود: «صرفا به عنوان یک فعال حزبی باز می‌گردم تا تجربیات و سازماندهی و انسجام برای کمپین را در اختیارشان بگذارم.»

 

با این وجود، مورالس در بخشی از مصاحبه‌اش حالتی جنگ‌طلبانه به خود گرفت و گفت دولت او باید مدت زمانی قانونی خودش را که ۲۰ ژانویه به اتمام می‌رسد، تکمیل کند. این مقام تاکید کرد با حامیان و متحدانش در بولیوی در ارتباط است اما برای او مقدور نیست که اعتراضات را از مکزیک سازماندهی کند. او گفت، اتحادیه‌ها و گروه‌ها پیاده‌نظام نیست که او به بتواند به آن‌ها فرمان دهد. با این حال مخالفانش او را متهم می‌کنند که از راه دور مشکل‌تراشی می‌کند.

 

مورالس با اذعان به کاستی‌هایی گفت، جنبش‌های اجتماعی به دنبال آن بودند تا او برای بار چهارم روی کار بیاید اما شاید خودش نباید چین امری را می‌پذیرفت. مورالس در رفراندومی با همین موضوع شکست خورد اما با حکم دادگاه که این کار را مجاز می‌کرد، کارش را ادامه داد. او تاکید کرد: «اساسا قبول رفراندوم اشتباه بود. من همواره به حرف مردم گوش کرده‌ام.»

 

درخواست برای میانجیگری سازمان ملل

رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی همچنین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس از سازمان ملل متحد و احتمالا پاپ فرانسیس خواست تا در بحران سیاسی کشورش مداخله کنند. او پنج‌شنبه گفت از آنجایی که استعفایش هنوز به تایید نرسیده است، همچنان رئیس‌جمهوری بولیوی محسوب می‌شود. مورالس تاکید کرد: «مجلس شورای ملی باید استعفای مرا تایید یا رد کند که هنوز این کار را نکرده است. اگر آن‌ها این استعفا را تایید یا رد نکنند، من می‌توانم بگویم که هنوز رئیس‌جمهوری بولیوی هستم.»

 

دو روز بعد از ورود به مکزیک، مورالس به آسوشیتدپرس گفت که اطلاعات دریافتی او نشان می‌دهد برخی از نیروهای ارتش بولیوی قصد دارند علیه افسرانی که او را مجبور به استعفا کردند "شورش" کنند. با این حال او از جزئیات چنین طرحی سخن نگفت. مورالس همچنین گفت از خیانت ویلیامز کالیمان، فرمانده کل نیروهای مسلح بولیوی "شگفت‌زده" شد. او خواستار آرامش و گفت‌وگو در بولیوی شده است.

 

رئیس‌جمهوری مستعفی بولیوی تاکید کرد: «من اعتمادم را به سازمان ملل متحد از دست داده‌ام. با این حال از این نهاد می‌خواهم به عنوان میانجیگر و نه فقط تسهیل‌کننده و شاید با همراهی کلیسای کاتولیک و در صورت لزوم پاپ فرانسیس ورود پیدا کند.» به گفته مورالس، ایالات متحده "توطئه‌گر بزرگ" پشت کودتای بولیوی بوده است.

 

 

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------